Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

    Snart adoption. GRAVID!

    Tealhawk skrev 2012-07-12 01:09:28 följande:
    Sant, men ändå inte. Om inte biologin spelade roll skulle man adoptera som förstahandsval. Menar, det finns ju miljontals föräldralösa barn som man kunnat välja mellan. Det är det så gott som ingen som gör, utan man adopterar när (man tror att) chansen till biologiska barn är borta. Dock inget sagt om att man inte kan älska att adopterat barn mer än biologiskt när båda väl är födda, men som grunden väger biologi tyngst för de flesta.

    Fast nu är du väldigt ute och cyklar, det finns ett underskott på barn tillgängliga för adoption jämfört med antalet villiga adoptanter.

    Själv hade jag gärna adopterat eftersom biologi inte spelar någon roll för mig, med med tanke på alla utredningar, all tid och alla pengar det kostar så känns det enklare att föda biologiska barn än att adoptera om jag kan.  
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-12 01:45:30 följande:
    Aj säger jag. Två flickor som är biologiskt släkt och dessutom tvillingar. Bäddat för att den adopterade flickan kommer känna sig utanför och mindre älskad och efterlängtad. Tyvärr. Om det hade varit en bror, men två tvillingflickor i så nära ålder. Ouch

    Hur vet du det?

    Även om det finns adopterade som mår dåligt så innebär det inte att ALLA gör det. Och bara för att adopterade och även fosterbarn rent statistiskt mår sämre än biologiska barn säger det inte något alls om individen.  
  • Litet My
    Anonym (OOPS!) skrev 2012-07-13 21:21:16 följande:
    Jag fattar att man reagerar på sånna här trådar! Men hur jävla resepktlöst är det att sitta och diskutera hurvida man ÄLSKAR sina barn lika mycket som kommer från olika stället! SJÄLVKLART gör man det. Det var väl inte det min  trådstart handlade om? Om jag skulle älska de lika mycket.

    Nej förlåt men jag blir faktiskt lite förbannad.

    Nu har vi ringt och "erkänt" De lät inte glada direkt men de ska sköta kontakterna och sen får vi besked i nästa vecka eller veckan där efter om hur det blir. Vi sa att vi väldigt gärna ville åka.

    Vad bra att du var ärlig iaf TS.

    Är adopterad själv och inte negativ till adoptioner även fast jag vet att det finns de som mår dåligt. Det är också skillnad idag jämfört med hur det var att adoptera på 80 talet, då man inte tänkte lika mycket på anknyting osv utan man satte barnet på flyget med en personal och lämnade snabbt över barnet till de nya föräldrarna. I mitt fall har vi aldrig pratat om varken hemlandet och de biologiska föräldrarna har varit en hemlighet. jag fick mina papper som 30 åring och mina adoptivföräldrar har plockat bort en del papper som berättar om mitt ursprung, idag vet man mer och som jag uppfattar de som adopterar idag så är de noga med att barnen har rätt till sitt ursprung, anknytning osv.

    Min spontanan tanke är att om du får båda barnen så blir de ju mentalt i stort sett jämngamla då barn som levt på barnhem ofta ligger efter känslomässigt och ibland i utvecklingen vilket inte är så konstigt. en bebis vill ju vara nära och knyta an och det behövet har ju även den adopterade flickan.

    Jag skulle också tagit till mig "nära föräldraskap" och försökt vara så nära båda barnen som möjligt, det finns säkert många som är mer kunniga på det än jag men det var en tanke som slog mig . Hur som helst, stort lycka till och fortsätt gärna uppdatera oss hur det går. Och lyssna inte på alla tyckare som baserar sig på att de hade en kompis som är adopterad osv...  
  • Litet My
    Goddag yxskaft skrev 2012-07-14 07:54:21 följande:



    Fina aspekter du tar upp tycker jag - att adoptioner idag inte funkar som förr. Vi vet inte om dagens adoptivbarn kommer att må som de som adopterades för 30 år sen.

