• Lady Maria

Hur lång tid är ni ledig från jobbet för inskolning på förskola?

Jag ska skola in vår dotter i augusti och funderar på när jag ska börja jobba. Räcker det att sätta av två veckor för inskolning eller är det bättre med tre?

Förkolan har föräldraaktiv inskolning i fyra dagar och därefter lämnas barnet dag nummer fem.

Hur länge är ni andra lediga för inskolning? Mitt jobb är inte så flexibelt så jag måste bestämma mig nu.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur lång tid är ni ledig från jobbet för inskolning på förskola?
  • Cloudyberry

2-3 veckor är rimligt ja.

• Liljan77
    Cloudyberry skrev 2012-07-10 18:03:39 följande:
    2-3 veckor är rimligt ja.
  • nalleryd

På mitt jobb brukar vi rekommendera 2 veckor. Men hur inskolningen är för barnet är så väldigt individuellt, så har du möjlihet till 3 så är det helt klart bra. Min dotter har gått igonom 2 inskolningar pga flytt. Första gick hur lätt som helst men den andra var ganska svår och det tog nästan en månad innan hon var någerlunda trygg på förskolan.

• Lady Maria

Om jag är ledig tre veckor och inskolningen går jättebra, kan jag då vara ledig två veckor och ha barnen på förskolan? Storebror går på samma förskola så jag hoppas att det gör inskolningen lättare.

• nalleryd

Menar du att du ska vara hemma 2 veckor efter att inskolningen är klar? Spontant så nej. Men prata med de på förskolan, vi är då inte omöjliga på mitt jobb när det är i samband med inskolningen. Men det där är väldigt olika från förskola till förskola.

• Mercurialis

När första barnet skolades in var det lång inskolning som gällde, d v s två veckor. Han var färdiginskolad efter en vecka. Maken hade satt av två veckor till inskolningen.

När andra barnet skolades in så var det föräldraaktiv inskolning på tre dagar. Han var inskolad efter en dag. Maken hade satt av tre dagar till inskolningen och sedan hade vi mormor som stand-by.

I båda fallen kunde maken gå tillbaka till jobbet tidigare än beräknat.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • izado
    Lady Maria skrev 2012-07-10 18:12:02 följande:
    Om jag är ledig tre veckor och inskolningen går jättebra, kan jag då vara ledig två veckor och ha barnen på förskolan? Storebror går på samma förskola så jag hoppas att det gör inskolningen lättare.
    Vi har föräldraaktiv inskolning som "ska" ta 5 dagar, dag 5 så är föräldrar ej med. Men ser gärna att förälder är disponibel ytterliggare en vecka ifall det skulle behövas, man kan ju aldrig veta.
    De som har skolat in på 5 eller mindre dagar men är lediga ytterligare en vecka har fått anpassa tiden för barnet till säg 9-11, 10-12 eller liknande tills mamma el pappa börjar jobba (om de ej haft arbeten med stor flexibilitet för att kunna komma och hämta samt vara med nån extra dag, få jobb har ju den möjligheten)
    Detta för att barnet inte ska tappa kontakten precis efter inskolningen med oss men det finns ingen anledning att barnen ska gå full dag när mamma el pappa är hemma. har funkat jättebra.  

3 veckors inskolning har jag varit med om 1 gång på 8 år i förskolan, mer normalt med två om man ej har föräldraaktiv där jag har arbetat.  
  • Lady Maria

Tack för era svar! Jag sätter av två veckor och hoppas att det räcker med en vecka inskolning och en stand by. Skulle ju kännas lite konstigt att vara ledig i tre veckor om två av de blir stand by-veckor.

• izado
    Lady Maria skrev 2012-07-10 18:36:55 följande:
    Tack för era svar! Jag sätter av två veckor och hoppas att det räcker med en vecka inskolning och en stand by. Skulle ju kännas lite konstigt att vara ledig i tre veckor om två av de blir stand by-veckor.
    Det tror jag räcker
  • Hultis

Vi hade tre veckor. Första veckan var jag med, andra vecksn var hon själv men ganska korta stunder ca 3 timmar och sista veckan var hon där tidiga mornar varannan dag och senare eftermiddagar varannan, för att se att det funkade med frukost, lunch och sovstund. Det var egentligen bara en v inskolning enligt dagis, men vi sa bra att vi tagit ledigt i tre veckor och ville ha det så. Dom tyckte att det var kanon!

• Wilowa
    Lady Maria skrev 2012-07-10 18:36:55 följande:
    Det tycker jag låter bra. Förbered jobbet på att du akn komma att bli borta ytterligare en vecka om det strular.
  • Pelargonen

Vi skolade in fyraåringen och tvååringen samtidigt. För fyraåringen tog det 2 dagar (eller ja, en halv dag kan man säga för till lunch bad hon oss gå hem). 

Med treåringen tog det 2,5 vecka och sen var hon ledsen många mornar när vi lämnade. Nuförtiden har hon knappt tid att säga hej då.  

• Pelargonen
    Pelargonen skrev 2012-07-10 20:53:10 följande:
    Vi skolade in fyraåringen och tvååringen samtidigt. För fyraåringen tog det 2 dagar (eller ja, en halv dag kan man säga för till lunch bad hon oss gå hem). 

Med treåringen tog det 2,5 vecka och sen var hon ledsen många mornar när vi lämnade. Nuförtiden har hon knappt tid att säga hej då.  
    Tvååringen, menar jag förstås. 
  • Wilowa

Har man ett jobb som man snabbt och lätt kan komma ifrån så kan man ju börja jobba lite redan när man börjar lämna. Det spelar ju ingen roll om man är hemma eller på jobbet om man kan ta sig till förskolan ungefär lika snabbt. Fast det är inte kul att gå och bära på ett hysteriskt skrikande barn som inte låter sig tröstas...och om personalen tycker att det är jobbigt, vad ska då inte det lilla barnet tycka?

• Anne69

För oss tog det 1½ resp. 2½ dag att skola in. Men sen var det ordentligt korta dagar i två veckor. Så om ni tar ledigt i två veckor kommer ni ha gått om tid.....och också hinna med en hel del annat.

• Gladskit

Jag var inte ledig alls, min man skötte inskolningen

Men det låter inte vettigt att du ska vara ledig i tre veckor om förskolan tillämpar fyradagars-inskolning! Jag har förstått att fler och fler förskolor gör så idag, när vi skolade in var det väldigt mycket steg för steg under två veckors tid.

Svar på tråden Hur lång tid är ni ledig från jobbet för inskolning på förskola?