• faithfully

Tips och huskurer mot halsont!? *aj

Har varit förkyld i en vecka nu och haft tok-ont i halsen igår och idag, Brukar ta Mucoangin som är underbart men nu är jag gravid och de flesta bedövande halstabletterna går då bort :( Provat Bafucin idag med noll effekt!

Någon som har en bebisvänlig häxbrygd? :)

• Svar på tråden Tips och huskurer mot halsont!? *aj
  • Hippopotame1

Gurgla saltvatten

"Varmljummet" honungsvatten

Dricka omväxlande varmt och kallt

Alvedon (Tycker Ipren funkar toppen mot halsont, men du är ju gravid så...)     

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience - Mark Twain
  • GrodanHopp

Om Alvedon och liknande är ok så ta en msk yoghurt som du blandar med krossad alvedon eller liknande. Och svälj helt enkelt! Korna med Alvedon fastnar lite i halsen och verkar lokalbedövade. Detta räddade mig vid halsfluss!

• PoL

Kokat vatten med honung o ingefärakrydda i, hjälper mot halsont o hosta. Dricks så hett som möjligt.
    Intressant tips om alvedon!

• Queenie70

Te med massor av honung. Rejäl svensk hårdhonung. Inte sånt där lösflytande skit. Och Isglass Isglass Isglass .

• faithfully

Har precis tagit en krossad Alvedon med lite lingonsylt (varav en sån laddning landade på golvet, haha).

Igår kokade sambon buljong med pressad vitlök i, hjälpte tyvärr ej. Har tyvärr ingen honung hemma, och jag är så kinkig att jag inte kan dricka te ;)

Kolsyrat hjälper lite lite grann iaf så dricker bubbelvatten.

• Anton Chigurh
    GrodanHopp skrev 2012-07-09 20:42:24 följande:
    Om Alvedon och liknande är ok så ta en msk yoghurt som du blandar med krossad alvedon eller liknande. Och svälj helt enkelt! Korna med Alvedon fastnar lite i halsen och verkar lokalbedövade. Detta räddade mig vid halsfluss!
    Hört nåt liknande, fast här skall du lösa upp 4-5 Alvedon i ett halvt glas vatten och därefter gurgla en stund, vet i fan hur länge, men 3-4 minuter borde räcka, och sen spotta ut skiten efteråt, inte svälja, är ju lite överdos isf.

Skall tydligen va rätt okej som lindring av halsont. 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • faithfully

Krossad Alvedon med lite lingonsylt hade någorlunda effekt. Minns att min farmor skedade i mig lingonsylt när jag var liten och sjuk och det verkar lite slemlösande nu faktiskt. Har nog ont för att jag harklat mig och kraxat i en vecka nu, så är väl svullet och irriterat. Ska försöka ha tysta leken hela dagen idag och sluta kraxa och se om det läker lite.

• GrodanHopp
    faithfully skrev 2012-07-10 10:15:31 följande:
    Krossad Alvedon med lite lingonsylt hade någorlunda effekt. Minns att min farmor skedade i mig lingonsylt när jag var liten och sjuk och det verkar lite slemlösande nu faktiskt. Har nog ont för att jag harklat mig och kraxat i en vecka nu, så är väl svullet och irriterat. Ska försöka ha tysta leken hela dagen idag och sluta kraxa och se om det läker lite.

Vad skönt att det blivit bättre!:)

Om jag var du skulle jag ta en till Alvedon med lingonsylt för att få bort smärtan ännu mer. Utan smärtan är det lättare att dricka som man ska osv.

Ett annat tipps är isglass. Det bedövar också bra. Brukar svälja lagom stora bitar:)
  • faithfully
    GrodanHopp skrev 2012-07-10 13:55:58 följande:
    Vad skönt att det blivit bättre!:)
    Om jag var du skulle jag ta en till Alvedon med lingonsylt för att få bort smärtan ännu mer. Utan smärtan är det lättare att dricka som man ska osv.
    Ett annat tipps är isglass. Det bedövar också bra. Brukar svälja lagom stora bitar:)
    Får bort smärtan ganska bra men har svårt att svälja, känner mig igensvälld, har varken smaklökar eller aptit heller. Glass låter som bra medicin!
  • GrodanHopp
    faithfully skrev 2012-07-10 14:02:25 följande:
    Får bort smärtan ganska bra men har svårt att svälja, känner mig igensvälld, har varken smaklökar eller aptit heller. Glass låter som bra medicin!

Piggelin is the shit!;) om man sväljer bitar, ist för att svälja "saften" så bedövar det bättre, eftersom att "saften" hinner bli varm innan den når halsen.
Svar på tråden Tips och huskurer mot halsont!? *aj