    Sen lite OT ang diskussionen om internationell adoption och utseende så tror jag det är lättare för barn idag att ha en annan hudfärg. På 80talet var det väldigt utstickande. Men tack vare invandringen så ser folk mer olika ut idag. I nästan varje skolklass finns invandrare och barn till invandrare, barn till de som adopterades för 30 år sen mm. Ett adopterat barn idag sticker inte ut på samma sätt. Genomsnittssvensken idag är inte nödvändigen blond o blåögd.

    Tack, gillar att få feedback när jag spekulerar för mig själv Skrattande

    Jag tycker det skall bli intressant att se om 20 år hur de barn som adopteras idag kommer att må med den kunskap vi har idag. Lite som med barnen som hade npf och som är vuxna idag men pga bristande kunskap inte fungerar alls, dvs se skillnaden på de barn som idag tidigt får rätt stöd och rätt insatser istället för misshandel och missförstånd som många gånger rådde förr....helt OT.  

    Tror också det på många sätt kan vara lättare att vara mörkhyad idag, man sticker inte ut, på 80 talet tex var det väldigt få mörkhyade i varje klass, på vår lilla byskola fanns det 3 st i olika klasser, alla adopterade (det var före det kom invandrare till den lilla hålan) ser man på klasserna idag är de väldigt blandade och att vara mörkhyad är inte att "sticka ut" och ses som "konstig" längre.
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-14 09:18:21 följande:

    Men så hemskt att medvetet mörka dessa uppgifter! FY!!!! Hur fick du nyss om allt när du var 30 år?

    Jag fick mina papper av min mamma, nu är jag halvkass på engelska och en del är på indiska och många papper är i väldigt dålig kvalité, men jag har läst brev från barnhemmet osv där de bla skrivit att de skickat mer information och att de som hade hand om mig skulle skicka mer papper och information om mig men de papprena fick jag aldrig. Och även jag kan se att det fattas saker tex borde det finnas några uppgifter om hur/var jag kom till barnhemmet osv men det gör det inte. Det verkar som att jag var ett hittebarn vilket inte var ovanligt i Indien på den tiden, men något borde ha funnits, och de där breven som aldrig kom/plockades bort.

    Vi har heller aldrig pratat om det, de har aldrig velat och antingen pratat bort det eller som min mamma börjat gråta och bekräfta hur mycket hon älskar mig mm mm mm vilket ju faktiskt är en annan diskusson.  
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-15 15:11:58 följande:

    Många föräldrar vill inte att deras barn ska gå i invandrartäta skolor. Det finns inte heller invandrare i så gott som varje klass. Det beror på var och i vilka områden du jämför. De flesta får trots allt egna barn. Titta på en arbetsplats oaktat litet eller stort företag. De allra flesta på arbetsplatsen är svenskar som får egna barn.

    Fast även om skolorna inte är invandrartäta så brukar det endå finnas några invandrarbarn, även om majoriteten inte är det. Här är skolorna väldigt blandade, men majoriteten är svenskar.

    Min poäng var att man väldigt sällan idag är ensam om att vara mörkhyad jämfört med förr.  
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-15 15:16:41 följande:

    Fy vad jobbigt! Hoppas du har det bra nu. Måste vara en chock. Undras hur din mamma tänkte?!

    Jag har det bra, och accepterat att det är så det är, har ingen bra relation med mina föräldrar då det varit en del trauman i familjen (dock inte pga adoptionen), i många fall för det familjer närmare varandra men inte i vårat fall. Mormor och morfar (morfar ibland) finns för barnbarnen tack och lov, men jag känner att det av många anledningar blir på tok för jobbigt att ha en närmare kontakt, nu har även mina föräldrar skiljt sig efter 30 års äktenskap. Mig satte de på internat när jag var 15-16 år och jag fick klara mig själv, och det är precis det jag gjort, just klarat mig själv och hittat andra vuxna "förebilder" istället. Egentligen tråkigt men vi är så enormt olika jag och minan föräldrar både i tanke, synsätt, intressen osv så det har liksom aldrig fungerat och så har det egentligen varit sedan jag var 5 år eller dyl. Lite märkligt egentligen.
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-15 15:27:43 följande:

    Jag är också adopterad, Sydkorea. Har flera gånger tänkt tanken att öka mitt ursprung. Dock så har det inte blivit av p g à kostnaden, avståndet samt språksvårigheter att göra sig förstådd. Undras vad allt detta kan kosta dvs. Resa t o r, hotell, efterforskning, översättning v dokument, DNA tester m.m. Hörde på nyheterna att det går att identifiera en persons ursprung bara genom en tand, som i tsunamin. Är de lika framme son västvärlden borde det inte vara omöjligt. Bara avstått p g à allt arbete och alla kostnader.

