• Wittra

Läser ni Mons Kallentoft?

Jag läser jättemkt, allt möjligt dessutom. Köpte en deckare av honom för något år sedan, Sommardöden. Blev inte vidare förtjust men så igår så jag en ny bok av honom. Femte årstiden, tänkte att han kommit med flera böcker senaste åren och ville ge det hela en chans till. 

Men, jag har inte direkt "fångats" av hans deckare. Någon mer som läst honom och vad tycker ni? Vore roligt med lite åsikter.  

• Svar på tråden Läser ni Mons Kallentoft?
  • CinnamonMai

Nej, de är inte riktigt min stil. Har läst två, men tycker att det är segt. Jag gillar inte de här ingivelserna som Malin får... att han blandar in de dödas röster och att hon faktiskt ibland uppfattar dem. Tycker inte heller direkt om hans språkstil.

• Wittra

Okej, tror nämligen språket är det jag stör mig på. Så himla......avhugget. Det är korta stötar liksom i språket. Som tankar eller jag vet inte vad. Exempel "Hon tittar ut genom fönstret. Åkrar. Tänker mer på igår. Hur det var. Hur det luktade" Alltså, två - tre ord och sen punkt. Ideligen återkommande, jag tappar ju tråden anser jag. 

Fler som läst honom och andra åsikter?  

• LunaLunatic

Jag har läst alla för att jag gillar Malin. Tyvärr är Kallentoft i mina ögon en väldigt talanglös författare. Tycker skrivsättet påminner mer om en gymnasieelev.
    Tips: skippa allt kursiverat så slipper man läsa de sämsta bitarna. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • elinaehn

Senaste gillade jag. Vet inte hur det kommer sig att jag gav det chansen igen. Inte förtjust i de före eg.

• Wittra

Alltså nu låter jag säkert jättefånig, men jag känner mig rent av dum ibland när jag läser boken. För att språket är så himla märkligt. Jag har annars jättelätt för tal och skrift, jobbar med att skriva, är adminstratör i vården och genom hela skolan och utbildningar jag gått haft högsta betyg i svenska och skriftliga uppgifter. Det är så förvirrande att läsa hans böcker....:O

• Saralito

Jag har försökt med två av hans böcker, men jag står helt enkelt inte ut med språket. Och vad är grejen med kursiveringarna?

• Gladskit

Jag har läst alla hans böcker och jag gillar dem. Men det är mycket för att jag gillar att läsa om Malin också. Så till TS kan jag rekommendera att du läser dem i ordning om du vill ge hela serien en chans, för annars tycker jag inte att de ger så mycket. Nu vet jag inte om det kommer någon mer efter "Femte årstiden" men om det kommer en så tänker jag nog läsa den!

De kursiverade delarna är väl mördaren eller offret som "talar"?
    De kan vara lite löjliga ibland men jag tycker som sagt att böckerna är bra så jag har inget emot det.

• Elli47

Jag har läst 2 böcker och bara en del av den 3:e, läst i kronologisk ordning. Det är något som gör att jag inte riktigt gillar böckerna så nu struntar jag i dem.

• nirakanna2

Jag köpte alla 5 deckarna som mp3-skivor i en box. Jag rörde ihop det när jag bara hade några spår kvar på ettan och råkade byta till tvåan, utan att riktigt genomskåda fadäsen. Tänkte bara att det kände jag inte igen, få backa ett extra spår Jag trodde det var mig och min koncentration det var fel på, men nu skyller jag på Mons

Svar på tråden Läser ni Mons Kallentoft?