• Ladyhawk

Hur länge kan 2 katter vara hemma själv med kattvakt?

Ska vara kattvakt åt några vänner om några veckor. Katterna kommer att vara hemma hos sig själva och jag ska gå dit och vara där. Om dagarna jobbar jag, men på kvällarna tänkte jag vara där hela tiden.

Men det jag undrar över är om de hade haft en kattvakt som bara kunde gå dit och ge dem mat & vatten och bara kunnat stanna 30-60min kan de klara sig ändå? Anledningen till att jag undrar är att de hade frågat en annan vän innan men hon kunde bara titta till dem och jag kan tycka att det är lite lite, eller räcker det? Mina vänner ska vara borta i 1 vecka. Kan katter ta skada av att vara själv så mycket?

• Svar på tråden Hur länge kan 2 katter vara hemma själv med kattvakt?
  • AA2012
    Ladyhawk skrev 2012-07-09 21:28:41 följande:
    Ska vara kattvakt åt några vänner om några veckor. Katterna kommer att vara hemma hos sig själva och jag ska gå dit och vara där. Om dagarna jobbar jag, men på kvällarna tänkte jag vara där hela tiden.

Men det jag undrar över är om de hade haft en kattvakt som bara kunde gå dit och ge dem mat & vatten och bara kunnat stanna 30-60min kan de klara sig ändå? Anledningen till att jag undrar är att de hade frågat en annan vän innan men hon kunde bara titta till dem och jag kan tycka att det är lite lite, eller räcker det? Mina vänner ska vara borta i 1 vecka. Kan katter ta skada av att vara själv så mycket?
    Katter är självständiga, dom klarar sej en vecka utan problem, kattlåda ska tömmas o hållas ren, mat o vatten ska dom ha och busa lite med dom. Jag har själv passat katter ett flertal gånger på det sättet o det gick utmärkt, det har varit en runt en vecka matte och husse varit borta då.
  • AA2012
    AA2012 skrev 2012-07-09 21:31:29 följande:
    Katter är självständiga, dom klarar sej en vecka utan problem, kattlåda ska tömmas o hållas ren, mat o vatten ska dom ha och busa lite med dom. Jag har själv passat katter ett flertal gånger på det sättet o det gick utmärkt, det har varit en runt en vecka matte och husse varit borta då.
    Alltså minst en gång om dagen måste man gå till katterna.
  • Ema86

nejje dom klarar sig utan problem.

se till att mat o vatten finns. o en ren låda. då är dom nöjda.

dessutom så är dom 2 och har varandra :)    

• Whitetrash86

då det gäller under 1 veckas tid kan jag tycka att det kan bli för mycket ensamhet för dom även om dom har varandra. Beror ju även lite på hur katterna själva kräver mänsklig kontakt. Mina katter ex. ligger och sover med oss varje natt.. så att lämna dom under längre dit med någon som bara kommer för att ge mat skulle INTE funka.

• MHBW81

Katter är rätt sjävständiga varelser. Att du jobbar och sen kommer dit är som vanligt för de. så länge som de får vatten, mat, rena lådor och lite gos är allt bara finfint.

Är ofta kattvakt både som boende med katterna och även åka dit och mata, städa lådorna och gosa lite och sen åka hem. Det funkar åt båda hållen. 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • AA2012
    Whitetrash86 skrev 2012-07-09 21:32:37 följande:
    då det gäller under 1 veckas tid kan jag tycka att det kan bli för mycket ensamhet för dom även om dom har varandra. Beror ju även lite på hur katterna själva kräver mänsklig kontakt. Mina katter ex. ligger och sover med oss varje natt.. så att lämna dom under längre dit med någon som bara kommer för att ge mat skulle INTE funka.
    Ja vi människor tänker att det är för lång tid men katter är självständiga varelser och även om dom vill kela o så så är det inget dom tar skada av att vara ensamma en vecka.

Jag har passat kelna katter ett flertal gånger genom att varje dag gå dit, fixa mat, vatten, kattlåda och sedan busa med dom. Flera gånger fullständigt struntar dom i mej fast jag skulle leka/kela med dom. 
  • Whitetrash86
    AA2012 skrev 2012-07-09 21:37:53 följande:
    Ja vi människor tänker att det är för lång tid men katter är självständiga varelser och även om dom vill kela o så så är det inget dom tar skada av att vara ensamma en vecka.

Jag har passat kelna katter ett flertal gånger genom att varje dag gå dit, fixa mat, vatten, kattlåda och sedan busa med dom. Flera gånger fullständigt struntar dom i mej fast jag skulle leka/kela med dom. 
    Säger inte att man det inte skulle funka... mena bara att jag testat lämna mina katter på detta viset i 4 dagar, dom rev halva lägenheten.. piss och sket överallt förutom i lådan, maten hade dom knappt rört.
    Så syrran min behövde inte bara rensa låda i 4 dagar, hon behövde städa lägenhet!! 
  • nemo1

Enligt lag ska katter ha tillsyn åtminstone två gånger om dagen. Kan du inte sova där då? Stackars katter. Personligen skulle jag aldrig någonsin lämna mina katter så. 
    Det tjatas så mycket om att katter är självständiga, dom är inte mer självständiga än dom är van vid. Katter ska behandlas på samma sätt som hundar och ingen skulle vl lämna sina hundar så? Och då menar jag någon som går ut med hunden morgon och kväll och där mellan vara ensam. 

