• Anonym (bekymrad)

Biverkningar av P-ring, någon som känner igen sig?

Jag har använt P-ring som preventivmedel i ca 2,5 år nu och har ända tills för några månader sedan varit nöjd med det. På senare tid har jag märkt av att jag fått ovanligt mycket flytningar, de är inte illaluktande eller störande på så sätt, men mängden har helt klart ökat. Jag känner mig inte längre så fräsh där nere. Dessutom har min sexlust i princip försvunnit, vilket är mycket problematiskt då jag lever i ett väldigt lyckligt samboförhållande i övrigt.

Det som förvånar mig är att dessa biverkningar kommit först nu, efter mer än 2 år. Är det någon annan som upplevt att detta hänt och kan någon rekommendera vilket annat preventivmedel som borde kunna passa?

Blir jättetacksam för alla svar jag får!

• Svar på tråden Biverkningar av P-ring, någon som känner igen sig?
  • Anonym (haft liknande.)

Hej!

Låter som vi haft lite samma problem gällande den där ringen.. fast i mitt fall så var det mitt tredje preventivmedel jag provade för att p-piller inte passade mig (hade innan provat två olika sorter), fick humörsvägningar som hette duga och otäcka migränattacker.. så de ansåg att jag skulle ha något "med mindre hormoner" som barnmorskan förklarade för mig, den lilla 14åringen jag då var. Provade då P-ringen i några månader tills jag fick precis som du, väldigt ökad mängd flytningar som visade sig vara svampinfektion (SOM jag nu får dras med varenda ägglossning, värst är det ju på sommarn då det kan sitta i länge.. fast inget farligt i mitt fall så jag behöver receptbelagda behandlingar, men det är ju helt klart jätte jobbigt.) 
    Provade då ÄNNU ett p-piller, fungerade inte heller, och sen kom de på den brilijanta idén om minipiller, som inte alls fungerade då jag blödde konstant under fyra månader. Då sa de att de skulle sätta i en p-stav, höll ut 1,5 år med blödningar varje dag (var ju inte som mens blödningar, men fick alltid ha ett trosskydd i trosorna/ha med mig extra trosor för det kom en skvätt varje dag.)
    Sen blev det p-piller igen.. fast med färre sockerpiller för att det inte skulle bli de där "svängarna" med hormonerna, de fungerade sisådär på mig, och sen kom de fram till att jag inte får ha något annat preventivmedel än en spiral, skulle sätta i en spiral men den mensen kom inte och jag plussade istället. Så  när bebis kommit blir det att sätta i en spiral för min del.

MEN däremot kan jag verkligen rekomendera p-staven, den sitter på plats och du behöver inte tänka på att byta på ett par år (som med p-ringen, visst har man den 3 veckor, en vecka utan, och håller på sådär?)  så det tycker jag absolut att du ska prova, det är nog det bekvämaste preventivmedlet jag haft! och den är dessutom inte ivägen när man har sex som ringen var för mig ;) 

Bara för att jag är en av dem som haft otur med preventivmedel så kan det ju funka för dig. Det är bara jag i min umgängeskrets som haft problem med staven, alla andra hade lyxen istället och bli av med sin mens helt och hållet, så det där är ju väldigt individuellt :)  

• Anonym (haft liknande.)

Hoppas svaret hjälpte dig lite på traven och att det löser sig för dig! Det finns inget värre att ha ett preventivmedel som inte passar och som framförallt får en att känna sig ofräsch. Lycka till! Glad

• Anonym (bekymrad)

Okej, vilken resa du verkar ha haft med p-piller. Hoppas det ordnar sig med spiralen, en gång för alla! Skönt att veta att jag inte är ensam med problemen. Ska prata med min barnmorska och höra lite mer om p-staven. Tack för ditt svar!

• Anonym (bekymrad)

Hur lång tid från att man bytt p-piller borde bieffekterna avta?

