• Grodden

Volvo och barnstol - helt omöjligt

Halloj,
    Idag har vi beställt vår nya bil, en Volvo V70. Jättenöjda var vi ända tills imorse när vi var där och provade att sätta in en Britax Rock-a-tot och det går bara inte. Den sitter jättedåligt. Bältena räcker men den sitter alldeles löst.
    Då kom en kvinnlig försäljare (för killen vi pratade med visste inget om barnstolar) och förklarade att och förklarade att inga babyskydd siter bra i nya Volvo. Vi stod som fån för vi har faktiskt inte fattat skillnaden mellan babyskydd och bilbarnstolar (vi är säkert idioter men ändå...).
    Är enda fördelen med ett babyskydd att man kan ta ut det och bära barnet i det även utanför bilen? Hur ofta gör man det? Jag tycker det verkar enklare att ha en Baby Björn eller så har man vagnen med sig. Eller är jag helt fel ute?
    Kan någon erfaren förklara för mig? Tack!

• Svar på tråden Volvo och barnstol - helt omöjligt
  • Annika80

Jag trodde babyskydd och bilbarnstol va samma sak, bara att folk sa olika! Jag har noll koll!

• Stjärnstoft

Jag är inte så erfaren. Men så vitt jag vet är babyskydd den första lilla bilstolen du använder första halvåret - sedan byter man till en bilbarnstol som man kan ha en längre tid.

• snuffsis

Finns det så små "bilbarnstolar", jag trodde att det var dessa babyskydd som gällde...dessa kallar jag även barnstol....

• Athena70

Volvos bilstol har en spädbarnsinsats som gör att du kan använda den från första början.

• Fia113

Har sett en tråd här där det var ngn som hittat ett barnskydd som passade volvo V70. tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette, men det kanske går o söka efter.
    har själv volvo V70 o vill gärna ha ett babyskydd ibörjan.

Fia

• Majsan70

Jag har haft babyskydd i en ny volvo s80. Satte den i baksätet och det satt där det skulle. Det sitter ju lix fast i bältet o kommer ingen vart.

Men annars är volvobilarna knepiga, o det är för att de vill sälja sina egna grejer.

• Milda

Akta Gracos babyskydd ska passa i Volvo har jag hört. Då har man en bas som man bara klickar i babyskyddet i. Gå inte på Aktas hemsida och kolla. Vi har en Volvo 740 men visste om det här problemet innan.
    Babyskydd kallas den första bilbarnstolen man har.
    Fördelen med att man kan lyfta i och ur den är att man kan ta hela stolen med in om bebis tex. sover och man inte vill väcka den.....så kan den fortsätta sova lite till. Man slipper ju oxå ha med sig vagn och sele. Om man tex. ska handla så kan man ställa babyskyddet i kundvagnen.....

• milla

Vårt Akta babyskydd passade utmärkt i Volvo V70, nu har vi en Akta comfort och det går lika bra det med!

• Mary74

Vi har en V40 och vi har provat att montera in en Rock-a-tot i vår bil. Det går bra men bältena är ganska så korta. Volvo har troligtvis de kortaste bältena för att, som någon ovanstående säger, kunna sälja sina egna prylar. Snålt tycker jag.
    Var inte orolig, det finns sätt att lösa det. Går ni in på www.britax.se så ser ni i deras bruksanvisningar att man kan montera barnstolen på mer än ett sätt. Dessutom är det större plats i baksätet upptäckte vi. Ett sista alternativ är att kontakta de du har handlat bilen av och be dem sätta in en ny bältesrulle med längre bälte än normalt. Kostar nog en del men det går.

Hoppas att det går bra för er.
    / Mary

Svar på tråden Volvo och barnstol - helt omöjligt