• scrapparlotta

Mina ben är tunga som bly, varför?

Jag började springa/jogga för ca 3 månader sen. Springer inte så långt än, men har helt klart förbättrat min kondis. Jag orkar ganska lätt att springa 3 km nu, MEN mina ben känns som bly.....dom är sååå tunga. Flåset är inga problem, men varje steg är jättejobbiga då dom känns så tunga. Ibland får jag åxå ont i vaderna. Jag har varit och köpt bra löparskor som jag fick hjälp i butiken att hitta rätt till mina fötter. Så varför blir benen så tunga? Jätteirriterande, när jag känner att jag rent konditionsmässigt  sett skulle orka öka längden lite, eller srpinga lite fortare men inte orkar för benens skull....

• Svar på tråden Mina ben är tunga som bly, varför?
  • Tonårsmamman1

Tränar du ofta? Konditionen tränar man upp ganska fort, men är kroppen ovan vid löpning så kan det ta längre tid innan muskler, senor, ligament osv vänjer sig. Vila lite extra och se om det blir bättre.
    Du har inte nyligen lagt om kosten? Om man drar ner på kolhydraterner hastigt, så kan det ta lite tid innan kroppen kroppen vänjer sig, och då kan det kännas tungt när man tränar.

• scrapparlotta

Jag försöker träna 3 gånger i veckan ungefär. Och ibland styrketränar jag åxå. Och nä, maten har jag inte lagt om så mycket. Det klart....jag försöker att inte äta så mycket onyttigt, men annars vanlig mat. Men det är kanske som du säger att det tar ett tag för kroppen att hänga med. Jag har ju ca 15 kg övervikt, så det kanske har lite med det att göra med?

• Tonårsmamman1
    scrapparlotta skrev 2012-07-11 10:25:17 följande:
    Jag försöker träna 3 gånger i veckan ungefär. Och ibland styrketränar jag åxå. Och nä, maten har jag inte lagt om så mycket. Det klart....jag försöker att inte äta så mycket onyttigt, men annars vanlig mat. Men det är kanske som du säger att det tar ett tag för kroppen att hänga med. Jag har ju ca 15 kg övervikt, så det kanske har lite med det att göra med?
    Det är ju svårt att veta vad det beror på. Kan ju vara överansträngning. Om du har övervikt och inte tränat så mkt innan, så reagerar ju kroppen.  Men jag tycker inte att du ska sluta träna eller träna mindre, men kanske byta ut löpningen ibland mot cykling, spinning eller promenader, och se om det känns lättare sedan? Det är lätt att dra på sig skador i början, för man märker att man orkar mer, men kondisen förbättras fortare än kroppen vänjer sig.
  • Haffsorkestern

Stretchar du när du tränat? Om inte så börja med det. Kan vara det som är problemet.

• scrapparlotta
    Haffsorkestern skrev 2012-07-13 21:28:20 följande:
    Stretchar du när du tränat? Om inte så börja med det. Kan vara det som är problemet.
    Japp jag stretchar efter varje pass. Det är jag noga med.
  • Pelargonen

Jag tycker att det går i växelvisa perioder. Vissa perioder är det flåset som är kämpigt och jag får jobba mycket med adningen för att ta mig runt i löparspåret. Andra gånger är det benen som får slita, de är tunga och det är jobbigt och jag får tänka "ett steg i taget" och "framåt framåt FRAMÅT" för att orka. 

Ibland (mycket sällan) är jag som en vind som rusar runt i spåret och bara njuter av löpningen.

Det kommer gå över TS, jag lovar. Kanske har du mer flås än vad du har muskler? Det kommer svänga. Och svänga igen. Och svänga igen. Och hela tiden utvecklas man som löpare.

Välkommen i "gänget"! Du har valt en fantastisk träningsform!  

• Pelargonen

Spring inte två dagar efter varandra. Minst 48 timmar mellan passen. Gäller även styrketräning för ben + löpning. 

• scrapparlotta

Har nu dom senaste gångerna sprungit i skogen på en större stig, eller vad man ska säga....traktorer kan köra där. Nu har dom fixat till denna väg väldigt bra dom senaste veckorna....grävt och grejsat, lagt på bättre grus och så. Så det är väldigt mjukt att springa på och jag har fått mindre och mindre blytunga ben, och idag kände jag inte av det alls. Däremot har jag en bit på asfaltsväg hem till mig och då känner jag av det lite. Har det lite med underlaget att göra?  

Svar på tråden Mina ben är tunga som bly, varför?