• Anonym

Jobbat i mindre än 6 månader - SGI-fråga

Hej!
    Jag undrar hur det är om man under studietiden hela tiden lyft fullt studiemedel och -lån, dvs. behållit sin vilande SGI, och sedan direkt efter avslutade studier påbörjar notarietjänstgöring (2-årig tjänstgöring vid domstol) men bara hinner arbeta 2-3 månader innan man går på föräldraledighet?
    Enligt huvudregeln ska man ju ha arbetat minst 6 månader för att då få SGI enligt det nya arbetet men tydligen kan en prövning göras om man arbetat kortare tid. Jag undrar om ni har någon aning om vad som gäller och hur då denna prövning går till? Har mejlat FK tre gånger nu och fått snabba men tyvärr väldigt korta och inte klargörande besked. Vågar tyvärr ej lita på information som handläggarna ger per telefon eftersom jag har bekanta som har fått felaktiga besked den vägen ...
    Skulle ej överleva på 180 kr/dag men känns ju samtidigt dumt fortsätta studera och ta lån bara för att behålla sin vilande SGI när man skulle kunna arbeta.
    Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden Jobbat i mindre än 6 månader - SGI-fråga
  • Försäkringskassan

Hej,

Jag har inte svar på din fråga. Jag tar reda på svaret och återkommer så fort som möjligt.

Hälsningar
    Ella, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Enligt de uppgifter du har gett oss låter det som att du har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) men det behövs göras en bedömning enligt vilken inkomst din SGI ska fastställas på. Det låter som att du har skyddat din SGI från tidigare arbete och att du skulle kunna ha rätt till den inkomsten. Men då du samtidigt har en ny anställning och en avsikt att arbeta som notarie i 2 år kan du ha rätt till en SGI enligt det nya arbetet. Som du förstår är detta en bedömningsfråga som vi därför inte kan svara på direkt.

Utifrån dessa uppgifter ser det ut som att du har rätt till en SGI men vi kan inte säga vilket arbete den ska vara baserad på förrän du gör din ansökan och vi har tillgång till ditt specifika ärende.

Hälsningar
    Rose, handläggare

• Anonym

Hej
    Tack för svar! Har jag då förstått rätt:

1. Man behöver INTE ha jobbat i 6 månader på en ny arbetsplats för att vara berättigad till SGI enligt den lönen utan det är AVSIKTEN att jobba där 1-2 år som räknas? Dvs. man kan få SGI enligt det nya jobbet fast man bara hunnit jobba där någon månad?
    Och då spelar det INGEN roll huruvida man har vilande SGI från förut, det är den nya anställningen som utgör grunden för föräldrapenning?

2. OM det är så att det ändå spelar ngn roll huruvida man har vilande SGI från förut och man tar ut sin examen i augusti, kan man behålla sin vilande SGI genom att lyfta fullt studiemedel och -lån för att läsa fristående kurser under de två månader man väntar på att få börja jobba eller får man bara behålla en vilande SGI under tiden som man läser ett program?

Tack på förhand för svar!

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det stämmer att man tittar på avsikten och att man därför kan ha rätt till en ny SGI baserad på ett arbete där man inte har hunnit arbeta 6 månader än.

Den vilande SGI man haft, upphör i och med att studieperioden slutar.

Om man börjar en ny ansätllning och får sin SGI baserad på den har den vilande SGI man haft under studietiden inte längre någon betydlese.

Men det är som sagt alltid en bedömningsfråga och det görs en utredning i varje enskilt fall, utifrån de uppgifter som gäller i det fallet.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

• Anonym

Hej!
    Tack för svar! Jag undrar då om man får FULL SGI enligt den nya anställningen trots att man bara jobbat där 2-3 månader. Detta med tanke på att jag läste följande information på nätet (som jag ej vet om härstammar från Försäkringskassan):
    "Så fort du har ett arbete som beräknas pågå i minst 6 månader är det grundande för din SGI.

Föräldrapenningen är indelad i 3 olika typer av ersättningar, och för du ska ha rätt till ersättning beräknad på din SGI måste du ha jobbat i 8 månader. Annars kan de bli så att du får 180kr om dagen de första 160 ersättningsdagarna, sen får du rätt att ta ut en högre ersättning grundad på din SGI och så har du ju de 90 lägsta nivådagarna kvar."

Blir det alltså så att om jag bara jobbat i 2-3 månader så får jag bara 180 kr om dagen de 160 första ersättningsdagarna?  Eller stämmer det inte, dvs. jag kan få FULL ersättning fr.o.m. första dagen? Vore katastrof bara få 180 kr, särskilt om man bara tänkt stanna hemma 6 månader  ...

• Försäkringskassan

Hej!

För att du ska ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som baseras på ditt nya arbete behöver du ha för avsikt att arbeta i minst sex månader. Du behöver alltså inte ha arbetat ett halvår på ditt nya arbete innan barnet föds.

För att ha rätt till en ersättning som grundar sig på SGI under de första 180 dagarna med föräldrapenning finns något som kallas för 240-dagarsvillkoret. Det innebär att man under minst 240 dagar (8 månader) i följd före barnets födelse haft en årsinkomst som överstiger 82 100 kronor.

I praktiken innebär det här att man behöver ha arbetat 8 månader innan barnet föds. Det behöver dock inte innebära att man har arbetat alla 8 månaderna på samma ställe.

Om man tidigare har haft en anställning som man kan basera en SGI på, och sedan haft en period då man skyddat den här inkomsten, så kan man ändå uppfylla 240-dagarsvillkoret. Det innebär att om du har en tidigare SGI fastställd och sedan skyddar den ända fram till att du påbörjar ditt nya arbete (genom exempelvis studiestöd från CSN, att vara inskriven på Arbetsförmedlingen) så får du räkna med den här perioden i de åtta månaderna.

Även om man uppfyller 240-dagarsvillkoret så ska föräldrapenningen baseras på din nya inkomst.

Här kan du läsa mer om SGI, SGI-skydd och 240-dagarsvillkoret:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar
    Harry, handläggare 
  • Anonym

Hej!
    Tack för snabbt och utförligt svar! Ni är mycket bättre på att svara än den kundtjänst man har tillgång till via Försäkringskassans hemsida.
    Får jag ännu besvära och fråga hur jag då går till väga utfrån ert SENASTE svar:
    Jag TORDE ha en vilande SGI från tiden innan jag påbörjade utbildningen. OM jag har det och då alltså blir klar med studierna nu i augusti, hur skyddar jag den bäst fram tills jag påbörjar anställningen den 1 november.

- Ska jag fortsätta lyfta studiemedel och -lån för fristående kurser under de två månader? Eller räknas vilande SGI som skyddad bara under den tid man läser en hel utbildning?

-Borde jag i stället skriva in mig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen genast dagen efter att min utbildning är avslutad? Det spelar väl ingen roll att jag inte är berättigad till A-kassa då?

Stort tack på förhand för all hjälp, för blir lite orolig över dessa saker och hur jag ska klara min ekonomi.

• Försäkringskassan

Hej igen!

Din SGI är skyddad så länge som du är beviljad studiestöd. Det gäller alltså även vid enstaka kurser.

Du kan även välja att skriva in dig på Arbetsförmedlingen första dagen efter att utbildningen är avslutad. Du behöver då söka arbete i samma omfattning som du hade innan studierna. Det finns inget krav på att du ska ha rätt till arbetslöshetsersättning.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Jobbat i mindre än 6 månader - SGI-fråga