• Tiffy

Jobbet ger mig inte tid att sörja?

Hejsan, jag måste få fråga er en sak.

I måndags blev jag illa tvungen att ta bort min schäfertik som jag haft med mig på min resa i livet sedan jag var 16 år gammal.
    Hon var som en familjemedlem för mig, mer än min egna familj då jag har en hel del strul i den.
    Det var hon som tröstade mig när jag var ledsen, när jag älskade mig själv som minst så var det hon som älskade mig i alla fall.
    Den här hunden har jag gått igenom så enormt mycket med, enormt mycket. Vi har bott utomhus då jag blivit utkastad hemifrån när jag var yngre, vi har bott i en källare osv osv.. Ja, jag har haft kontakt med soc och sånt, men det hör inte hit just nu.

I måndags var jag helt ledig ifrån jobbet, sen var tanken att jag skulle jobba, tisdag men jag kunde inte komma då eftersom att jag var som ett vrak här hemma, bara grät och grät och det visste min chef. Igår, onsdag var jag helt ledig.. 
    Men sen var tanken att jag skulle jobba idag (torsdag), fredag, lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag. Alltså 9 dagar i streck. Och det är från 10-20:20 på jobbet. Jag jobbar i en matbutik. 
    Jag sitter alltså antingen i kassan, eller står i Posten och hanterar med kunderna.
    Just nu är jag fortfarande så enormt, galet ledsen, hjärtat på mig svider och jag försöker ordna upp här hemma lite (jag och min pojkvän bor i en gemensam lägenhet), plocka undan saker, försöker tänka positivt.. Samt att jag försöker ta hand om min andra schäfer jag har, hon är också riktigt ledsen.. Hon äter inget, hon går bara undan, och hon struntar helt i andra hundar eller att gå på långkoppel..
    Jag måste väl få tid för att sörja?
    Nu fick jag ett mail från min chef, bara för att jag inte kom i tisdags kan hon kanske acceptera, men att jag inte kom idag är inte okej sa hon. Så jag fick en varning, hon sa också att kommer jag inte imorgon så blir det en varning nummer två.
    Hon skrev också att flera på jobbet kanske har haft dödsfall i sin familj, med sina föräldrar men att man ska kunna jobba efter en dag i alla fall. Och i mitt fall så gäller detta "bara en hund" så jag borde vara på jobbet bums.
    Jag är hemskt ledsen att hon inte förstår vad min "bara" hund betydde för mig. Jag har aldrig direkt haft en mamma där för mig, och inte resten av familjen heller. Inget jag vill ta upp här men det är en riktigt jobbig grej. Så för mig har jag alltid haft min hund, alltid berättat allt för henne, och hon har tröstat mig, fått mig att skratta när jag varit ledsen.

Jag är skit ledsen att jag inte ens får tid att sörja ifred.. Eller ens försöka ta hand om schäfern jag har kvar här hemma som är ledsen..
    Får man inte tid på sig att sörja från jobb? Brukar folk gå till jobbet dagen efter även om deras föräldrar gått bort?
    Och jag är ett vrak just nu som behöver tid, inte så att jag vill sitta i kassan, eller stå i posten och plötsligt börja tok grina.
     Och får man ens jobba så långa pass, 9 dagar i streck för att sedan ha en dags ledigt igen och sen forsätta på 3 dagars jobb igen och sen ledigt en dag, och sen 5 dagars jobb igen?
     Känns bara, så känslokallt från jobbet.. Kul att åka dit imorgon, helt svullen i ögonen, trasig, och gå runt som ett spöke med ett hjärta som gör ont.

• Svar på tråden Jobbet ger mig inte tid att sörja?
  • puss

Men kära du sjukskriv dig. Det kan chefen inte neka.

• Coyote

Naturligtvis kan du inte bara vara hemma, sjukskriv dig direkt, kontakta vårdcentralen och få ett intyg också, det kan inte din chef säga ett ord om. Din jobbtider låter i längsta laget, kolla upp med facket om det är okej.

• Coyote

Och du, jag beklagar din förlust!

• J   a   d   e   d

Meddelade du din chef angående din frånvaro den dagen hon tog det som ogiltig frånvaro, då?

Men rent allmänt, jag tycker inte att det är rimligt att begära att anställda ska vara tvungna att arbeta dagen efter ett dödsfall i familjen. Att hon inte förstår vad din hund betydde för dig innebär inte heller att hon har rätt att förringa detta, utan det kunde hon ha skött betydligt snyggare.
    Sedan är det ju så att i den branschen, bland många andra förstås, är man inte värd särskilt mycket som människa. Det kan vara väldigt mycket begärt att man ska klara av att hantera kundkontakter då man går igenom något i privatlivet - vad det nu kan gälla.
    Men det ligger också på ditt ansvar att ordna så att du kan vara ledig. Möjlighet att byta arbetspass, alternativt byta bort arbetspass med någon- finns det?
    Möjlighet att ta ledigt helt någon vecka, utan betalt?