• Anonym (Fd.användare)

Upplevde inte riktigt flytningar på detta sättet dock kom mina "biverkningar" också först efter ca 2 års användande.
    Mitt "biverkan" blev precis som för dig minskad sexlust och som gräddet på moset så fick jag blödningar varje gång vi fick till det.

De påstod att jag inte kunde ha kombinationspreparat så fick sluta. Fick Cerazett med har nu slutat med dessa pga svår acne som biverkan. Detta med preventivmedel är verkligen en djungel..

Hoppas det löser sig för dig..

• Anonym (bekymrad)

Tråkigt att det ska bli såna biverkningar! Får se om jag får samma rekommendation, hoppas att det i så fall inte blir samma resultat. Tänkte när jag allra först började med p-ringen att jag ville ha hormonfri kopparspiral men de sätter inte i det på kvinnor som inte ännu fött barn, himla dåligt!

Tack för ditt svar, hoppas du hittar nåt som funkar för dig till slut.

• Anonym (Gabby)

Jag använde p-ring i två år, och sen hade jag uppehåll i ett år då jag tänkte använda pessar och kondom (i praktiken blev det mest avbrutet). Och jäklar vad min sexlust ökade under det året! När jag hade ägglossning var jag bokstavligt talat kåt som ett djur. Tänkte på sex hela tiden. Nu har jag haft p-ring i tre månader för jag blev så nojjig över att bli gravid. Och sexlusten har sjunkit markant. Tänker inte på sex, blir liksom irriterad om sambon tar på mig på ett sexuellt sätt och saknar inte sex. Men jag saknar att vilja ha sex. Och sambon är inte nöjd :( det är lite skönt att läsa att ni också haft samma problem med p-ring, då är det inte bara jag som slutat gilla sex utan orsak. Men jag har tyvärr inget förslag på bättre p-medel. Har provat allt utom spiral och alla har biverkningar eller andra nackdelar.

• Anonym (bekymrad)

Det är ju så ironiskt att p-medel som är till för säkert sex påverkar sexlusten så. Om annat p-medel med hormoner inte fungerar utan såna biverkningar känns det ju faktiskt värt att sluta med hormonerna och börja använda kondom igen. Även om det förstör det spontana... Spännande att du upplevde skillnaden så stor, tack för svaret!

• Anonym (Gabby)

Ja det är verkligen ironiskt, men det blir ju ett väldigt bra skydd mot graviditet när man knappt har sex alls ;) Nä jag kommer sluta med p-ringen igen, har två veckor kvar på denna men funderar på att ta ut den i förskott för förhållandets skull! Känns så trist att avvisa sambon när jag vet att jag i mitt "naturliga tillstånd" skulle kasta mig över honom. Så det blir att försöka vara duktig med att använda kondom/pessar igen. Hellre lite meck med det än att vara så här!

• Anonym (bekymrad)

Det är ju helt klart mer värt lite extra meck för förhållandets skull! Så jobbigt att jag insett att det är p-ringens fel just nu när det är semestertider och svårt att få en tid hos bm, vill ju byta p-medel så fort som möjligt! Hur lång tid efter att du bytt p-medel eller slutat med ringen började bieffekterna avta?

• Anonym (Gabby)

T

Anonym (bekymrad) skrev 2012-07-15 14:53:57 följande:
    Det är ju helt klart mer värt lite extra meck för förhållandets skull! Så jobbigt att jag insett att det är p-ringens fel just nu när det är semestertider och svårt att få en tid hos bm, vill ju byta p-medel så fort som möjligt! Hur lång tid efter att du bytt p-medel eller slutat med ringen började bieffekterna avta?

