• Babynr1

Makrill och tonfisk

Hejsan.
    Jag undrar om man kan ata Makrill nar man ar gravid? Lagad i ugnen? Kopte det igar men kom nu pa att det kanske inte ar sa bra? Jag har alltsa inte vetat mer an nagra dagar att jag ar gravid.
    Ar det OK tror ni?

Jag har oxa hort att man inte ska ata feta fiskar sa jag tog en tonfiskmacka till lunch, men nu sa laste jag nagonstans att man inte ska ata tonfisk heller???SUCK!!!!!!!!!
    Ar det nagon har som kan konstatera detta eller har jag kommit in pa villovagar??
    TACKAR

• Svar på tråden Makrill och tonfisk
  • MansonDust

Men tonfisk kan man väl äta ? iaf sån på burk. Och makrill med. I ugn vet jag dock ej. Kolla på www.slv.se

• Noninona

Tonfisk från konserv burk är helt ok.

• Golvmoppen

Det är helt ok att äta. Det är bara färsk tonfisk man skall undvika.
    Har själv ätit detta under graviditeten. Så vitt jag vet har varken jag eller barnet tagit skada, har BF 4/2.

• lata kocken Johanna

www.slv.se

där hittar du alla svar!

men enl slv är tonfisk på burk helt OK
    medan färsk tonfisk bör undvikas

makrill är en fet fisk från rena vatten och helt OK
    hur fet fisken är har inte med hurvida man bör eller inte bör äta den - utan storlek, ålder och vilket vatten den simmat i...

som sagt - LÄS livsmedelsverkets råd för gravida!

• Babynr1

OK TACK SA MYCKET!!

Jag kanske blandade ihop farsk tonfisk da med burktonfisk..Det var nog sa det var.
    Jag var faktiskt inne pa livsmedelsverkets råd för gravida, men hittade inte nagonting om makrill...jag far kolla igen...valdigt tacksam for svaren.
    Hej sa lange

• lata kocken Johanna

det som inte står med på slv ska anses som helt OK

• csv

Det man ska tänka på är främst insjöfisk nej, havsfisk bättre. Makrill havsfisk får
    man äta.

• JRo

Och feta fiskar är bara bra att äta. Det är bra för bebisens hjärna, och din med. I norge har de upptäckt att det kan skilja flera poäng på intellisenstester mellan de som fått mycket fet fisk och de som inte ätit det.

Det man ska undvika är stora rovfiskar, för de har levt så länge och ätit så mycket annan fisk att de har hunnit samla på sig en massa miljögifter som ju inte är så bra att få i sig. Burktonfisk kommer från små (unga) tonfiskar, medan den färska man köper ofta är stor.

Svar på tråden Makrill och tonfisk