I övrigt undrar jag om det är tänkt att du ska jobba 10 timmar 9 dagar i sträck. Det låter saftigt även för handelsbranschen.       

Jeddan
  • fortsätt paddla

Beklagar! Och säger som ovanstående. Du kan inte bara låta bli att dyka upp på jobbet. Du måste sjukskriva dig. Att du är sjuk kan inte chefen säga något om.....

• katalysator

Nej nej nej. Man får inte sjukskriva sig om man inte är sjuk.

Det du vill ta ut kallas för EA-dagar (Enskild angelägenhet) och regleras i kollektivavtal. Kolla i ditt kollektivavtal vad som gäller! Jag tror att handels (som jag antar att du hör till?) har en eller två sådana betalda dagar i samband med begravning. Vill du vara mer ledig efter det får du ta obetald tjänstledighet eller semester.

• Scream2
    katalysator skrev 2012-07-12 15:48:09 följande:

Det du vill ta ut kallas för EA-dagar (Enskild angelägenhet) och regleras i kollektivavtal. Kolla i ditt kollektivavtal vad som gäller! Jag tror att handels (som jag antar att du hör till?) har en eller två sådana betalda dagar i samband med begravning. Vill du vara mer ledig efter det får du ta obetald tjänstledighet eller semester.

Enskild angelägenhet av vikt. Tyvärr tror jag knappast husdjurs bortgång räknas in där...så långt har vi inte kommit i samhället. Svärmor däremot går bra...

Men sjukdom kan ju vara av psykisk karaktär! Så vad är det eg som säger att TS inte är sjuk. Sen är det ju inte säkert hon kan få en läkare att skriva på efter 1 vecka, men det är ju en annan femma.   
  • Gladskit
    katalysator skrev 2012-07-12 15:48:09 följande:

Enskild angelägenhet gäller normalt nära anhörigs allvarliga sjukdom eller bortgång samt att man har rätt att vara borta vid bouppteckning och begravning. Jag har arbetat med många kollektivavtal men helt "oreglerad" enskild angelägenhet eller rätt att vara frånvarande för att man sörjer ett husdjur har jag tyvärr aldrig stött på.

Nu vet ju din chef precis vad som hänt så att säga att du är sjuk kanske inte godtas. Chefen har egentligen inte rätt att ifrågasätta, läkarintyg krävs inte förrän dag 8 (om inte kollektivavtalet säger något annat) men nu är det ju så uppenbart vad det är som gör att du är frånvarande.
    Sjukdom i Försäkringskassans ögon handlar egentligen inte om vilken sjukdom man har eller hur sjuk man är, utan vilken arbetsförmåga man har.
    Mår man psykiskt dåligt vilket du så klart gör just nu när du förlorat en kär familjemedlem så påverkar det ens arbetsförmåga. Därför är det inte helt omöjligt att en läkare som förstår din situation sjukskriver dig några dagar.

Du behöver som sagt inte ge din arbetsgivare något läkarintyg förrän from dag 8 men om jag var du hade jag uppsökt läkare direkt och försökt få ett läkarintyg tidigare i sjukperioden.
  • Tirem
    Gladskit skrev 2012-07-13 19:45:31 följande:
    Enskild angelägenhet gäller normalt nära anhörigs allvarliga sjukdom eller bortgång samt att man har rätt att vara borta vid bouppteckning och begravning. Jag har arbetat med många kollektivavtal men helt "oreglerad" enskild angelägenhet eller rätt att vara frånvarande för att man sörjer ett husdjur har jag tyvärr aldrig stött på.

Nu vet ju din chef precis vad som hänt så att säga att du är sjuk kanske inte godtas. Chefen har egentligen inte rätt att ifrågasätta, läkarintyg krävs inte förrän dag 8 (om inte kollektivavtalet säger något annat) men nu är det ju så uppenbart vad det är som gör att du är frånvarande.

Sjukdom i Försäkringskassans ögon handlar egentligen inte om vilken sjukdom man har eller hur sjuk man är, utan vilken arbetsförmåga man har.

Mår man psykiskt dåligt vilket du så klart gör just nu när du förlorat en kär familjemedlem så påverkar det ens arbetsförmåga. Därför är det inte helt omöjligt att en läkare som förstår din situation sjukskriver dig några dagar.

Du behöver som sagt inte ge din arbetsgivare något läkarintyg förrän from dag 8 men om jag var du hade jag uppsökt läkare direkt och försökt få ett läkarintyg tidigare i sjukperioden.

Nja... Arbetsgivaren har väl rätt att kräva in intyg fån och med tag 1 om de misstänker fusk...?

