Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

Mina ben är tunga som bly, varför?

Jag började springa/jogga för ca 3 månader sen. Springer inte så långt än, men har helt klart förbättrat min kondis. Jag orkar ganska lätt att springa 3 km nu, MEN mina ben känns som bly.....dom är sååå tunga. Flåset är inga problem, men varje steg är jättejobbiga då dom känns så tunga. Ibland får jag åxå ont i vaderna. Jag har varit och köpt bra löparskor som jag fick hjälp i butiken att hitta rätt till mina fötter. Så varför blir benen så tunga? Jätteirriterande, när jag känner att jag rent konditionsmässigt  sett skulle orka öka längden lite, eller srpinga lite fortare men inte orkar för benens skull....

• Svar på tråden Mina ben är tunga som bly, varför?
  • scrapparlotta

Jag försöker träna 3 gånger i veckan ungefär. Och ibland styrketränar jag åxå. Och nä, maten har jag inte lagt om så mycket. Det klart....jag försöker att inte äta så mycket onyttigt, men annars vanlig mat. Men det är kanske som du säger att det tar ett tag för kroppen att hänga med. Jag har ju ca 15 kg övervikt, så det kanske har lite med det att göra med?

• scrapparlotta
    Haffsorkestern skrev 2012-07-13 21:28:20 följande:
    Stretchar du när du tränat? Om inte så börja med det. Kan vara det som är problemet.
    Japp jag stretchar efter varje pass. Det är jag noga med.
  • scrapparlotta

Har nu dom senaste gångerna sprungit i skogen på en större stig, eller vad man ska säga....traktorer kan köra där. Nu har dom fixat till denna väg väldigt bra dom senaste veckorna....grävt och grejsat, lagt på bättre grus och så. Så det är väldigt mjukt att springa på och jag har fått mindre och mindre blytunga ben, och idag kände jag inte av det alls. Däremot har jag en bit på asfaltsväg hem till mig och då känner jag av det lite. Har det lite med underlaget att göra?  

Svar på tråden Mina ben är tunga som bly, varför?