• Anonym (Foten)

Någon som opererat Hallux Valgus?

Halloj!

Är det någon som vill dela med sig av sin operation av Hallux Valgus (dvs sne storstå som gör så att man får en knöl som sticker ut).

Jag har detta besvär på båda fötterna, men är lite rädd för att göra en operation, och vet egentligen inte vart jag ska vända mig.

Min mamma opererade ena foten och fick gå med kryckor i 6 veckor. Hon valde sedan att inte operera andra foten. Detta var 15 år sedan, så kanske är det enklare idag?

Jag har små fötter, men kan inte ha vissa skor eftersom min framfot blivit för bred.

• Svar på tråden Någon som opererat Hallux Valgus?
  • karet

Min kompis har gjort bägge fötterna. Hade mycket ont efter. Gick på kryckor länge. Har inga besvär idag.
    Gjorde det för 12 år sen.

• Anonym

Jag har gjort operationen på ena foten skulle behöva göra den på den andra också . Men det gjorde djävulskt ont så drar mig för att göra det . Hoppade på kryckor länge . Visst foten blev bättre så på den foten är det ingen värk och jag kan ha vilka skor jag vill ha så egentligen borde jag ta mig i kragen och gå till läkaren med den också . Jag gick till vårdcentralen har jag för mig och då fick jag en remiss till ortopeden .

• Anonym (Foten)
    Anonym skrev 2012-07-10 12:31:32 följande:
    Jag har gjort operationen på ena foten skulle behöva göra den på den andra också . Men det gjorde djävulskt ont så drar mig för att göra det . Hoppade på kryckor länge . Visst foten blev bättre så på den foten är det ingen värk och jag kan ha vilka skor jag vill ha så egentligen borde jag ta mig i kragen och gå till läkaren med den också . Jag gick till vårdcentralen har jag för mig och då fick jag en remiss till ortopeden .
    Gjorde det ont under själva ingreppet, eller var det mer värken efteråt? Fick du smärtlindrande tabletter som du kunde ta efter, eller får man klara sig på alvedon och ipren?

Låter ju skönt att kunna använda vilka skor som helst. Just nu kan jag glömma allt som är smalt eller spetsigt och har klack.
  • Anonym (Foten)

Inte så populärt inlägg märker jag...men jag vill bara meddela att jag nu opererat höger fot (i torsdags). Operationen gick bra men just nu vill jag bara dö av smärtan. Smärtstillande hjälper inte, inte ens citodon. ajajaj.... ingen som har några tips?

• Lillave
    Anonym (Foten) skrev 2012-10-20 16:26:11 följande:
    Inte så populärt inlägg märker jag...men jag vill bara meddela att jag nu opererat höger fot (i torsdags). Operationen gick bra men just nu vill jag bara dö av smärtan. Smärtstillande hjälper inte, inte ens citodon. ajajaj.... ingen som har några tips?

Smärtan släpper efter ganska exakt 2 dygn så försök stå ut! Har opererat båda fötterna, en åt gången.
  • vildaV

Nyfiken på hur länge det gör ont? När kan man gå som vanligt igen?

• Anonym (Foten)
    Lillave skrev 2012-10-20 18:48:57 följande:

Smärtan släpper efter ganska exakt 2 dygn så försök stå ut! Har opererat båda fötterna, en åt gången.
    Jag kan säga såhär att smärtan har verkligen inte släppt. Gick bra efter operationen och i fredags, men natten till lördag så blev det riktigt jobbigt. Har inte ont såret, men hela foten är svullen och känns tung. Åkte in idag efter att ha pratat med ortopeden, de ville kolla så att allt var ok. De konstaterade att foten ser bra ut, men att den är onormalt svullen. Jag skulle dock avvakta till på onsdag. Vilken typ av operation gjorde du? Jag är inte gipsad, utan har bara bandage. Om två veckor ska jag dit och ta bort stygnen. Operationen tog 30 min och de sågade av stortåbenet och en bit av knölen och satte ihop med en skruv. Jag är totalt handikappad. Kan knappt ta mig fram på kryckor eftersom det känns så jobbigt i foten när den fylls upp med blod när jag inte har det uppsatt. Idag var jag ju tvungen att gå ut, men det var minst sagt jobbigt.
  • Anonym (Foten)
    vildaV skrev 2012-10-20 18:52:22 följande:
    Nyfiken på hur länge det gör ont? När kan man gå som vanligt igen?
    Jag är också nyfiken! Det verkar vara olika för alla. Min mamma sa att det tog 6 veckor innan hon kunde halta fram utan kryckor.

Just nu känns det som att jag doppat foten i kokande vatten och tagit upp den igen.

Tycker inte att några av de smärtstillande tabletterna jag fått hjälper. Antagligen har jag helt fel. De hjälper säkert mot sårsmärtan, men inte mot svullnadssmärtan...

Fick iaf se foten utan bandage idag, och den såg minst sagt rolig ut! Helt rak var den och stygnet såg perfekt ut, men i profil såg den helt galen ut. Som en stor muffins.
  • Anonym (Också opererad)

Hej! Det här var intressant att läsa. Blev opererad för hallux vallgus för exakt tre veckor sedan, precis som dig fick jag en titanskruv inopererad. Stortåleden är alltså stelopererad. Jag ska ha en sk gipssko i fem veckor och får bara stöda på hälen, helst gå med kryckor så att det läker som de ska. Hade egentligen bara ont de första dygnen, nu känner jag av värken mestadels om jag ansträngt foten onödigt mycket.  Sjukskriven två månader. Fördriver mest tiden med att sitta i soffan och ha foten i högläge, känns bäst då. Lycka till med foten!

• Anonym (Foten)
    Anonym (Också opererad) skrev 2012-10-22 17:45:24 följande:
    Hej! Det här var intressant att läsa. Blev opererad för hallux vallgus för exakt tre veckor sedan, precis som dig fick jag en titanskruv inopererad. Stortåleden är alltså stelopererad. Jag ska ha en sk gipssko i fem veckor och får bara stöda på hälen, helst gå med kryckor så att det läker som de ska. Hade egentligen bara ont de första dygnen, nu känner jag av värken mestadels om jag ansträngt foten onödigt mycket.  Sjukskriven två månader. Fördriver mest tiden med att sitta i soffan och ha foten i högläge, känns bäst då. Lycka till med foten!

Fick du en gipssko direkt, eller hade du bandage på dig de första två veckorna? Jag har bandage och en sko jag kan ta av och på. Känns lite skumt att jag inte har någon gips. Nu känns min fot hyfsat bra igen. Om en vecka ska de ta bort bandaget. Gjorde det ont när de tog ut stygnen?
Svar på tråden Någon som opererat Hallux Valgus?