• Moa Li

När sov era barn i egen säng?

Hej

Jag undrar när ni vande in era barn att sova i egen säng?

Jag har en bebis på 2 ½ vecka som sovit i egen säng nu 3 nätter i rad. Hon har ett babynest och verkar kunna sova i det vart som helt. Det är jag naturligtvis glad för - men det kanske inte håller i sig sedan när hon blir mer medveten?

När har ni ev. stött på problem med att få barnet att sova i egen säng? Hur tidigt övade ni barnet på att sova ensam?

• Svar på tråden När sov era barn i egen säng?
  • Mercurialis

Barnen har sovit i egen säng mer eller mindre från början. Vi har inte övat barnen på att sova själv. De sov på sin värmebädd på neonatal (alltså själva) och vi fortsatte att låta dem sova själva, när de kom hem. Speciellt första barnet sov bäst själv eller rättare sagt han sov inte alls om vi försökte samsova eller vara i samma rum som han, när han skulle somna.

Äldsta barnet började komma över till vår säng, när han var två år. Nu är han fem år och sover de flesta nätter i sin egen säng.
    Yngsta barnet började samsova med oss, när han var ca 1,5 år. Nu är han 2,5 år och somnar alltid i vår säng och lyfts sedan över till sin egen säng. Oftast sover han hela natten i den egna sängen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nano07

Dottern sov i vagnen första 3 månaderna men sen började hon äta ca 6-16 gånger/natt så då fick hon flytta över till vår säng av praktiska själ....

Sov i egen säng sen när hon var ca 15 mån. Det tog lite tid att vänja henne men det gick förhållandevis bra ändå.

• Angelica8912

Min dotter sov i stort sett i sin spjälsäng från dagen vi kom hem. Ofta tog jag över henne för hon ville sova på mig, men från att hon var 2-3 månader sov hon alltid i spjälsängen.

• fortsätt paddla

Runt 2 1/2 har mina barn fått en egen säng. Tycker annars samsovning är bekvämt. Har aldrig behövt vakna och stoppa om mm på natten. Vi sover gott:)
    Sedan har alltid barnen varit välkomna in till oss om dom vaknar.Denna natten jobbade sambon natt och jag vaknade med tre barn i sängen( 8,5 och 2 år) .Dom passar på när alla får plats, lite trångt men rätt mysigt:)

• lövet2

När de varit runt 1 år har jag lagt dem i egen säng, men naturligtvis har de kommit över då och då på nätterna.

• La Lola

Alma var 5 år.
    Hedda sover ibland i sin säng, hon är 3 år.

Här samsover vi i flera år.
    Har aldrig haft problem med att få barnen att sova i egen säng.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • älskarlivet81

Vi har aldrig behövt vänja. Vår dotter sov i egen säng från dag 1 och flyttades över till vår säng på natten om hon inte somnade,om. Nu är hon 2 och somnar aldrig om i vår säng så antingen somnar hon om i sin egen säng om hon vaknar tidigt på morgonen,eller så får man gå upp med henne.

• supersemlan

Alltid och aldrig, beroende på hur man ser det. De har alltid haft egen säng, men de kommer över till oss i princip varje natt. De är 6 och 3 år. För 6-åringen händer det oftare och oftare att hon sover hela natten själv (eller kommer över först när det närmar sig dags att kliva upp). 

Vi har aldrig "övat" barnen på att sova ensamma. Vi vill ha vår säng i fred, därför har de legat i egna sängar. Men barnen vill ha vår närhet, därför kommer de över. Jag tycker att det känns oproblematiskt, även om jag har svårt att sova när de ligger och sparkar...  

• Flickan och kråkan

Det beror ju lite på hur man definierar egen säng . Båda våra barn - som är 3 år respektive 4,5 år - sover i "egen" säng, men å andra sidan så står dessa vanliga sängar i kloss med vår dubbelsäng så vi har i praktiken en gigantisk familjesäng à la 390 bred . Äldsta ligger alltid i "sin" säng så att säga. Lillebror rullar ibland över "gränsen" till "min" . Storebror har så smått börjat flytta ut. han vill lite då och då sova själv i eget rum, men då kommer han oftast vandrande någon gång på natten.

• Moa Li

Kul att läsa hur andra gör. Morgonmys i vår säng blir det ofta efter frukost vid 8 till halv 10. Glad

Svar på tråden När sov era barn i egen säng?