• Nelliepop

Vad är lämpligt för en 14 åring att vara ute? Krig här hemma..

Min 14 åring är inte nöjd med sina ute tider.. Vi drog in hennes tider pga av att hon och hennes kompis åker omkring med en 20 åring i bilen..

Hennes nya tider är 21,30 i veckorna(bor på landet så vi måste hämta,hon vägrar cykla)

Helgerna 23,00...

De står och hänger på lidl parkeringen. Umgås med äldre killar..

Är vi för hårda mot henne???

Vad är lämpliga tider.... ????

Hennes skolgång har rasat neråt oxå...

Jag är rädd om min dotter och vill bara väl.. Men hon skriker att jag förstör hennes liv.. Gör jag det????

Snälla hjälp mig någon...                      

• Svar på tråden Vad är lämpligt för en 14 åring att vara ute? Krig här hemma..
  • Balahir

uppmuntra! om det går bättre i skolan, var ute längre, men går det sämre, dra in på tiden! funkade för mig och mina syskon när vi va i den åldern.

• LillaJag06

Tjejen är 14 år och är säkerligen irriterad på mycket.
    Tycker att du har bra tider men har varit i din dotters sits och var arg och ledsen.

Du kanske kan försöka hitta på något med henne?
    Baka, laga mat, snickra, måla eller ja något du vet att hon tycker om?

Denna fas kommer gå över för henne men just är det svårt/ kan vara svårt

• Kimona

Jag tycker tiderna är bra om man är villig att tänja på dom lite vid särskilda tillfällen

• skogsvitter

Tiderna är fullt rimliga, under förutsättning att det naturligtvis går att tänja på dem vid särskilda tillfällen. Men hon är 14 år som sagt, ta det inte personligt med en 14-årings största drift är att gräla och bli arg på sina föräldrar oavsett. Hon är ju i den absolut viktigaste tiden för sin individualiseringsprocess, då hon ska börja slå sig fri från er. Gränser behövs fortfarande och hon uppskattar dem innerst inne, även om hon har ett behov av att bli arg och trotsig kring dem utåt sett. Det handlar mycket om att ge och ta och därför måste man vara flexibel själv också, inte nödvändigtvis att tiderna sitter i sten.

• Nelliepop

Givetvis kan vi rubba på tiderna..

Men hon vill vara ute hur länge hon vill på helgerna....  

• Kimona
    Nelliepop skrev 2012-07-11 20:15:42 följande:

Försök kompromissa. Säg exempelvis att ni vill att hon hör av sig vid elva eller nåt för att ni ska veta hur det är med henne och när hon ska komma hem
  • skogsvitter
    Nelliepop skrev 2012-07-11 20:15:42 följande:

Det är såklart inte ok och det fattar hon ju själv också egentligen. De som inte har några regler för när de ska vara hemma önskar inget hellre, jag jobbar med ungdomar som har det svårt och vet hur de känner som har den typen av gränslös uppväxt. Vi har många som "får" springa precis hur som helst och "får" göra vad de vill hela nätterna, men de känner samtidigt också att deras föräldrar inte bryr sig överhuvudtaget när man går lite djupare in på det. Ingen föredrar det, jag lovar...
  • Vinterankan

Kolla lite med föräldrarnas kompisar hur länge de får vara ute. Har för mig att jag fick vara ute till tolvtiden eller om det var ett vid den åldern.

Svar på tråden Vad är lämpligt för en 14 åring att vara ute? Krig här hemma..