• Anonym

Jobbat i mindre än 6 månader - SGI-fråga

Hej!
    Jag undrar hur det är om man under studietiden hela tiden lyft fullt studiemedel och -lån, dvs. behållit sin vilande SGI, och sedan direkt efter avslutade studier påbörjar notarietjänstgöring (2-årig tjänstgöring vid domstol) men bara hinner arbeta 2-3 månader innan man går på föräldraledighet?
    Enligt huvudregeln ska man ju ha arbetat minst 6 månader för att då få SGI enligt det nya arbetet men tydligen kan en prövning göras om man arbetat kortare tid. Jag undrar om ni har någon aning om vad som gäller och hur då denna prövning går till? Har mejlat FK tre gånger nu och fått snabba men tyvärr väldigt korta och inte klargörande besked. Vågar tyvärr ej lita på information som handläggarna ger per telefon eftersom jag har bekanta som har fått felaktiga besked den vägen ...
    Skulle ej överleva på 180 kr/dag men känns ju samtidigt dumt fortsätta studera och ta lån bara för att behålla sin vilande SGI när man skulle kunna arbeta.
    Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden Jobbat i mindre än 6 månader - SGI-fråga
  • Anonym

Hej
    Tack för svar! Har jag då förstått rätt:

1. Man behöver INTE ha jobbat i 6 månader på en ny arbetsplats för att vara berättigad till SGI enligt den lönen utan det är AVSIKTEN att jobba där 1-2 år som räknas? Dvs. man kan få SGI enligt det nya jobbet fast man bara hunnit jobba där någon månad?
    Och då spelar det INGEN roll huruvida man har vilande SGI från förut, det är den nya anställningen som utgör grunden för föräldrapenning?

2. OM det är så att det ändå spelar ngn roll huruvida man har vilande SGI från förut och man tar ut sin examen i augusti, kan man behålla sin vilande SGI genom att lyfta fullt studiemedel och -lån för att läsa fristående kurser under de två månader man väntar på att få börja jobba eller får man bara behålla en vilande SGI under tiden som man läser ett program?

Tack på förhand för svar!

• Anonym

Hej!
    Tack för svar! Jag undrar då om man får FULL SGI enligt den nya anställningen trots att man bara jobbat där 2-3 månader. Detta med tanke på att jag läste följande information på nätet (som jag ej vet om härstammar från Försäkringskassan):
    "Så fort du har ett arbete som beräknas pågå i minst 6 månader är det grundande för din SGI.

Föräldrapenningen är indelad i 3 olika typer av ersättningar, och för du ska ha rätt till ersättning beräknad på din SGI måste du ha jobbat i 8 månader. Annars kan de bli så att du får 180kr om dagen de första 160 ersättningsdagarna, sen får du rätt att ta ut en högre ersättning grundad på din SGI och så har du ju de 90 lägsta nivådagarna kvar."

Blir det alltså så att om jag bara jobbat i 2-3 månader så får jag bara 180 kr om dagen de 160 första ersättningsdagarna?  Eller stämmer det inte, dvs. jag kan få FULL ersättning fr.o.m. första dagen? Vore katastrof bara få 180 kr, särskilt om man bara tänkt stanna hemma 6 månader  ...

• Anonym

Hej!
    Tack för snabbt och utförligt svar! Ni är mycket bättre på att svara än den kundtjänst man har tillgång till via Försäkringskassans hemsida.
    Får jag ännu besvära och fråga hur jag då går till väga utfrån ert SENASTE svar:
    Jag TORDE ha en vilande SGI från tiden innan jag påbörjade utbildningen. OM jag har det och då alltså blir klar med studierna nu i augusti, hur skyddar jag den bäst fram tills jag påbörjar anställningen den 1 november.

- Ska jag fortsätta lyfta studiemedel och -lån för fristående kurser under de två månader? Eller räknas vilande SGI som skyddad bara under den tid man läser en hel utbildning?

-Borde jag i stället skriva in mig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen genast dagen efter att min utbildning är avslutad? Det spelar väl ingen roll att jag inte är berättigad till A-kassa då?

Stort tack på förhand för all hjälp, för blir lite orolig över dessa saker och hur jag ska klara min ekonomi.

Svar på tråden Jobbat i mindre än 6 månader - SGI-fråga