Jobbet ger mig inte tid att sörja?
Gladskit skrev 2012-07-13 19:45:31 följande:
Enskild angelägenhet gäller normalt nära anhörigs allvarliga sjukdom eller bortgång samt att man har rätt att vara borta vid bouppteckning och begravning. Jag har arbetat med många kollektivavtal men helt "oreglerad" enskild angelägenhet eller rätt att vara frånvarande för att man sörjer ett husdjur har jag tyvärr aldrig stött på. Nu vet ju din chef precis vad som hänt så att säga att du är sjuk kanske inte godtas. Chefen har egentligen inte rätt att ifrågasätta, läkarintyg krävs inte förrän dag 8 (om inte kollektivavtalet säger något annat) men nu är det ju så uppenbart vad det är som gör att du är frånvarande.
Sjukdom i Försäkringskassans ögon handlar egentligen inte om vilken sjukdom man har eller hur sjuk man är, utan vilken arbetsförmåga man har.
Mår man psykiskt dåligt vilket du så klart gör just nu när du förlorat en kär familjemedlem så påverkar det ens arbetsförmåga. Därför är det inte helt omöjligt att en läkare som förstår din situation sjukskriver dig några dagar.
Du behöver som sagt inte ge din arbetsgivare något läkarintyg förrän from dag 8 men om jag var du hade jag uppsökt läkare direkt och försökt få ett läkarintyg tidigare i sjukperioden.
Nja... Arbetsgivaren har väl rätt att kräva in intyg fån och med tag 1 om de misstänker fusk...?
Klippt från www.lag-avtal.se/tjanster/fraga_lag_avtal/article55016.ece
Tidigare kunde endast Försäkringskassan fatta beslut om att en viss arbetstagare skulle vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen. Efter en lagändring som började gälla den 1 januari 2008 kan dock numera även en arbetsgivare själv bestämma att en viss arbetstagare ska vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen ?om det finns särskilda skäl för det?. En sådan begäran får inte avse längre tid än ett år och ska vara skriftlig.