• Anonym

Varför allt SMS-ande?

Vissa är ju sådär..mitt ex har barnen mindre än jag,men han håller på.. "var försiktig" "hur går det" "Verkar högt det där" osv osv. Ibland skickar jag något irriterande tbx.Han vill nog helst att barnen skulle vara inlindade i bomull.

• Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-11 21:13:28 följande:
    TS, mammans beteende hjälper inte barnen. Det hjälper bara henne själv. Hon matar sitt eget kontrollbehov.

Eftersom man aldrig kan förändra någon annans beteende, utan bara sin egen reaktion på andras beteende så får du ändra saker hos dig själv. Mitt förslag är att du byter telefonnummer. Skaffa ett kontantkort vars nummer du ger till barnens mamma. Och ett vanligt abonnemang vars nummer du ger till alla övriga. Sedan slår du på kontantkortstelefonen kvällen innan barnen kommer till dig, läser genom sms:en och ställer eventuella följdfrågor. Övrig tid kan den telefonen vara avstängd och på det sättet styr du själv över när du tar emot sms:en. 
    Man är förälder på heltid även om man inte bor ihop. Ts kan införa en kontaktbok där han kortfattat skriver viktiga händelser som varit under umgänget och be mamman göra likadant. Då får båda reda på saker som barnet kanske börjar prata om och som kan vara bra att veta.
  • Anonym

Finns enkla medel mot sms terror från exet!

1. Ha telefon på ljudlöst läge om du absolut måste ha telefonen på.
    2. Svara aldrig på ett sms från henne om det inte känns som det är viktigt att svara på.
    3. Skriv ett sms att du är vuxen och mogen att sköta ansvaret själv om barnen och att du inte kommer bry dig, mail en gång i veckan och ett samtal om det är absolut viktigt ang barnen.
    4. Hjälper inte detta byt telefon +nr och låt henne ha kvar det gamla nr, då kan du ha kvar den hemma i en låda över helgen då du har barnen och läsa sms när du själv vill. Men svara inte!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-12 09:40:10 följande:
    Finns enkla medel mot sms terror från exet!

1. Ha telefon på ljudlöst läge om du absolut måste ha telefonen på.
    2. Svara aldrig på ett sms från henne om det inte känns som det är viktigt att svara på.
    3. Skriv ett sms att du är vuxen och mogen att sköta ansvaret själv om barnen och att du inte kommer bry dig, mail en gång i veckan och ett samtal om det är absolut viktigt ang barnen.
    4. Hjälper inte detta byt telefon +nr och låt henne ha kvar det gamla nr, då kan du ha kvar den hemma i en låda över helgen då du har barnen och läsa sms när du själv vill. Men svara inte!
    Att vägra kontakt som punkt nr.4 är inte lagligt enligt famrätt och tingsrätt-du är skyldig att ge ett telefonnr du är anträffbar på .
    Hon litar inte på dig,finns det skäl till det?
    Annars är väl mail före och efter umgänge ett utmärkt alternativ ,sms/ringa annars men att samarbeta är inte speciellt svårt om båda beter sig vuxet och moget och sätter barnen först. 
  • Anonym

Lagligt är väl fel ord men de sa både på fam rätt och tingsrätt när vi var där att man har en SKYLDIGHET att ge ett telefonnr man är anträffbar på vid gemensam vårdnad (och var jag som inte vill ha telefonen på jämt..)

• Anonym
    Jag1977 skrev 2012-07-13 11:40:46 följande:
    Personligen tycker jag det låter jättemärkligt att ha en avstängd tele i två veckor som slås på någon dag innan barnen kommer... Hur gör man om barnen vill ringa? Tvingar man dem att hemlighålla ens riktiga telenr eller struntar man i att prata med dem i två veckor? Ringer man inte själv på två veckor för att höra hur de mår? Är man så störd av sms så man väljer att HELT utestänga info om sina barn än att ev få läsa några sms "i onödan"? Har svårt att se hur info om barnen kan vara så störande så länge det är trevliga sms som handlar om BARNEN. Skulle hellre få tio extra sms om dan om mina barn när de inte är hos mig än inga alls!
    Håller med där!
  • Anonym
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-13 06:10:33 följande:

Visa gärna var det står i lagen (det blir svårt eftersom det inte står i lagen...).

Man är inte skyldig att lämna ut något telefonnummer där man är kontaktbar, till den andra föräldern. Den enda som drabbas av att man inte kan nås är man själ
    Anonym (Eget nummer) skrev 2012-07-13 10:25:17 följande:
    Stämmer inte alls. Det finns ingen lag som säger så, och när vi var på FR så rådde de mig att ha ett eget nummer som bara exet hade, så jag själv kunde välja när och om jag ville ha kontakt med henne eller läsa hennes konstanta sms:ande.
    Familjerätten har sagt att den som har barnen bestämmer själv om man vill svara i telefon mm, finns inga lagar som säger något annat!! Mamma dagar bestämmer mamman och pappa dagar bestämmer pappa, så enkelt är det!
Svar på tråden Varför allt SMS-ande?