• Ina 73

Bör man äta fetaost när man är gravid?

vet att man inte bör äta vissa sortesr ostar under graviditeten, men hur är det med fetaost, kan man äta det? Det är väl också så att man kan äta all ost bara den har blivit upphettad?

• Svar på tråden Bör man äta fetaost när man är gravid?
  • fiolen

Fetaost går bra bara den är pastöriserad vilket nästan alla fetaostar i sverige är. Jag har ätit massor med fetaost och bebisen mår fint.

• Wilja

Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, där finns det listor på vad man får o inte får ära. Kollade upp det nu när min syster är gravid

• Kathy1

man kan äta all ost, så länge den är upphettad till 70 grader.
    Fetaost finns pastöriserad om du känner att du vill följa rekommendationerna.

• Pigge2

Är den pastöriserad är det okej att äta. Och det är de oftast här hemma.

• Alegni

Det är ju inte så att man bör äta fetaost för att fostret skall utvecklas rätt, men visst är det så att bakterier dör om du värmer maten till minst 70 grader. Däremot är miljögifter kvar oavsett om du så eldar upp maten så när det gäller viss fisk ska du vara försiktig.

• lata kocken Johanna

japp allt som är upphettat är helt OK

och feta som är pastöriserad (dvs om det inte står OOOOpastöriserad på) är helt OK som den är eftersom feta är såpass sur att listeria monocytogenes inte växer till skadliga nivåer om den skulle råka vara återkontaminerad

• lata kocken Johanna

japp allt som är upphettat är helt OK

och feta som är pastöriserad (dvs om det inte står OOOOpastöriserad på) är helt OK som den är eftersom feta är såpass sur att listeria monocytogenes inte växer till skadliga nivåer om den skulle råka vara återkontaminerad

• Ina 73

Tack! Åt en paj med fetaost i igår till lunch och blev lite nervös. Feta står inte specifikt på livsmedelsverkets hemsida så det var därför jag frågade.

• lata kocken Johanna

jo om man läser vidare i all info på sidan så står det lite om fetaost

• csv

Jag älskar fetaost, köper det ganska ofta. Jag har inte ännu hittat någon
    opastöriserad, så det är ingen fara. Läs på förpackningen.

Svar på tråden Bör man äta fetaost när man är gravid?