    Jag har också funderat många gånger men är samtidigt rädd för vad jag skall hitta, eller inte hitta. Känner inte heller för att söka via "spårlöst försvunnen" eller dyl då jag inte vill visa upp allt i TV samtidigt som man ju får hjälp också kanske att det skulle gå fortare än att söka själv men jag vet inte. Är än så länge kluven i frågan. Främst är jag ute efter att hitta syskon, kanske pga att min adoptivbror dog för några år sedan när han var 18 men för stunden känns allt sådant som en rörig soppa.

    Om man vänder sig till de som utredde föräldrarna (adoptiv) borde de kunna hänvisa en rätt tänker jag, de borde väl också ha papper och dyl hur man kan börja? (gissar dock)  
  • Litet My
    Anonym (P-medel) skrev 2012-07-15 19:42:00 följande:
    Om du vänder dig till kommunen där dina förälder gjorde sin hemutredning kan du se alla papper som krävdes för adoptionen skulle godkännas i Sverige.

    Men det kan förstås finnas papper utöver dessa. Du skriver att det kommit papper från ditt barnhem efter att du adopterats. Dessa finns förmodligen inte i dina föräldrars akt. Eftersom de av ngn anledning dolt dem för dig? Eller kan det vara så att pappren som utlovats aldrig skickades från Indien? Faktiskt en möjlighet. Eller du har kanske goda skäl att tro att din mamma döljer ngt för dig?

    Vet du vilket barnhem du kommer från? Ibland finns det föreningar för de som adopterats från en visst barnhem, t e x:
    www.basundhara.se/lankar.php

    Adopterades du genom en adoptionsorganisation? Den har kanske information du kan ha nytta av.

    Slutligen, AFO är en svensk organisation som kanske hjälpa till med hur du ska gå tillväga (om man medlem):
    www.afo.se/

    Lycka till!
    Tack, får kolla med dem när jag känner mig redo. Jag vet vilket barnhem det var men verkar dock som att någon tog med sig mig hem också av vad jag kan utläsa.

    Kostar det något att be om de papper kommunen har?

    I praktiken skulle det ju kunna vara så att de utlovade breven aldrig kom, samtidigt så berättar mina föräldrar ingenting och morsan börjar stortjuta så fort jag nämner något om adoption överhuvudtaget, jag hade föredragit för egen del att få veta så tidigt som möjligt jag tror på många sätt det blivit en naturlig sak att växa in i jämfört med allt hysch hysch, första gången jag ens förstod själv att jag var adopterad var på dagis då ett barn sa "dina föräldrar är inte dina riktiga föräldrar" då började jag gråta och rymde...så som sagt allt kring adoptionen är väldigt tabu att prata om.

    Hur som helst, tack för ditt svar.      
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-15 18:25:10 följande:
    Litet My - har inte en susning hur man ska bära sig åt. I mitt fall är föräldrarna okända. Konstigt hur det kan vara så. Ingen kan föda barn på ett sjukhus i Sverige och sedan bara vara "okänd". De är väl ett ljusår efter oss. Här kan man ju identifiera avlidna genom tänder och köra mot register. Det var ju så de gjorde under tsunamin. Sannolikheten för att jag har helsyskon eller halvsyskon är påfallande hög. Någon av mina föräldrar har säkerligen skaffat barn igen senare. Har inte sett efterlyst så där kan jag inte uttala mig, men jag skulle inte heller vilja att hela Sverige satt och såg detta i TV! Man behöver ju inte vara Einstein för att begripa att allt detta är förenat med stora kostnader och vissa praktiska problem, såsom språkförståelse och avstånd. I Indien är engelska efficiellt språk, i välutbildade kretsar borde man kunna göra sig förstådd på engelska. I Sydkorea litar jag inte på att de kan engelska. Hoppas det går bra för TS - ser inte riktigt problemen som alla målar upp. Som ovan nämnt tänk att få tvillingar genom IVF eller barn tätt! Är väl inte värre, dock jobbigt att ha 2 småbarn men dn ena är ju 18 månader och i den åldern gr många barn på dagis om man är normal. Håller tummarna för att det går vägen för TS!