• AA2012
    Whitetrash86 skrev 2012-07-09 21:44:49 följande:
    Säger inte att man det inte skulle funka... mena bara att jag testat lämna mina katter på detta viset i 4 dagar, dom rev halva lägenheten.. piss och sket överallt förutom i lådan, maten hade dom knappt rört.
    Så syrran min behövde inte bara rensa låda i 4 dagar, hon behövde städa lägenhet!! 
    Jag har sökt lite på nätet om det för jag blev lite nyfiken och där står att om katter ska vara ensamma mycket så är det en klar fördel att ha två och det står oxå att om man ska lämna dom för att åka på semester bör dom ha tillsyn två gånger om dagen.

Sen är ju katter olika, en del är väldigt självständiga och andra mindre självständiga osv. Jag skulle själv inte lämna en katt hemma själv en vecka o nån kom o titta till den två gånger om dagen. Kanske om det var en utekatt men inte med innekatt. Man är ju blödig Cool

Tror TS ska göra som h*n tänkt från början, vara hos katterna hela kvällarna då är det mer som vanligt för katterna.

Inte kul det katterna gjorde, det var nog en protest, dom gillade det inte alls, katter är smarta, man ska inte underskatta dom små liven Cool 
  • Birmafröken

Att katter ska ha tillsyn 2 ggr per dygn är inte bara av sociala skäl. Förutom att se till att det finns mat och vatten och rensa lådorna behöver man kolla så att katten mår bra. Om olyckan är framme eller om katten blir akut sjuk ska den inte behöva vänta ett helt dygn på hjälp.

• ForReal

Att katter är självständiga är både sant men också bullshit, eftersom det som nemo säger är en vanesak också. Mina är vana kelgrisar och skulle inte må bra av detta. Dör dom av det? Nej, men jag skulle inte låta dem ha det så i en vecka. Även om vi jobbar om dagarna så är de vana att vi är hemma efter det och hela natten. Åker vi bort så länge fixar vi så de får bo hos någon.

Har man en annan sorts kontakt med sin katt, kanske en utekatt som helst är ute mest om somrarna, kan det säkert vara annorlunda om man kommer dit på kvällarna. Men här låter det som det är innekatter? Tycker det är lite lite som du säger TS, men vad snäll du är som passar dem {#emotions_dlg.flower}

• AA2012
    Birmafröken skrev 2012-07-09 22:37:30 följande:

Att katter ska ha tillsyn 2 ggr per dygn är inte bara av sociala skäl. Förutom att se till att det finns mat och vatten och rensa lådorna behöver man kolla så att katten mår bra. Om olyckan är framme eller om katten blir akut sjuk ska den inte behöva vänta ett helt dygn på hjälp.

Ja det är ju självklart Solig
  • engdahl

Den  nya lagen kom 1 maj 2008, länkar till en pdf om den nya lagen
    www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf

Ett utdrag:

"Skötsel av katter
    Katter ska ses till minst 2 gånger per dygn. Detta är speciellt viktigt då de är instängda i lägenhet, annan bostad eller i kattstall. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst 2 gånger om dagen. Då lär katten sig rutinen och kommer hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och stallkatter ska ges tillräckligt med tillsyn.

Katter är inte flockdjur på samma sätt som hundar men de har likväl ett behov av social samvaro. Genom sällskap av andra katter, andra djur eller människor kan du se till att din katt få den sociala kontakt som den behöver."

• Ladyhawk

Tack för era svar!

Skrev inte det i trådstarten men jag hade även tänkt sova där Glad Så katterna kommer ha ganska mycket sällskap av mig Glad

Jag tror generellt att katter klarar sig rätt bra om de är fler än två och deras ägare reser bort om det finns kattvakt. Men allt beror nog på hur katterna är och vad de mår bäst av.

• engdahl

Du låter som världens bästa kattvakt, faktiskt :)

• AA2012
    engdahl skrev 2012-07-10 10:48:52 följande:
    Du låter som världens bästa kattvakt, faktiskt :)
  • Coyote
    nemo1 skrev 2012-07-09 21:49:00 följande:
    Enligt lag ska katter ha tillsyn åtminstone två gånger om dagen. Kan du inte sova där då? Stackars katter. Personligen skulle jag aldrig någonsin lämna mina katter så. 
    Det tjatas så mycket om att katter är självständiga, dom är inte mer självständiga än dom är van vid. Katter ska behandlas på samma sätt som hundar och ingen skulle vl lämna sina hundar så? Och då menar jag någon som går ut med hunden morgon och kväll och där mellan vara ensam. 
    Jag hoppades att du skulle dyka upp med ett vettigt svar.
  • nemo1
    Coyote skrev 2012-07-10 12:34:48 följande:
    Jag hoppades att du skulle dyka upp med ett vettigt svar.
    Skrattande Tack.

Jättebra ts att du kommer att sova där, då går det ingen nöd på katterna.
Svar på tråden Hur länge kan 2 katter vara hemma själv med kattvakt?