• lillnosie

tips på bra kattmat?

Hej!
    Jag har en katt som just nu löser väldigt mycket hår, och jag undrar om det är någon som har tips på bra foder som förbättrar kvaliten och gör så att hårsläppet minskar..
    Just nu äter hon Hill's Science Plan - Sensitive Stomach för vuxen katt.

Jag vet att foder aldrig gör så att de slutar helt att fälla hår, men jag vet att det finns foder som minskar det. Har haft det förut, men minns tyvärr inte vad det heter. Och jag vet också att min katt är fullt frisk då hon i april var på sin årliga vaccination/hälsokontroll.. 

Utan jag vill bara ha TIPS på bra torrfoder för katter som fäller fruktansvärt mycket hår...

:) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-12 12:45
    Fodret jag hade förut så var 10kgs påsen marinblå.. Nån som vet vilken det kan vara?

• Svar på tråden tips på bra kattmat?
  • maaammaaa

Väntar med spänning jag också. Vår äter friskies men hon är halvangora och han får alltid hår i handen när man kelar med henne. Mamma och pappa har en helangora och de har en hel skål full med ludd på bokhyllan bredvid gungstolen där pappa brukar kamma katten. Han äter Latz och något från veterinären. Båda katterna har fin päls men de tappar hår hela tiden.

• lillnosie

Jag kan passa på att ge dig ett tips :) Köp annan mat än friskies ;) Det innehåller inte alls bra saker, sen äter och bajsar katterna mer av det än om du köper dyrare veterinärsfoder! Så där kan du tjäna in en hel del pengar i längden, plus att din katt mår bättre av det, och kanske fäller mindre hår ;) 

Ska förövrigt försöka googla mig fram till maten jag hade sist... Den måste ju finnas nånstans :) 

• Philippa

Eukanuba är det bästa maten man kan ge sina katter, det innehåller så många bra näringsämnen att hårfällningen minskar markant Vi är supernöjd med den maten!

• lillnosie
    Philippa skrev 2012-07-12 12:49:20 följande:
    Eukanuba är det bästa maten man kan ge sina katter, det innehåller så många bra näringsämnen att hårfällningen minskar markant Vi är supernöjd med den maten!
    jag tror jag har haft det innan.. men är inte helt 100%.. Vilken sort av Eukanuba använder du?
  • Philippa
    lillnosie skrev 2012-07-12 12:55:46 följande:
    jag tror jag har haft det innan.. men är inte helt 100%.. Vilken sort av Eukanuba använder du?
    Den för kastrerade katter
  • lillnosie
    Philippa skrev 2012-07-12 12:56:36 följande:
    Den för kastrerade katter
    Tack! Skadar ju inte att testa den nu när andra maten tar slut :)
  • nemo1

Ge inte era katter FRISKIS! Det är det absolut sämsta fodret som finns och borde inte få säljas öht!
    Köp Eukanuba, fick bäst i test. Men det bästa du kan göra näst efter att BARFA din katt är att ge blötmat, betydligt mycket bättre än alla torrfoder. Mjau och Bozita blötmat är svensktillverkat och har inga konstigheter i.

• Lolalee

Tror inte det finns nått foder som minskarlösandet av hår.. MEN ett bra foder för frisk päls är james wellbeloved..
    Njurvänligt åxå!
    Kan dock starkt rekomendera en kam/borste som heter furmenisor! Den är suverän! Finns till både lång och korthåriga! Kostar dock 400:- men den är värd det!

• lillnosie
    nemo1 skrev 2012-07-12 13:08:31 följande:
    Ge inte era katter FRISKIS! Det är det absolut sämsta fodret som finns och borde inte få säljas öht!
    Köp Eukanuba, fick bäst i test. Men det bästa du kan göra näst efter att BARFA din katt är att ge blötmat, betydligt mycket bättre än alla torrfoder. Mjau och Bozita blötmat är svensktillverkat och har inga konstigheter i.
    Jag har hört helt tvärtom av min veterinär ang. blötmaten..
    Sen äter inte min katt det alls. Oavsett om det är i gelé eller sås, bitar eller malt. Hon vill inte ens titta på det när jag ställer fram det. Bara torrfoder som duger. Inte ens en liten räka eller ostbit vill hon ha.. :) 
  • lillnosie
    Lolalee skrev 2012-07-12 13:12:15 följande:
    Tror inte det finns nått foder som minskarlösandet av hår.. MEN ett bra foder för frisk päls är james wellbeloved..
    Njurvänligt åxå!
    Kan dock starkt rekomendera en kam/borste som heter furmenisor! Den är suverän! Finns till både lång och korthåriga! Kostar dock 400:- men den är värd det!
    Tack för tips! Ska kolla upp den borsten :)
  • nemo1

Veterinärer har ca: två timmars näringslära och tyvärr är det inte många som har intresset av att läsa på om kattens behov. Använd ditt sunda förnuft och utgå från att din katt är en strikt köttätare. Titta sedan på innehållsdeklarationen på din kattmat. Köp vanliga Eukanuba för vuxna katter, gå ej på detta med light och för kastrater foder då det bara är ett försäljningsknep från tillverkarna.
    Kvalitetsfoder kan göra underverk ang. hårfällning men självklart fäller allla katter enormt denna årstid, fullt normalt. 