    Nej det är en djungel.

    Förstår inte heller alla problem man målar upp för TS, visst kommer det att bli extra jobb och jag kan tänka mig att man kanske behöver stöd i situationen så den blir så bra som möjligt för båda barnen, men förövrigt tror jag det kan gå jättebra. Dock tycker jag det är lite skillnad mot tvillingar jämfört med att få en biologisk bebis som ligger i magen och som redan har en anknytning och en 14 månaders som inte har någon anknytning alls och kanske flera separationer i bakgrunden, därmed inte sagt att det inte skulle gå för det tror jag stenhårt det kan göra.  
  • Litet My
    Anonym (Ethi) skrev 2012-07-16 12:17:43 följande:
    Jag ville också det - OCH få uppleva en adoption och det sättet att få barn på. Jag är oerhört tacksam för att jag fått vara med om båda sätten. Att alla inte vill/kan få barn genom adoption är väl dock rätt oväsentligt och ointressant i en tråd under adoption som handlar om adoption? Där ts för länge sen kommit fram till att DE VILL adoptera? Jag vill inte lära mig köra motorcykel heller men inte går jag in i en motorcykeltråd och berättar det och ifrågasätter att det verkligen FINNS folk, på riktigt, som vill det. Eller de kanske bara tror det?
    Tack, tycker det är supertröttsamt med alla "Men jag vill faktiskt inte adoptera-inlägg" i adoptionstrådarna
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-07-16 16:24:26 följande:

    Fast då är ju våra inlägg (Sydkorea) också ointressanta. Den här tråden handlar ju om något helt annat! Du kanske borde starta en separat tråd om detta ämne? Jag har inte letat men borde det inte finnas någon grupp här för adopterade så kan vi ju fortsätta diskussionen där för att inte störa.

    Möjligt, men de handlar iaf om adoption. Har dessutom bakat in en hel del råd till TS i mina inlägg
  • Litet My
    Anonym skrev 2012-08-04 23:15:48 följande:
    Jag har svårt att se hur ts och hennes man ska orka ge alla dessa 3 barn den optimala starten, sorry. Det skulle gälla alla i samma sits. Risken är att något barn får stå tillbaka med dålig anknytning som följd. 

    Fast det beror ju helt på hur man väljer att göra det, om båda kan vara hemma så länge som möjligt så ser jag inga svårigheter att 2 personer inte skall kunna ge 3 barn en trygg anknytning om de ger sig 17 på att fokusera på just anknytning. Men tufft kan det bli, men omöjligt tror jag knappast det är.
  • Litet My
    Emeli skrev 2012-08-05 01:26:00 följande:
    Det barn som ts ska hämta i Thailand är 13, möjligen14 månader. Yngre barn än så är ovanligt att man får adoptera idag.

    Ett barn som adopteras är inget oskrivet blad. Det är ett barn som har tvingats uppleva det värsta som kan hända ett barn, nämligen att föräldrarna försvinner och aldrig mer kommer tillbaka. Sånt sätter sina spår. Man ska inte tro att det inte spelar någon roll eftersom barnet är så litet. Tvärtom, ett litet barn som ännu inte har något språk har ännu svårare att bearbeta detta svåra. Efter att barnet har övergivits kan dess öde se lite olika ut. Barnet kan ha förflyttats ett antal gånger, mellan sjukhus, barnhem och ett eller flera fosterhem. På sjukhusen och barnhemmen byts personalen hela tiden. Barnet kan trots sin låga ålder ha vårdats av oräkneliga människor som dessutom kan ha haft många barn att ta hand om samtidigt. Det kan ha inneburit att barnet har fått ligga en hel del i sin säng. Det har inte funnits någon som har haft tid att ägna sig åt det så mycket som det skulle ha behövt. Det kanske inte ens har fått ligga i någons famn när det blev matat utan det har fått suga i sig maten från en uppriggad nappflaska... När barnet så småningom får nya föräldrar liknar de inte någon som det har sett förut. De talar ett språk som barnet inte förstår, luktar obekant, har annorlunda kläder, äter annorlunda mat osv och de tar med sig barnet på en lång jobbig flygresa till ett land som är helt annorlunda och i det här fallet mycket kallare än den plats på jorden som barnet kommer ifrån. Så kan barnets första år i livet mycket väl ha varit. Det är inte alls ovanligt. Jämför det med hur ett svenskt nyfött barn redan från början läggs på sin mammas mage, får suga på bröstet, får leva i symbios med sina föräldrar.

