Lite frågor till er lchf:are!
-Hur får ni i er de fibrer kroppen vill ha om ni inte äter tillräckligt med kolhydrater?Genom grönsaker och fiberhusk. Det är dom hårda fibrerna man undviker med LCHF eftersom de är som sandpapper för tarmen.
-Blir ni inte helt kassa i magen av detta?
Tvärtom. Jag har nästan hela mitt liv levt med magsmärtor. Läkarna sa att äta mer fullkorn och magen blev bara värre. Första dagen med LCHF var magen helt lugn. För mig är det ett mirakel efter år med daglig smärta.
-Borde inte era kolesterolvärden bli skyhöga?
Jag har inte kollat mina värden men planerar att göra det när jag nått målvikt. Äter man rätt så ska HDL öka och LDL minska samt att man får en bättre APO-kvot och triclycerin-värden.
-Får ni inte en känsla av att vara för övermätta? Eller äcklade av all fet mat?
Nej eftersom jag äter tills jag är nöjd. Förutom få gånger när jag lagar alldeles för god mat och tar två portioner ;)
Jag blir äcklad av fet mat men jag anser inte att LCHF-maten är äckligt fet. Det är bara en hög andel av energin som kommer från fett, det blir alltså inte stor mängd för att komma upp i 75E%. Många blandar ihop det med 75% fett, jag tror inte nån klarar att äta 75% fett från en normalstor portion.
Tvärtom tycker jag att min mat är mycket fräsch. Sallad, grönsaker, en köttbit och lite fet sås eller kryddsmör.
-Blir eran hy fet och/eller luktar dåligt? Det kan du ju göra om man äter mycket skräpmat.
Jag har alltid haft problem hy men med LCHF blir min hy mkt renare. Det märks direkt när jag fuskar med dålig mat. Vad har skräpmat med LCHF att göra? Visserligen är skräpmat fet men den innehåller mkt socker också, så det är nog kombinationen samt dålig kvalité som gör att skräpmat ger dålig hy.
Upplever även att jag får en mer neutral kroppslukt med LCHF.
-Hur ställer ni er till att viss forskning visar att det är farligt med denna diet?
Det finns ingen forskning som styrker Livsmedelsverkets råd och ingen forskning som styrker strikt LCHF. Däremot finns det gpott om positiv forskning om lågkolhydratskost. Det finns heller inga bevis för att mättad fett skulle vara dålig men personligen anser jag att man ska undvika större mängder mejerier. Max 2dl om dagen (exkl smör, om det nu räknas som mejeri) Skulle det visa sig vara farlig kommer jag förmodligen ändå fortsätta eftersom det är enda dieten som gör att jag mår bra. Och jag har hellre kvalité än kvantité.
-Hur blir det sen när ni gått ner all vikt och sak börja äta "normalt" igen, borde det inte bli mycket enklare att halka in i samma hjulspår som förut? Eller ska ni äta såhär livet ut?
Det är lika lätt att falla tillbaka i gamla mönster oavsett vilken diet man väljer. Jag kommer äta LCHF livet ut men då inte strikt LCHF utan normal-liberal LCHF.
LCHF är inte bara max 20g kolhydrater om dagen. LCHF är upp till 100g kolhydrater enligt den källan jag går efter. Vissa anser det bara går upp till 50.
Äter man liberal LCHF och ät aktiv kan man äta små mänger potis, rotfrukter, frukter, råris, bönor och sånt om man klarar av det.
LCHF är inte EN (1) diet, den anpassas efter individen.
Men grundtanken är att minimera socker och spannmål, äta ekologisk, naturlig mat. Laga från grunden.
Man ska alltså undvika korv och bacon och färdiga såser (finns dock några få bra färdiga såser) även om många LCHFare väljer att äta det.
Man ska heller inte öka köttmängden utan byta till fullfeta mejerier och byta potatis/pasta/ris mot grönsaker.