Tror det tog någon månad eller två innan jag märkte att jag var riktigt kåt helt enkelt :) jag ville spontant ha sex istället för att sambon fick tjata/lirka sig till det. Nu har jag tagit ut ringen och hoppas på att snabbt märka resultat!
  • Anonym
    Anonym (Fd.användare) skrev 2012-07-14 12:01:00 följande:
    Upplevde inte riktigt flytningar på detta sättet dock kom mina "biverkningar" också först efter ca 2 års användande.
    Mitt "biverkan" blev precis som för dig minskad sexlust och som gräddet på moset så fick jag blödningar varje gång vi fick till det.

De påstod att jag inte kunde ha kombinationspreparat så fick sluta. Fick Cerazett med har nu slutat med dessa pga svår acne som biverkan. Detta med preventivmedel är verkligen en djungel..

Hoppas det löser sig för dig..
    Det här var ju intressant! Jag har också börjat blöda den senaste tiden direkt efter sex, men trodde inte att det kunde vara en biverkning från ringen. Har också haft ringen i två år nu och varit super nöjd hittills, men känner också av den minskade sexlusten.

Har fött tre barn och känner mig nöjd, kan man få sterilisera sig då tror ni?
  • Anonym (bekymrad)

Konstigt det där att det tar just två år för biverkningarna att komma!

Ska till barnmorskan imorgon i alla fall, ska se vad hon har att säga om minipiller eller om jag blir rekommenderat något annat. Ska bli spännande att höra vad hon har att säga om de sena biverkningarna, det verkar ju vara ganska vanligt. Och får hoppas att det går snabbare än 2 månader innan sexlusten kommer tillbaks ;D

• Anonym (bekymrad)

Har nu varit på ett förvirrade besök hos barnmorskan. Jag berättade om mina problem med sexlusten och hon sa att jag antagligen behövde ett p-piller med en högre andel östrogen i, då detta skulle öka sexlusten och lösa alla mina problem, så hon tänkte skriva ut ett recept på sådana piller åt mig. (Minns tyvärr inte vad detta piller heter.)

Men tydligen får man inte ta p-medel med östrogen i om ens förälder fått en stroke, då man själv kan ha anlag för stroke och då ökar östrogenet risken att jag själv skulle drabbas. Så den planen gick åt pipan och missnöjt fick hon skriva ut minipiller istället. Exlutena heter dom. Vet inte om dessa kommer lösa problemet med sexlusten eller vad som kommer hända med det hormonskiftet...

Någon med erfarenhet av Exlutena? Vilka biverkningar bör jag förbereda mig på?

• Anonym (jagigen)
    Anonym (bekymrad) skrev 2012-07-17 17:06:02 följande:
    Har nu varit på ett förvirrade besök hos barnmorskan. Jag berättade om mina problem med sexlusten och hon sa att jag antagligen behövde ett p-piller med en högre andel östrogen i, då detta skulle öka sexlusten och lösa alla mina problem, så hon tänkte skriva ut ett recept på sådana piller åt mig. (Minns tyvärr inte vad detta piller heter.)

Men tydligen får man inte ta p-medel med östrogen i om ens förälder fått en stroke, då man själv kan ha anlag för stroke och då ökar östrogenet risken att jag själv skulle drabbas. Så den planen gick åt pipan och missnöjt fick hon skriva ut minipiller istället. Exlutena heter dom. Vet inte om dessa kommer lösa problemet med sexlusten eller vad som kommer hända med det hormonskiftet...

Någon med erfarenhet av Exlutena? Vilka biverkningar bör jag förbereda mig på?
    Hade hon någon teori om varför det dröjde så länge med biverkningarna? Och hur vanligt det var att man fick såna biverkningar?
  • Anonym (bekymrad)
    Anonym (jagigen) skrev 2012-07-18 06:58:47 följande:
    Hade hon någon teori om varför det dröjde så länge med biverkningarna? Och hur vanligt det var att man fick såna biverkningar?
    Nej, hon hade ingen aning. Hon verkade inte ha stött på det tidigare utan blev rätt förvånad över att det funkat bra så länge och plötsligt gjorde det inte det. Hon ifrågasatte istället mitt förhållande och frågade om det inte var glöden där som slocknat istället för att det skulle varit p-ringen...
  • Anonym (Gabby)
    Anonym (bekymrad) skrev 2012-07-18 10:30:06 följande:
    Nej, hon hade ingen aning. Hon verkade inte ha stött på det tidigare utan blev rätt förvånad över att det funkat bra så länge och plötsligt gjorde det inte det. Hon ifrågasatte istället mitt förhållande och frågade om det inte var glöden där som slocknat istället för att det skulle varit p-ringen...