    Ett barn som adopteras måste knyta an till sina nya föräldrar, och det måste få ta tid. Ur många aspekter är det att jämföra med att få ett nyfött barn. Samtidigt är det mycket svårare eftersom man har fått ett barn som går och kanske springer, klättrar, krumbuktar, protesterar, busar osv. Barnet har trots sin jobbiga start i livet överlevt, och dessa små överlevare är inte alltid lätta att handskas med. De sätter de vuxnas tålamod på prov. Barnet ska alltså ta igen vad det missat samtidigt som det ska utvecklas för fortare än man tror knackar samhället på porten. Barnet ska börja skolan och för att det ska gå så bra som möjligt kan det vara lämpligt med förskola. Men barnet kanske inte är moget för förskolan eftersom det inte är klart med sin anknytning. Förskolan liknar i mångt och mycket barnhemsmiljön och det kan ge starka ångestreaktioner hos ett barn som har upplevt att mamma och pappa försvann för alltid förra gången det lämnades i en barngrupp ... Detta kräver oerhört lyhörda, kloka och omtänksamma vuxna med stor inlevelseförmåga.

    Så har vi alla hälsoaspekterna. Förutom undervikt, viss näringsbrist, infektionssjukdomar och annat som det går ganska snabbt att komma tillrätta med har de flesta barn som adopteras idag någon form av särskilt behov, och dessa kräver ganska ofta insatser från sjukvården. Till detta ska läggas behov av logopedhjälp, möten med psykologer för utvecklingsbedömning mm, allehanda andra möten av olika slag t.ex. pedagogiskt. Det är sällan den välnärda medelklassens barn som lämnas för adoption, tvärtom. Dessa barn har nästan utan undantag en mycket svår social bakgrund där t.ex. missbruk, våld och undernäring är vanligt förekommande. Sånt sätter sina spår.

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta  men jag tror att det får räcka så här. Det bör vara tillräckligt för att de flesta skall förstå att det generellt kräver mycket mer av en förälder att få ett adoptivbarn än ett "hemmagjort". Detta påstår jag väl medveten om att det kan uppstå komplikationer även med biologiska barn som kan vara eller bli sjuka, ha missbildningar osv. Visst, precis som adoptivbarnen, men för de sistnämnda finns dessutom de aspekterna som jag nämnde ovan.

    Detta är bakgrunden till varför de som är insatta i adoptionsproblematiken inte aningslöst ser positivt på ts situation. Av hela mitt hjärta önskar jag verkligen ts och hennes man lycka till, tro inget annat, men jag vet att det kommer att bli tufft och att det kommer att vara tufft under lång tid. Det kan så klart gå bra om de orkar och chansen att de ska orka ökar betydligt om de kan vara hemma båda två under lång tid, och att de kan ordna med hjälp med hushållsarbetet så att de helhjärtat kan fokusera på sina små barn.

    Jag kanske ska tillägga att jag själv har både adopterade och biologiska barn.

    Vad bra beskrivet.

    Hade en lillebror som kom när han var 1 år, måste varit ett hästjobb för mina föräldrar, då han visserligen frisknade till snabbt men under en lång period såg alla vuxna som mamma och pappa och det tog ett bra tag innan han förstod att det fanns 2 vuxna som var speciella och inte som "vem som helst".Slog han sig tex så brukar icke adopterade söka tröst hos sina föräldrar men inte han, han gick till vilken vuxen som helst som fanns i närheten.
Svar på tråden Snart adoption. GRAVID!