• mikissen

Mjölkfri kost - hur snabbt kan man märka skillnad?

Hej!

Min son har haft magproblem sedan dag 1. Idag är han 4½ månad. 
    Jag har därför beslutat mig för att testa helt mjölkfri kost i två veckor för att se om jag märker skillnad. Idag är dag 4.

Hans symtomer har varit att han sover orolig, har lite svårt att komma till ro, magknip vid sänggång och känslighet (grinighet) på dagen pga magont.

Ni som har gjort detta själva: hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad på era bebisar? Och känner ni igen er på symtomerna jag beskriver?

Ps. Jag är jättenoggrann med vad jag får i mig nu (lusläser innehållsförteckningar och äter det jag vet är säkert) och vet skillnaden på mjölkprotein och laktos.. :) 

MVH
    Mikaela 

• Svar på tråden Mjölkfri kost - hur snabbt kan man märka skillnad?
  • mikissen

Förlåt, dumma mig..
    En symtom, flera symtom heter det såklart.

Symtomer.. hihi. 

• cosinus

Jag märkte direkt på min son, det svängde på bara något dygn. Som natt och dag men jag vet att det kan ta mycket längre tid.

Ena dottern var också precis som du beskriver men utan att vara överkänslig mot något, där misstänker jag ist att hon hade reflux för när hon slutade kräkas precis hela tiden började även nätterna och det onda försvinna. Jag provade äta enbart ris i 3 veckor för att se om det skulle hjälpa (visste inte var jag skulle börja leta efter att ha provat ta bort mjölk, ägg och fisk) man blir lätt desperat när de små liven har ont.

• frankrike

Till oss sa dom att det tar en vecka innan det helt är ute ur kroppen. Jobbigt, har gått igenom samma sak med sonen.

• tundra

2 veckor innan vi märkte en definitiv skillnad och 3-4 v innan han var helt bra.

• skogsvitter

Numera sägs det att det kan ta upp till 4 veckor för en ammande bebis eftersom proteinet först måste gå ur din kropp, sedan ur bebisens kropp. Det blir ju en andrahandseffekt. Två veckor ungefär innan det går ur din kropp och ytterligare två innan bebisen är helt fri från mjölkprotein.

Man kan dock märka viss skillnad betydligt tidigare än så.

Vi testade bara 2 veckor på "min tid" och märkte ingen effekt på de två veckorna så därför antog vi att hon inte var allergisk. Vi tog även prover senare på sjukhus som visade negativt. Dock finns ju möjligheten att hon ändå var allergisk eftersom proverna ofta ger felaktiga resultat. Så man får väl aldrig veta... jag skulle fortsätta lusläsa paket i minst 4 veckor i ditt läge för att verkligen vara säker!

Och ja, symptomen är ju vanliga vid mjölkproteinallergi.

• mikissen

Om jag skulle få i mig nån sorts mjölk, mjölksocker, skummjölk osv, börjar tiden om på noll då? :/ Eller ja, den tiden jag har varit utan alltså.

• skogsvitter

Om det är minimal mängd av olyckshändelse så är det inte ens säkert att det går över i bröstmjölken över huvudtaget.

• LovleyMamma

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med BVC och en dietist. Båda mina barn är mjölkproteinsallergiska. Yngsta dottern är sju månader och vi har kontakt med en dietist på barn. Det kan ligga andra orsaker bakom än mjölken.

• mikissen

Jag åt nämligen en gryta med Maizena i. Maizena innehåller mjölksocker men mängden måste ha varit minimal tycker man..

LovleyMamma: Kan man få en remiss till dietist trots att barnet är så litet? Vad kan det vara utöver mjölken tror du? 

• skogsvitter

Maizena innehåller inte vare sig mjölkprotein eller mjölksocker (laktos). Varifrån har du fått det? Maizena innehåller bara ren och skär majsstärkelse och inget annat, varför det är jättebra att använda i fall där det förekommer födoämnesallergier vare sig det rör sig om laktos, mjölk, gluten, ägg etc.

• mikissen

För övrigt så tänkte jag mer på att proteinet stannar i min kropp, vilket innebär att det tar längre tid innan det försvinner. Jag trodde inte det gick över i bröstmjölken :)
    Så jag kan fortfarande räkna med de dagar jag sa från början trots att jag fått i mig Maizena? 

• skogsvitter

Jaha, jag trodde du menade vanlig maizena. Vet ingen som använder den bruna, men det står ju mjölksocker liksom färgämnen och annat så den innehåller ju uppenbarligen lite allt möjligt onödigt

Men mjölksocker är laktos vilket är något helt annat än proteinet och alla bebisar tål det. Din bebis kommer alltså inte att påverkas av mjölksockret (all bröstmjölk är väldigt rikt på mjölksocker för den delen, det är vad bröstmjölk till största del består av).

• mikissen

Ah! Så långt tänkte jag inte. Mjölksocker är ju såklart laktos och det har jag ju i min bröstmjölk också :)

• mikissen

Men, tillbaka till ämnet..

Det känns som att sonen blivit värre sen jag slutade med mjölken. Natten till idag fick jag inte sova alls, han vaknade en gång i timmen av magknipet, och imorse tog han riktigt i för kung och fosterland för att kunna bajsa. Det har han ALDRIG gjort innan. Suck. 

• skogsvitter

Fast att han har blivit värre säger ju varken det ena eller det andra, han får ju dessutom fortfarande i sig mjölkprotein varje gång han ammar eftersom inte ens din egen kropp förbränt proteinet ännu...

Svar på tråden Mjölkfri kost - hur snabbt kan man märka skillnad?