• wellah

byta köksluckor? köksfrågor!

vad kan det kosta att byta bara luckorna/lådfrontarna? inte själva stommarna? Är det billigare? Vill ha vita enkla dock inte sånna där lågbudget a la hyreslägenhet (som man kan slå igenom med knytnäven typ)... någon som har bytt luckor och kan berätta?
    Annars kan man lacka om och över spårfräsning så dom blir släta igen?
    och vad kostar kakel "sjösten" typ per kvm? *noll koll* eller vad kostar små mosaik-kakel?

/vilsen i djungeln och nyss börjat spana på hus

• Svar på tråden byta köksluckor? köksfrågor!
  • Jennie Brunflo

Luckorna beror ju på hur många luckor/lådfronter ni har. Billigast är ju att köpa ett paket.

Och ännu billigare blir de tom ni lämnar in luckorna för omlackering.

Kakel, klinker, mosaik...finns i de alla möjliga olika prisklasser.
    Man räknar priset i kvm.
    Skulle gissar på 100-7000kr/kvm...finns det.

• wellah

hehe ja det var ju lite varierande priser ;) hahahaha

undra om det är billigare köpa bara luckor eller att göra helt nytt kök med stommar typ IKEA (dom säljer ju inte bara luckor)

• Jennie Brunflo

Det är billigast att måla luckorna.
    2:a köpa nya luckor
    Dyrast = köpa stommar + luckor.
    Det är ju luckorna som kostar om man så säger...det är på luckorna som man kan variera priset...och om ni vill ha såna utdragbara lådor istället för skåp. (skåpinsatser och lådinsatser)
    (naturligtvis finns det skitdyra stommar också....men det är ju utseendet på luckorna man betalar för)

Vad ni än gör...begär offert på paketpris...det blir alltid billigast.

• Monsa

Hejsan! Vår hyresvärd erbjuder nya luckor och bänksskivor för en liten hyreshöjning varje månad och då måttbeställer dom luckorna från ett ställe som heter liab som ska ligga runt jönköping-borås. Lycka till!

• Fritzie

Jag vill bara informera dig om att man bara kan köpa luckor på Ikea. Vi hade tänkt göra det men måtten på våra stommar stämmde inte med Ikeas. Vi lämnade våra på lackering och det blev jättebra.

• jeli79

Vi har precis köpt nya luckor på ikea ( inte stommar) och det blev jätte bra. Är kanon näjd!

• wellah

woha kan man köpa bara luckor? intressant, skriv gärna hur det ligger i pris.... nu vet jag inte om luckorna matchar rätt mått.... men borde ju om man har tur göra det....

• Jennie Brunflo

Vi köpte nya hyllplan till skafferiet på IKEA.

Jag trodde i min enfald att det var standardmått på 60cm-skåp......det var det inte.

Det skiljer sådär 2-3 mm och hålen där hyllorna ska fästas sitter på fel ställe.

Tjoho!

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay&catalogId=10103&langId=-11&topcategoryId=15576&parentCats=15576*15720*15724&categoryId=15724&cattype=sub

Här är alla IKEAS köksluckor, som går att köpas separat.

• Jennie Brunflo

Jahaja...den länken funkade inte.

Gå in på www.IKEA.se, scrolla ner till kök, välj köksluckor.

• Karisma

Hoppar in i tråden.

Jag funderar på att fräsa spår m jämna melan rum i alla mina tråkiga luckor. Så det blir lite så där gammaldags stil. Visst borde man kunna göra det och sedan måla över?? bara man slipa ytan på luckorna så färgen fäster (det är lite glansiga dörrar, vet inte vad exakt)

Sedan hade jag tänkt måla dem äggskals vit eller vad man säger. Och byta handtag. Det borde väl gå och bli snyggt??!!?

__KRAM K__

• Jennie Brunflo

Karisma:

Låter dösnyggt!!!! *vill ha*

Mitt tips:
    Lämna bort luckorna för fräsning av spår och lackering. Det är värt den kostnade för att slippa trixa själv...och dessutom får man det perfekt gjort.

Mammas granne gjorde det = skitsnyggt!

Tror det kostade 3.700 för alla luckor + lådor. (fräsning + lackering)

• Karisma

jennie Brunflo--> Jasså inte mer. Vi hade tänkt göra det själv. Men det kanske är trixigt m fräsningen.

Gjorde din mammas granne som jag hade tänkt eller?? Fräsde hon spår i lådorna åxå eller bara skåpdörrarna. Jag har sett flera varianter på det och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Var det mga skåp och lådor som de lämnade in?? Jag har 15skåp och 8 lådor i normal strl. Hade grannen åxå det ung.

Låter bra att du tror det blir snyggt. Jag har inte råd m ett nytt köp, så det här blir det billigaste alternativet. Bara bytet av gokvet blir ju ca 10-12000:- . Så luckorna får gärna vara billiga.

Tack så mkt för ditt svar!!

__KRAM K__

• wellah

kikar men hittar inga priser och mått per lucka.... vill ju se vad varje lucko kostar för sig osv... ser ju bara paketpris... lite långt till ikea.... 60 mil

• Karisma

vet att jag sett priser per lucka på ikeas hemsida..Så det finns. Ska kika själv

__KRAM K__

• wellah

karisma: ohhh tusen tack... att jag inte hittade det själv, surfade helt vilse *skratt*

• Karisma

Va bra, då är det bara att beställa då

den sidan är svår att hittade. Sökte som tusan den gången jag skulle ha tag i det.

Jag har måsta gå genom "frågor & svar" för att hitta rätt. Där ligger det en länk till sidan m priser. Så den är svår att hitta.

__KRAM K__

• Iroyg

Vi köpte köksluckor från IKEA, men eftersom de var beställningsvaror så fick vi dem hemkörda.

Svar på tråden byta köksluckor? köksfrågor!