Det trodde jag också, hade varit ihop med sambon i fem år då och tänkte att det bara var naturligt att inte vara lika sugen på honom som förr. Sen så slutade jag ju med p-ringen och vilken nytändning! Jag hade också min p-ring i två år och lusten minskade gradvis. Men sen när jag började med p-ringen nu nyligen så försvann lusten direkt. TS om du provar de där minipillren så får du gärna uppdatera med hur de funkar, för jakten på det perfekta p-medlet fortsätter...
  • Anonym (bekymrad)
    Anonym (Gabby) skrev 2012-07-18 10:40:43 följande:
    Det trodde jag också, hade varit ihop med sambon i fem år då och tänkte att det bara var naturligt att inte vara lika sugen på honom som förr. Sen så slutade jag ju med p-ringen och vilken nytändning! Jag hade också min p-ring i två år och lusten minskade gradvis. Men sen när jag började med p-ringen nu nyligen så försvann lusten direkt. TS om du provar de där minipillren så får du gärna uppdatera med hur de funkar, för jakten på det perfekta p-medlet fortsätter...
    Skönt att höra att det faktiskt ÄR p-ringens fel. Ska absolut uppdatera när jag kommit igång med dom, men ska inte börja förrän om tre veckor då jag precis satt i en ny p-ring.

Men när jag sökt runt lite på det här med p-medel verkar de som använder pessaret Femcap vara väldigt nöjda. Inga hormoner men lite meck som man snart vänjer sig vid. det blir nog mitt nästa alternativ om minipillren inte funkar. Kanske vore något för dig att kolla på?
  • Anonym (Gabby)
    Anonym (bekymrad) skrev 2012-07-18 12:21:31 följande:
    Skönt att höra att det faktiskt ÄR p-ringens fel. Ska absolut uppdatera när jag kommit igång med dom, men ska inte börja förrän om tre veckor då jag precis satt i en ny p-ring. Men när jag sökt runt lite på det här med p-medel verkar de som använder pessaret Femcap vara väldigt nöjda. Inga hormoner men lite meck som man snart vänjer sig vid. det blir nog mitt nästa alternativ om minipillren inte funkar. Kanske vore något för dig att kolla på?

Jo jag har femcap :) men jag lyckades inte få den att sitta fast liksom, ofta när vi haft sex så märkte jag att den liksom satt på snedden där inne och då skyddar den ju inte. Sen är det ju samma problem som med kondom, att man måste planera lite innan. Men har tänkt lära mig billingsmetoden, märker tydligt när jag har ägglossning, och använda femcap de dagarna. Måste öva lite mer på att sätta in den.
  • Anonym (bekymrad)

Vet inte om det fortfarande är någon som följer denna tråd, men tänkte ge en liten uppdatering ifall någon är intresserad. Har haft Exlutena i snart 6 månader nu och mina problem har inte direkt försvunnit. Sexlusten är fortfarande dålig och har lite problem med torrhet där nere nu. Det enda som hänt egentligen är att mensen blivit mycket mindre och totalt oförutsägbar.

Jag tror att det får bli Femcap ändå, nu när denna kartan tar slut. Orkar inte prova mig fram med mer hormoner nu. Helt galet att man ska "acceptera" sådana biverkningar som tjej ^^

Svar på tråden Biverkningar av P-ring, någon som känner igen sig?