• Moflo

Billigaste resan?!

Vi funderar på att åka utomlands med barnen nästa vår, kanske i slutet på mars eller början på april.

Nu undrar jag, hur får jag tag i den billigaste resan? Hur mycket ska jag räkna med att behöva lägga ut, vad är rimligt?

Våra kriterier:
    reslängd 1 vecka
    2 vuxna och 3 barn 3, 8 och 11 år gamla
    resmålet spelar ingen större roll, men vi vill kunna sola och bada
    all inclusive är önskvärt
    avreseorten måste vara Sundsvall eller möjligtvis Umeå

Är det smartare att boka nu eller vänta till ett tag innan?  Och är det smartare att boka charter eller att boka en lägenhet/hotell för sig och flygbiljetter för sig?

• Svar på tråden Billigaste resan?!
  • katalysator

Jag tror att det smartaste är att antingen boka nu, eller att boka sista minuten. Det första lär ju vara ett bättre alternativ för er eftersom ni måste ta ledigt både för er vuxna och för skolbarnen i god tid, men priset är säkert billigare om ni bokar veckan innan (och inte planerar att åka på ett skollov). 

All inclusive eller inte är väl mer av en smaksak. Att boka boende utan mat kan bli hur billigt eller hur dyrt som helst, beroende på vad man gör det till. Med tre barn hade jag nog tyckt att det var attans skönt att slippa tänka på matplanering under semestern, utan att bara kunna glida ner till hotellrestaurangen istället Glad När ni ändå vill åka till ett sol-och-bad-ställe skulle jag gissa att skillnaden mellan att boka charter och att boka själv blir marginell... De stora resebolagen kan pressa priserna så sjukt mycket på sin stordrift, och det kan även där vara himla skönt att slippa lösa eventuellt krångel själv.

• Moflo
    katalysator skrev 2012-07-12 16:05:35 följande:
    Jag tror att det smartaste är att antingen boka nu, eller att boka sista minuten. Det första lär ju vara ett bättre alternativ för er eftersom ni måste ta ledigt både för er vuxna och för skolbarnen i god tid, men priset är säkert billigare om ni bokar veckan innan (och inte planerar att åka på ett skollov). 

All inclusive eller inte är väl mer av en smaksak. Att boka boende utan mat kan bli hur billigt eller hur dyrt som helst, beroende på vad man gör det till. Med tre barn hade jag nog tyckt att det var attans skönt att slippa tänka på matplanering under semestern, utan att bara kunna glida ner till hotellrestaurangen istället Glad När ni ändå vill åka till ett sol-och-bad-ställe skulle jag gissa att skillnaden mellan att boka charter och att boka själv blir marginell... De stora resebolagen kan pressa priserna så sjukt mycket på sin stordrift, och det kan även där vara himla skönt att slippa lösa eventuellt krångel själv.
    Så där har jag också resonerat lite. Hur mycket är rimligt att lägga på en resa med tre barn? 30 000? Och hur söker jag bäst rätt på en passande resa? Är det bara att kamma igenom sida för sida?
Svar på tråden Billigaste resan?!