• Anonym

Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?

Hurra, jag svarade rätt!

• Anonym
    Canie skrev 2012-07-11 18:06:20 följande:
    Haha jag klickade i fel när jag starta tråden! Undrade just varför jag skulle ange vad som var "rätt svar"?! Jag svarade inte heller rätt :/
    För att du har skapat en quiz och inte en omröstning.
  • Anonym

starta en ny tråd med omröstning!

• Anonym

Inga stygn, var helt oskadad efteråt. Möjligen liiiiite svullen i någon dag.

• Anonym

Jaha ? Jag svarade tydligen fel då. Min första och enda vaginala förlossning. 1½ timma under narkos för att lappa ihop mitt sargade underliv. Tre separata bristningar. Sydd fortlöpande. runt 40 stygn kanske....

• Anonym
    emelielj skrev 2012-07-11 20:01:09 följande:
    Ja det kan ha varit en bristning, visste inte att det är skillnad mellan bristning och att spricka!
    Tänk på gravidmagar. Man får bristningar men man spricker inte.

När man "spricker" brukar det kallas ruptur. 
  • Anonym

Ja, de slutade räkna efter 20 stygn. De sydde i 45 min. Jag har idag (nästan 8 år senare) inga besvär och det syns inte alls. Dock hade jag mycket besvär de första åren efter.

• Anonym

Ja, vet inte hur många stygn, men tog väl en 5-10 min att sy. Står bara flertal fortlöpande inuti och i mellangården. tror hon slarvade en del med det då jag nu (ca 2 år efter förlossningen) tycker det ser ut som om nån har stoppat upp en elvisp och kört runt med...

• Anonym

Jag kände inte krystvärkarna utan bara trycket från bebisen, då kunde jag inte hålla emot utan bara krystade hej vilt och struntade i barnmorskan som sa att jag skulle vänta på värk. Barnet kom ganska snabbt (11 minuter) och hade ett huvudomfång på 37 cm och ändå klarade jag mig helt från att bli sydd. Barn nummer två hade lite mindre huvud (35 cm) och kom ut på en krystvärk (den gången kunde jag hålla tillbaka) och jag klarade mig den gången också. 

• Anonym
    vampyria2 skrev 2012-07-12 08:43:56 följande:
    Nej jag har aldrig blivit syd som tur är

En barnmorska sa till mig att om man bara krystar när man verkligen har krystvärkar så spricker man inte, vet inte om det är sant men det var vad hon sa .-)
    Det är då rakt inte sant. 
  • Anonym
    Pinguicula skrev 2012-07-12 18:47:09 följande:
    Men vad vanligt det verkar vara att bm syr ihop kvinnor fel och konstigt? Varför?

Vid min vaginala förlossning fick jag några små rispor enligt bm, hon sydde något/några stygn bara. Inget jag någonsin lidit av i efterhand.
    antagligen för att dom inte kan sitt jobb är min gissning. Jag har blivit sydd av läkare alla gånger och det har alltid blivit bra. 

Jag syddes 15 stygn sista förlossningen, första syddes jag 5 stygn. Båda förlossningar har gått apfort så det kunde inte undvikas någon gång att spricka. Sista gången sprack jag hela mellangården bak till analen. Första gången fick jag småsår överallt som behövde sys lite här och där. Jag föredrar den stora sprickan framför alla små faktiskt.  
  • Anonym

Sprack och klipptes första förlossningen, sprack rätt mycket andra förlossningen, men klipptes inte. Har delvis nedsatt känsel efter andra förlossningen

• Anonym

Sprack ända bort till ändtarmen, det var nära att de fått lov att söva mig för att sy, men det slapp jag i alla fall. Har besvär fortfarande, tio år efter förlossningen.

• Anonym

min första förlossning & jag fick 2 skrubbsår vid de inre blygdläpparna som blev ett stygn i varje. sprack dock inget nedtill.

• Anonym

Nej, syddes inget. Krystade en timme så barnet åkte in och ut en hel del och töjde mig. Däremot så fick bäckenbotten ta en hel del stryk av den långa krystfasen och det tog över 6 månader innan jag kunde knipa ordentligt.

Svar på tråden Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?