• Anonym (lugn och ro)

Jobb för oss som inte tål stress?

Vet Du något jobb som inte är stressigt?
    Något man klarar av om man är extremt stresskänslig... ett jobb med lugn och ro alltså?

Detta kan vara samma sak för vissa människor som ett "långtråkigt" jobb (vilket kan  stressa andra i sin tur)

Har Du ett sådant här jobb? Finns det sådana jobb som inte kräver utbildning?

OBS!!! jag frågar inte detta på grund av lathet, jag frågar för att jag vill ha hjälp att hitta ett arbete och slippa vara sjukskriven. När jag skriver att inte tåla stress, menar jag verkligen inte tåla.. tänk bli knäckt.. Jag vill heller inte höra "jaha, men vem är inte stressad på jobbet, det är jag med bla bla, det är bara att bita ihop". Jag har försökt, TRO MIG. Det går inte.       

Kram. Tack för tips {#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Jobb för oss som inte tål stress?
  • Maturo
    Anonym (lugn och ro) skrev 2012-07-12 18:51:44 följande:
    ..?..
    Ja verkar ju vara ett avslappnat och stressfritt jobb typ"
  • Lutzia

Det började med praktikplats där arbetsgivaren fick betalt för att ha mamma där. Sen skulle det gå över till anställning av företaget själva, men i mammas fall visade det sig tyvärr bara handla om att företaget ville ha betalt, så de förlängde henne inte. Som tur är så är låååångt ifrån alla företag såna fulfiskar :) Hör dig för :)

• Lutzia

Annars kanske du kan söka dig till Samhall? Där är det tyvärr en stor missuppfatting bland allmänheten att bara "muppar" arbetar därigenom (läs: det är folk jag pratat med som sagt dessa ord, inte jag. Jag vet mer om Samhall än att uttrycka mig så korkat). Samhall hjälper många med olika funktionsnedsättningar och psykiska "problem" (där jag skulle räkna in stress). 

• Ms H

Arbeta på kyrkogård har redan kommit upp, men kyrkvaktmästare borde också vara ett ganska lugnt jobb. Städning har nämnts, i så fall tror jag främst på hemstäd. Parkarbetare kanske kan vara ostressigt också.Lastbilschaffis på långa fasta sträckor? Arbete på bondgård? Jag bara spånar, har inte provat på något av ovanstående...

• Tesse1000

Det minst stressiga jobb jag har haft var ett sommarjobb då jag jobbade med gravvård på en kyrkogård. Man gick runt med sin skottkärra med redskap, plockade bort vissna blommor, rensade ogräs, vattnade lite, krattade till stenarna ... När man var klar med sitt område var det bara att börja om från början igen. Väldigt repetativt och trevligt om man tycker om att jobba ensam! Och så mycket besökare brukar det ju inte heller vara på kyrkogårdar. Det enda negativa var att ständigt få höra "Blommorna på min mans grav är borta! Varför slänger ni blommor?" Varpå man fick förklara för trettielfte gången att vi bara tog vissna blommor. Var de inte vissna har vi inte tagit dem utan då är det nog så att någon annan har stulit dem.

• Anonym (lugn och ro)
    Tesse1000 skrev 2012-07-12 19:08:40 följande:
    Det minst stressiga jobb jag har haft var ett sommarjobb då jag jobbade med gravvård på en kyrkogård. Man gick runt med sin skottkärra med redskap, plockade bort vissna blommor, rensade ogräs, vattnade lite, krattade till stenarna ... När man var klar med sitt område var det bara att börja om från början igen. Väldigt repetativt och trevligt om man tycker om att jobba ensam! Och så mycket besökare brukar det ju inte heller vara på kyrkogårdar. Det enda negativa var att ständigt få höra "Blommorna på min mans grav är borta! Varför slänger ni blommor?" Varpå man fick förklara för trettielfte gången att vi bara tog vissna blommor. Var de inte vissna har vi inte tagit dem utan då är det nog så att någon annan har stulit dem.
    Undrar om man bara kan jobba med det på sommaren eller om det finns som åretruntjobb.. 
  • Anonym (lugn och ro)
    Lutzia skrev 2012-07-12 19:02:17 följande:
    Annars kanske du kan söka dig till Samhall? Där är det tyvärr en stor missuppfatting bland allmänheten att bara "muppar" arbetar därigenom (läs: det är folk jag pratat med som sagt dessa ord, inte jag. Jag vet mer om Samhall än att uttrycka mig så korkat). Samhall hjälper många med olika funktionsnedsättningar och psykiska "problem" (där jag skulle räkna in stress). 
    nja.. de tar nog inte emot ngn pga stresskänslighet va? Jag vet inte jag.
  • Tesse1000
    Anonym (lugn och ro) skrev 2012-07-12 19:10:26 följande:
    Undrar om man bara kan jobba med det på sommaren eller om det finns som åretruntjobb.. 
    Just den biten är ju väldigt säsongsbetonad. Jag skulle tro att det normalt sköts av kyrkogårdsvaktmästaren (detta var ett kommunalt sommarjobb - handlade nog mer om att erbjuda jobb än att det var en nödvändig uppgift). Vintertid finns det säkert annat att göra.

Säsongsarbete är ju ändå inte fel, man kan ju t ex kombinera med snöröjning på vintern (om du har körkort alltså).
Svar på tråden Jobb för oss som inte tål stress?