• Anonym (!)

Varför får man inte säga ordet "neger"?

SuperMumy skrev 2012-07-11 21:39:41 följande:
    En av mina bästa vänner är neger eller som hon själv säger blåneger . Hon hatar andra ord och benämningar och bett oss i vänkretsen att säga neger.

Jaha och hur är det relevant till trådstarten eller varför kände du dig manad att delge oss den här lilla historian? Din vän är knappast talesman för alla mörkhyade eller?

Till ts: ordet är kränkande, rasistiskt, osmakligt, opassande och oaccepterat. Duger det som svar?
  • Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 21:58:26 följande:
    Jag ville berätta att alla inte anser att ordet neger är kränkande, osmakligt, opassande eller oaccepterat. Duger det som var ?

Nej visst finns det undantag som i allt annat men majoriteten, skulle gissa på 98% av mörkhyade vill inte bli kallade så! Så ditt svar här var liksom inte relevant eller hörde till tråden. Du var alltså helt OT!
  • Anonym (!)
    J a d e d skrev 2012-07-11 22:02:05 följande:
    Suck...

Jag säger det samma! Börjar bli så uttjatat detta nu...
  • Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 22:09:19 följande:
    Jag känner att min väninna som är universitetslektor själv får bestämma vad hon vill "kallas" för. Tro mig, hon har full koll på historien men väljer ändå benämningen neger. Anser inte att hon är ett stolpsskott utan tycker att hennes argument är ok.

Vad din väninna har för utbildning och jobb är heller inte relevant för tråden. Men ok, din väninna kan få kalla sig själv för både neger och idiot (och andra liknande nedlåtande ord) men hon är fortfarande ingen talesman för alla andra mörkhyade och hon eller någon annan besitter inte rätten att kalla andra människor för detta!
  • Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 22:45:17 följande:
    Nä hon är absolut inte talesman för alla mörkhyade vilket jag inte sagt någonstans. Det enda jag ville framföra var ett annat synsätt på ordet neger från en människa som absolut inte är en idiot, stolpsskott mm. Jag tror inte på att idiotförklara människor för att de har en annan åsikt än jag(som i detta fall) och har aldrig förstått varför man i diskussioner måste nedvärdera andra med skällsord. Men det är min åsikt.........

Har jag kallat någon för något skällsord? Vem då i så fall?

Jag skrev att din väninna kan få kalla sig själv för nedlåtande ord som neger och idiot eller vad tusan som helst, men hon, du, jag, Göran Persson, Zlatan eller någon annan människa besitter inte rätten att kalla någon för neger för det.
  • Anonym (!)
    SuperMumy skrev 2012-07-11 23:20:51 följande:
    Har jag kallat någon för något skällsord? Vem då i så fall? Jag skrev att din väninna kan få kalla sig själv för nedlåtande ord som neger och idiot eller vad tusan som helst, men hon, du, jag, Göran Persson, Zlatan eller någon annan människa besitter inte rätten att kalla någon för neger för det.

Jag syftade på tidigare inlägg och min väninna kallar många för just neger. 1, hon anser inte det vara nedlåtande 2, hon vill skapa diskussioner. Hennes val även om många av oss andra anser att det är fel.[/quote]

Kallar hon andra för kränkande ord som neger? Hade hon kallat mig det hade jag anmält henne så kan hon ju diskutera detta vidare med polisen om hon så önskar! Vilket gräsligt beteende!
  • Anonym (!)
    Maddy skrev 2012-07-11 23:25:28 följande:
    Jag tror det finns ca 1.3 miljoner andra sånna här trådar med EXAKT samma innehåll. Börjar bli liiiiiite tröttsamt. Att folk inte kan växa upp.....

• Anonym (!)
    Anonym (undrar) skrev 2012-07-12 13:30:36 följande:
    Undrar bara, vad är det för skillnad på att använda ordet neger i Sverige mot att använda ordet Negro i USA? Jag har noterat att många gospelkörer etc använder ordet Negro i sina namn, där merparten av alla medvekade är svarta "african americans"

Har funderat på detta en längre tid, kanske någon vet? Är svenskans neger kanske mer en översättning av ordet nigger som i många fall i USA används som skällsord och är direkt nedvärderande.

Vänligen
    /A
    Orka..... Skrikandes
Svar på tråden Varför får man inte säga ordet "neger"?