• Hallonet89

Tacka nej eller Ja till jobbet när jag planerar barn?

Hej!

Verkar finnas chans till vidarutveckling på jobbet - vilket jag så klart älskar!

Det är två tjänster som det rör sig om & ingenting är säkert!
    Den ena är att bli chef för den avdelningen jag är på och den andra är att börja arbeta på en annan avdelning med mer ansvar - dock ej personalansvar.

Jag tror att jag är mest sugen på att byta avdelning för att "slippa" bli chef över mina nuvarande kollegor, men är idagsläget intresserade av båda. Båda ger mer ansvar & lön, ca 4.000-10.000 kr/mån extra före skatt.

Nu är det så att jag & min sambo hade tänkt börja bebisverkstaden (ska ta ut kopparspiral på tors!), och man vet ju aldrig hur långt tid det tar. Ovanstående jobb skulle bli möjliga i dec/jan & frågan kommer börja diskuteras i okt)

Ska jag tacka ja fast att det kan vara så att jag är gravid? 
    Jag tror inte jag får frågan om jag de vet att jag är gravid....  men känns väldigt konstigt att inte berätta.

Vilken tjänst det än skulle bli hade jag säkerligen jobbat minst 6 mån, men känns för kort tid även fast att jobbet är på samma företag!! Vad tycker ni??

• Svar på tråden Tacka nej eller Ja till jobbet när jag planerar barn?
  • katalysator

Tacka ja. Det kan dröja länge innan du blir gravid, genomsnittet är ju ändå 7 månader efter planerade försök.

• Pellerbom

Tacka ja! Du kan inte vara säker på att bebisplanerna lyckas meddetsamma och tänk så trist om du om ett år varken har bebis eller spännande jobb.

• Hallonet89
    katalysator skrev 2012-07-10 15:31:08 följande:
    Tacka ja. Det kan dröja länge innan du blir gravid, genomsnittet är ju ändå 7 månader efter planerade försök.
    Visste inte att gemomsnittet låg på 7 månader!

Men om jag vid tillfället jag får frågan om jobbet & är med barn ska jag säga det?
    Känns som att man borde göra det för att vara schysst mot arbetsgivaren, men då får jag troligen inte jobbet.

Vet att de inte får lov att göra så, men det går alltid att hitta lösningar för att jag inte längre skulle vara aktuell då.....
  • piffsmile

Jag var lite i samma sits i höstas när vi försökte få barn. Även om det inte var ett steg uppåt i karriären, snarare åt sidan, men jag ville verkligen byta arbetsuppgifter och det perfekta jobbet dök upp. Innan/under sommaren var tankarna många eftersom jag fått veta att det andra jobbet skulle tillsättas under hösten, men vi försökte ju få barn! Det slutade med att jag bytte och började på min nya tjänst i januari, och bara några dagar senare blev jag gravid. Jag var alltså inte gravid när jag sökte och bytte men kunde lika gärna ha varit det eftersom vi försökte för fullt. (Tog 8 månader till +) Jag kan ju tillägga att jag trivs kanon på min nya tjänst även om graviditeten kommit lite i vägen för ett superroligt projekt som jag nu inte får vara med och slutföra.

En vis kompis som jag diskuterade med lade fram det som att: "Just nu har ni inga barn på gång, och det är nu du söker tjänsten. Man vet aldrig vad som händer så kör på!" 

• Hallonet89
    Pellerbom skrev 2012-07-10 15:33:05 följande:
    Tacka ja! Du kan inte vara säker på att bebisplanerna lyckas meddetsamma och tänk så trist om du om ett år varken har bebis eller spännande jobb.
    Det är ju så jag känner också! Jag vill ju "göra karriär" & ha familjelivet... men enligt många vänner så hamnar man långt ner på karriärlistan när man fått barn - vilket jag hoppas inte stämmer!

Om jag är medveten om graviditeten när (om) jag får frågan i höst ang. jobbet - ska jag berätta att jag har tänkt vara mammaledig om X månader??

Känns som man bör säga det, men då är jag nog inte längre erbjuden jobbet :/
  • Hallonet89
    piffsmile skrev 2012-07-10 15:38:01 följande:
    Jag var lite i samma sits i höstas när vi försökte få barn. Även om det inte var ett steg uppåt i karriären, snarare åt sidan, men jag ville verkligen byta arbetsuppgifter och det perfekta jobbet dök upp. Innan/under sommaren var tankarna många eftersom jag fått veta att det andra jobbet skulle tillsättas under hösten, men vi försökte ju få barn! Det slutade med att jag bytte och började på min nya tjänst i januari, och bara några dagar senare blev jag gravid. Jag var alltså inte gravid när jag sökte och bytte men kunde lika gärna ha varit det eftersom vi försökte för fullt. (Tog 8 månader till +) Jag kan ju tillägga att jag trivs kanon på min nya tjänst även om graviditeten kommit lite i vägen för ett superroligt projekt som jag nu inte får vara med och slutföra.

En vis kompis som jag diskuterade med lade fram det som att: "Just nu har ni inga barn på gång, och det är nu du söker tjänsten. Man vet aldrig vad som händer så kör på!" 
    åhh va härligt & höra att det löste sig bra!
    Hur var minerna på jobbet när du berättade efter så kort anställningstid?

Jag är på en mansdominerad arbetsplats där knappt pappaledighet existerar - så känns väldigt nervöst att berätta oavsett om jag är kvar där jag är eller bytar!
  • kiwifrukt
    Hallonet89 skrev 2012-07-10 15:35:51 följande:
    Visste inte att gemomsnittet låg på 7 månader!

Men om jag vid tillfället jag får frågan om jobbet & är med barn ska jag säga det?
    Känns som att man borde göra det för att vara schysst mot arbetsgivaren, men då får jag troligen inte jobbet.

Vet att de inte får lov att göra så, men det går alltid att hitta lösningar för att jag inte längre skulle vara aktuell då.....
    För vissa tar det sig direkt och för andra kan det ta ett år. Båda är helt normalt (och allt däremellan).

Jag hade tagit jobbet, du kommer väl komma tillbaka sedan efter föräldraledigheten?
  • Hallonet89
    kiwifrukt skrev 2012-07-10 15:41:20 följande:
    För vissa tar det sig direkt och för andra kan det ta ett år. Båda är helt normalt (och allt däremellan).

Jag hade tagit jobbet, du kommer väl komma tillbaka sedan efter föräldraledigheten?
    Ja absolut!
    Jag och min sambo har tänkt dela så mkt som möjligt på föräldraledighetet men beror lite på hur amning etc går.
    Men är inte borta mer än max 1 år (hade tänkt typ 8 mån).
  • Hallonet89
    slutatsnusa skrev 2012-07-10 15:42:27 följande:
    jag blir lite nyfiken på hur du tänker?
    varför skulle du tacka nej?
    Om jag hade tackat nej hade det troligtvis berott på dåligt samvete mot arbetsgivaren!
    Har varit väldigt "blåsigt" på avdelningen och avdelningen skulle behöva en chef som var närvarande tills allt var ordning på.

Skulle nog inte tacka nej, utan snarare att min arbetsgivare tackar nej pga. att jag är gravid & att de därför inte längre än intresserade av att ge mig tjänsten.
Svar på tråden Tacka nej eller Ja till jobbet när jag planerar barn?