Klippt från www.lag-avtal.se/tjanster/fraga_lag_avtal/article55016.ece

Tidigare kunde endast Försäkringskassan fatta beslut om att en viss arbetstagare skulle vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen. Efter en lagändring som började gälla den 1 januari 2008 kan dock numera även en arbetsgivare själv bestämma att en viss arbetstagare ska vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen ?om det finns särskilda skäl för det?. En sådan begäran får inte avse längre tid än ett år och ska vara skriftlig.

• Gladskit
    Tirem skrev 2012-07-14 15:43:51 följande:
    Nja... Arbetsgivaren har väl rätt att kräva in intyg fån och med tag 1 om de misstänker fusk...?

Klippt från www.lag-avtal.se/tjanster/fraga_lag_avtal/art...

Tidigare kunde endast Försäkringskassan fatta beslut om att en viss arbetstagare skulle vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen. Efter en lagändring som började gälla den 1 januari 2008 kan dock numera även en arbetsgivare själv bestämma att en viss arbetstagare ska vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen ”om det finns särskilda skäl för det”. En sådan begäran får inte avse längre tid än ett år och ska vara skriftlig.
    Om de misstänker fusk ja. Men här är ju inget fusk, får TS läkarintyg så har ju en läkare intygat att hennes förmåga är nedsatt.
    Säg att chefen beviljar första dagen som permission (frånvaro med lön) på grund av att hunden har gått bort. Dag två blir olovlig frånvaro om TS inte kommer till jobbet. Från dag 3 har TS varit hos en läkare och fått läkarintyg. Dag 3 blir karens och from dag 4 och framåt får TS sjuklön eftersom hon har läkarintyg. Mitt råd var att skaffa läkarintyg tidigare än dag 8 för att slippa bli ifrågasatt.

Det stämmer också som du skriver att arbetsgivare kan begära förstadagsintyg. Men detta förutsätter att man antingen har detta angivet i kollektivavtalet (om det gäller hela arbetsplatsen) eller att den anställde informerats om att det är förstadagsintyg som gäller. Det är inget som arbetsgivaren kan komma och kräva i efterhand.
  • Tirem
    Gladskit skrev 2012-07-14 17:34:01 följande:
    Om de misstänker fusk ja. Men här är ju inget fusk, får TS läkarintyg så har ju en läkare intygat att hennes förmåga är nedsatt.

Säg att chefen beviljar första dagen som permission (frånvaro med lön) på grund av att hunden har gått bort. Dag två blir olovlig frånvaro om TS inte kommer till jobbet. Från dag 3 har TS varit hos en läkare och fått läkarintyg. Dag 3 blir karens och from dag 4 och framåt får TS sjuklön eftersom hon har läkarintyg. Mitt råd var att skaffa läkarintyg tidigare än dag 8 för att slippa bli ifrågasatt.

Det stämmer också som du skriver att arbetsgivare kan begära förstadagsintyg. Men detta förutsätter att man antingen har detta angivet i kollektivavtalet (om det gäller hela arbetsplatsen) eller att den anställde informerats om att det är förstadagsintyg som gäller. Det är inget som arbetsgivaren kan komma och kräva i efterhand.

Jag hänvisade till denna sida då det skrevs i tråden att arbetsgivaren inte har rätt att kräva intyg förrän först dag 8.

Kan man verkligen bli sjukskriven för att ens hund har dött? Vad jag hört och läst den senaste tiden verkar det knappt som om cancersjuka för igenom en sjukskrivning.

• Gladskit
    Tirem skrev 2012-07-14 22:36:10 följande:
    Kan man verkligen bli sjukskriven för att ens hund har dött? Vad jag hört och läst den senaste tiden verkar det knappt som om cancersjuka för igenom en sjukskrivning.
    Det är ju en bedömning som en läkare får göra. Att må psykiskt dåligt kan sätta ner arbetsförmågan likväl som en "fysisk" sjukdom eller sjukdomstillstånd kan göra. Huruvida det kommer att gå igenom hos Försäkringskassan eller ej är en helt annan fråga.
  • Tirem
    Gladskit skrev 2012-07-15 08:44:59 följande:
    Det är ju en bedömning som en läkare får göra. Att må psykiskt dåligt kan sätta ner arbetsförmågan likväl som en "fysisk" sjukdom eller sjukdomstillstånd kan göra. Huruvida det kommer att gå igenom hos Försäkringskassan eller ej är en helt annan fråga.

Sant!

• Selaine

Det här är livet! Jättesorgligt att din hund dog, jättejobbigt att behöva stå i butik och vara serviceinriktad och trevlig, men det är patetiskt att tjugoåringar ska sjukskriva sig pga. sorg. Ledsamhet är ett naturligt tillstånd och det bästa du kan göra är att ta dig i kragen och se det som karaktärsdanande. Samhället är fullt av tonåringar som blir utbrända av McDonaldsjobb och deprimerade av hjärtesorg när killen gör slut. Bit ihop och se det som en utmaning att hålla känslorna inombords. Sorgearbete är en privatsak.

Svar på tråden Jobbet ger mig inte tid att sörja?