Hm...min metod kanske är något mittemellan den traditionella och Uppsalametoden? Här kommer en beskrivning av hela operationen om någon känner igen sig!
Operationsdagen:
Jag fick ta av mig skorna och låsa in mina ytterkläder, därefter sätta mig ner i en fåtölj och ta en lugnande tablett (stesolid). Efter 20 minuter skulle jag in i operationsrummet. Jag var extremt nervös, och tabletten hjälpte inte alls. Jag fick inga speciella kläder, utan la mig ner på operationsbordet, sköterskan vek sedan upp mitt högra byxben. Kirurgen kom in och gav mig lokalbedövning i foten, på ca 10 olika ställen. De första sticken gjorde extremt ont. Därefter satt sköterskan och pratade med mig i ca 10 minuter för att lokalbedövningen skulle börja verka. Sedan tvättade hon min fot med nåt medel, och la en grön operationsduk över hela mig så att endast foten stack fram genom ett hål. Framför mig hade jag en slags skydd som gjorde så att jag inte skulle kunna se själva operationen.
Läkaren kom in och började nypa mig i foten för att se så att lokalbedövningen hade verkat. Jag kände hur mina händer var helt blöta och jag kände ingen verkan av tabletten jag fått tidigare. Läkaren och sköterskan var dock väldigt trevliga och vi pratade massor under operationen.
Därefter kunde jag känna hur läkaren tog i min fot och skar med en kniv, men det gjorde inte alls ont. Kändes mer som att han klippte upp en strumpa som jag hade på mig. Detta tog ca 10 min. Därefter började han såga i benet. Det lät otrevligt, men jag kände inget alls. han sågade i ca 10 min. Därefter började han sätta in en skruv, jag vet inte riktigt vad han gjorde men det spände lite i foten. Därefter kändes det som att han sydde ihop såret, men han gjorde något annat eftersom han plötsligt sa "sådärja, nu ska jag bara sy ihop såret". Slutligen lindades foten in i bandage, inget gips användes. Hela operationen tog ca 35 minuter.
Därefter fick jag hjälp av sköterskan som ledde mig till en säng där jag fick ligga med foten i högläge. Ungefär här började tabletten verka. Jag kände mig yr, glad och lugn. Bättre sent än aldrig. Jag fick därefter kaffe och smörgås och ligga kvar i 30 minuter för att se att foten inte började blöda.
Därefter fick jag en svart sko med en rolig sula, och min pappa mötte upp mig med kryckor.
Operationen gjordes den 18 okt. Jag hade fått citodon-tabletter som jag skulle ta. de hjälpte mot sårsmärtan, men inte själva krampen och svullnaden. De första dagarna låg jag ner hela tiden med foten i högläge. Tre dagar efter operationen åkte jag in och kollade foten för säkerhetsskull eftersom den dunkade, men läkaren tyckte att den såg bra ut, fick då nytt bandage. Dagen efter kontrollen började jag skutta runt med kryckorna och ca 5 dagar efter operatonen haltade jag fram med min sko och började plocka i lägenheten.
I fredags och i lördags var jag ute och festade med mina kryckor. (tog visserligen taxi fram och tillbaka). Äter inga smärtstillande tabletter längre. Foten känns ok på dagarna, men blir svullen på kvällen och på morgonen.
På onsdag ska jag ta ut stygnen och få ett mindre bandage.