• Tångräkan

2-åring med ont i nacken?

Har en 2-åring som vaknade upp med ont i nacken idag? Kan inte se nånting där hon tar handen hela tiden mer än ett svagt rivmärke men hon river sig där hela tiden det ser ut som hon försöker riva bort det onda. Det verkar som att det gör ont när hon vrider nacken i vissa lägen, hon gnäller och gråter då och tar handen på höger sida om halsen/nacken.

Vad kan det vara som kommit över natten? Bör man ringa sjukvårdsupplysningen eller ska jag avvakta och se? Vädringsluckan i barnens rum (nära hennes säng) har varit öppen i natt, men det brukar den vara när det är varmt. Kan det vara drag hon fått? Eller att hon legat konstigt när hon sov? Aldrig varit med om detta tidigare så har ingen aning. Det första jag tänkte på var ju drag men sen läste jag här att ont i nacken kan vara symptom på hjärnhinneinflammation mm och blev orolig! Hon verkar inte ha nån feber eller så i övrigt, bara ledsen och gnällig när hon vrider på huvudet. Sitter hon still (som just nu) så verkar det inte göra ont.

Nån som haft små barn med nackont? Vad var det?

• Svar på tråden 2-åring med ont i nacken?
  • lövet2

Jo, jag har haft ett barn med ont i nacken. Det visade sig vara barnreumatism.

2 år och ont i nacken bör kollas upp. Ja, hon kan ha ramlat och vridit nacken snett, men då borde hon ha gjort illa sig så pass att du märkte det redan i går. Oförklarligt ont i nacken bör du ringa och rådfråga om. De brukar vilja kolla upp sådant ...

• La Lola

Hon har inte studsat studsmatta?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jmmm

nackspärr kanske. Min lillebror hade det när han va i den åldern o fick bli inlagd för han hade sådana smärtor.

• fortsätt paddla

Jag har haft barn med nackont. Det visade sig vara nackspärr. Jag trodde faktiskt inte små barn kunde få den men men...
    Nu är din dotter så liten att hon inte kan berätta hur och var det gör ont riktigt så jag tycker du ska ringa sjukvårdsrådgivningen. Och åk in om dom anser det vara nödvändigt.
    Det behöver som sagt inte vara något allvarligt alls men det är bättre att kolla upp det.

• Tångräkan
    La Lola skrev 2012-07-13 08:42:49 följande:
    Hon har inte studsat studsmatta?
    Nej hon har inte hoppat studsmatta och jag märkte inget alls på henne igår.
  • Tångräkan
    Strumpans skrev 2012-07-13 08:39:26 följande:
    Kolla upp. Tänker hjärnhinneinflammation, borrelia.
    Ja det är ju sånt man är orolig för, hon hade en fästing i pannan för några veckor sedan men den plockade vi direkt och har inte blivit nåt märke eller nånting efter den. Har haft koll på stället den satt.

Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att jag kunde avvakta lite eftersom det inte verkar göra lika ont längre och hon inte har nån feber eller annat. Får väl se framåt eftermiddagen hur det blir men just nu verkar det lagt sig och hon har inte gnällt över det eller tagit sig på nacken på länge. Kanske var att hon sovit konstigt eller draget från fönstret, vet själv hur lätt man får drag.

Tack för tipsen så länge!
  • La Lola

Röda Hund ger nackont också.

Jag lyckades få det som vuxen trots att jag är vaccinerad.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Strumpans

Tänkt på att fästingar inte behöver ge några märken för att ha smittat :(

• Tångräkan
    Strumpans skrev 2012-07-13 17:51:27 följande:
    Tänkt på att fästingar inte behöver ge några märken för att ha smittat :(

Ok. Men det var nog garanterat drag eller nackspärr för det gick över på en dag och inte varit nåt sen :)
Svar på tråden 2-åring med ont i nacken?