• lillnosie
    nemo1 skrev 2012-07-12 15:39:43 följande:
    Veterinärer har ca: två timmars näringslära och tyvärr är det inte många som har intresset av att läsa på om kattens behov. Använd ditt sunda förnuft och utgå från att din katt är en strikt köttätare. Titta sedan på innehållsdeklarationen på din kattmat. Köp vanliga Eukanuba för vuxna katter, gå ej på detta med light och för kastrater foder då det bara är ett försäljningsknep från tillverkarna.
    Kvalitetsfoder kan göra underverk ang. hårfällning men självklart fäller allla katter enormt denna årstid, fullt normalt. 
    Jo, att de fäller hår vet jag, men förra året hade jag annat foder än det jag har nu, och då fällde hon inte alls lika mycket... och då var det ju som alla vet en varmare sommar också.. hehe :) Men jag ska testa Eukanuba nu och hoppas att det minskar litegrann i alla fall så dammsugaren slipper dras 3ggr per dag.
  • IceJossan

Kika inte på torrfoder i mataffärer, de är ruggit dåliga.

Det du ska ge dina katter ska vara så likt som möjligt det de äter naturligt - smågnagare, småfåglar och annat smått och gott som rör på sig.

Kolla innehållsförteckningen på de flesta torrfoder och se hur mycket skit det är i. Jämför med Mjau blötmat och se att det bara innehåller två/tre ingredienser: Kött och köttbiprodukter, mineraler. That's it :) Och ca 82% vatten vilket är ungefär det de behöver ha i sig via maten eftersom de är byggda för det, och ju mer vatten de får i sig desto mer sköljs urinvägarna igenom och hålls friska. Så blötmat är det bästa, det säger sig självt! Vad än djuraffärspersonal och veterinärer säger, de som borde vara experter inom området har tyvärr fått fel utbildning :(

• lillnosie

Ja, det tipset kan ju andra ta del av då jag redan köper veterinärsfoder och min katt inte äter blötmat, så det blir bara torrfoder där.

• nemo1
    lillnosie skrev 2012-07-12 17:18:28 följande:
    Ja, det tipset kan ju andra ta del av då jag redan köper veterinärsfoder och min katt inte äter blötmat, så det blir bara torrfoder där.
    Vad ger du? Hills eller RC? Kolla innehållsdeklarationen får du se så mycket spannmål det är. Tråkigt att många litar blint på vad veterinären säger om foder.
  • lillnosie
    nemo1 skrev 2012-07-12 18:30:29 följande:
    Vad ger du? Hills eller RC? Kolla innehållsdeklarationen får du se så mycket spannmål det är. Tråkigt att många litar blint på vad veterinären säger om foder.
    Just nu får hon Hill's sensitive stomach. Hon hade en period då hon kräktes väldigt mycket och då fick jag hem en sån påse.. Men jag är helt öppen för förslag på bättre torrfoder. Misstänker att det är fodret som gör att hon tappar "extra" mycket päls än vad hon gjorde ex. förra sommaren. Därför jag vill ha tips på annat som kan funka.
  • nemo1
    lillnosie skrev 2012-07-12 19:03:00 följande:
    Just nu får hon Hill's sensitive stomach. Hon hade en period då hon kräktes väldigt mycket och då fick jag hem en sån påse.. Men jag är helt öppen för förslag på bättre torrfoder. Misstänker att det är fodret som gör att hon tappar "extra" mycket päls än vad hon gjorde ex. förra sommaren. Därför jag vill ha tips på annat som kan funka.
    Har du provat Eukanuba det vanliga för vuxna?
  • lillnosie
    nemo1 skrev 2012-07-12 19:40:13 följande:
    Har du provat Eukanuba det vanliga för vuxna?
    Jag tror att det var det jag köpte förut. Kan det vara så att de hade en marinblå påse förut på deras 10kgs påsar? Namnet låter så himla bekant, så det kan ha varit det. Såg att fler rekomenderat det. Så jag ska testa det och se om hennes päls blir lite bättre!
  • Lamita

Jag får ofta positiva kommentarer om lina katters päls (helig birma och bondkatt) jag ger dem eukanuba eller royal canin samt en b-vitamin om dagen :) de har fin lyster i pälsen och fäller väldigt lite :)

• nemo1
    lillnosie skrev 2012-07-12 20:34:54 följande:
    Jag tror att det var det jag köpte förut. Kan det vara så att de hade en marinblå påse förut på deras 10kgs påsar? Namnet låter så himla bekant, så det kan ha varit det. Såg att fler rekomenderat det. Så jag ska testa det och se om hennes päls blir lite bättre!
    Blå påse då tror jag att det är Iams.
Svar på tråden tips på bra kattmat?