• Anonym

Böld/svullnad i tandköttet. Hjälp!!

Har i ett par dagar haft ont längst bak i munnen, alltså bakom kindtanden ( Har inga visdomständer, inte heller på väg på den sidan), Tog en titt nu och upptäckte att tandköttet är svullet precis intill min kindtand, det strålar lite ut i örat och i käken/hakan, det liknar en böld typ. Har aldrig haft detta förut och undrar vad det kan bero på?? Lite orolig faktiskt.

Ska tillägga att jag borsta lite försiktigt där innan för att hålla rent. Det började INTE blöda, så inflammation kan det väll inte vara? Färgen där är dessutom ljusrosa som det sägs att ett tandkött ska vara.

Kan jag kanske ha borstat för hårt där senaste dagarna??

• Svar på tråden Böld/svullnad i tandköttet. Hjälp!!
  • jimpan73

Inflammation i tand/tandköttet tror jag , ring tandläkare imorgon

• Anonym
    jimpan73 skrev 2012-07-09 23:13:48 följande:
    Inflammation i tand/tandköttet tror jag , ring tandläkare imorgon
    Men det brukar väll bara rött då? Och även börja blöda vid borstning? Och det gör det inte =/
  • jimpan73

Låter som det är var i tandköttet tycker jag

• Anonym

Ta det säkra före det osäkra och ring tandläkaren imorgon. Chansa inte.

• Anonym

Ok. Var tror jag nog inte det är. Ser ut som det svullnat pga borstning. Fast ja. Dumt att chansa ifall det inte är så. Hoppas bara jag kan få en tid samma dag hos tandläkaren.

• sskstud3nt3n

kan vara ett granulom. Det är en böldliknande utväxt som gärna sätter sig i kärlrika områden. Pip till tandläkaren så fixar dom det. Det är inget farligt, men kan orsaka större inflammationer och även tandlossning om det går för långt. Har en väninna som fick det i munnen. Hon fick penicillin har jag för mig.

• Anonym

Tack för era svar, svullnaden hade gått ner lite idag men gick till tandläkaren ändå. Det va en liten inflammation, hade egentligen inte behövt gå, men de spolade rent iaf. Så känns bra att ha kollat det =)

Svar på tråden Böld/svullnad i tandköttet. Hjälp!!