• Flizan30

Jobba extra i Norge som sjukvårdsbiträde/ mentalvård?

Någon som varit i Norge/Oslo och jobbat som sjukvårdsbiträde eller inom mentalvård?. Hur funkar det, jobbar man för bemanning eller under sjukhuset/hemmet direkt under timmar? Jag skulle kunna tänka mig att jobba helger i Norge eller halva veckor. Hur löser man det med bostad om man inte bor hela månader? Antar att man måste känna någon då att bo hos om man bor där ex bara helger?

• Svar på tråden Jobba extra i Norge som sjukvårdsbiträde/ mentalvård?
  • Nivlar

Hej, jag bor i Norge sen flera år tillbaka, jobbar på sykehjem.
    Vi hyr in ssk från bemanningsføretag som jobbar hos oss, det ær oftast svenskar, vet att man kan hyra usk dærifrån också.
    Vi har ett eget krypin på loftet på jobbet som de bor i nær de jobbar, men de flesta bemanningsføretag har lægenheter till sin personal.
    Så båda varianterna går nog egentligen!  

• Flizan30

Vad bra det låter med att bemanningsföretag fixar lägenhet. Vilket/ vilja bemsnningsföretag är vanligast inom
    Sjukvård? Ringer man till Norge då eller går det att ordna från den svenska delen? Med tanke på intervju och sånt tänker jag.

• Nivlar

Beror nog lite på vart du bor, jag bor på østlandet i norge och vi anvænder mest temp-team, jobzone... men det finns ju egentligen hur många bemanningsføretag som helst...
    Några av dem har kontor i Sverige också, många av de som jobbar på kontoren ær också svenskar. 
    Jag skulle ha ringt till norge och hørt mig før hur de gør, har de kontor i sverige så hænvisas du ju dit.

Vad har du før utbildning? 

• Flizan30

Ingen tyvärr inom vård. Men jobbar inom hemtjänst idag så det är om jag kan jobba på hem kanske i Norge? Tänker söka till Sjuksköterskeprogrammet till våren.

• Nivlar

Då hade jag nog søkt mig direkt till hjemmesykepleien eller sykehjem hær i norge,
    har du tur så finns det någon som har ett extra rum du kan bo i de helgerna du ær hær. 
    Bemanningsføretag ær svindyra att hyra personal ifrån så de flesta som hyrs dærifrån ær sjukskøterskor och i några fall underskøterskor.
    Det anvænds såklart assistenter på arbetsplatserna också men de ær som regel timanstællda privat.

https://www.nav.no/stillinger/forside

Kolla på norges "arbertsførmedling" om det finns något intressant, annars 
    kan du søka på sykehjem i den kommun du kunde tænka dig å jobba i på 
    tex www.1881.no och helt enkelt ringa och fråga, det gjorde jag nær jag flyttade hit och 
    jag har nu 100% fast tjænst och har jobbat hær i flera år.

• Flizan30

Men hur funkar det med timanställning i Norge? Kan man få flera dgr på raken eller blir der som i Sverige att de ringer in kvällen innan någon blir sjuk? Så jobbar jag lite nu men det kan ju bli svårt praktiskt om tanken inte är att flytta till Norge utan bara de dgr jag jobbar . Tack för info. Skall prova Maila bemanning o ringa runt lite. Är det svårt att förstår norskan i början?

• Nivlar

Timanstællning ær ofta att du blir ringd till nån dag føre ja, men iaf hos oss så har vi våra timvikarier uppbokade længe i førvæg på de vakter vi vet ær lediga. Avtalar du med ett sykehjem att du kommer en speciell helg i månaden tex så kan de sækert ordna så du får vakter just då.

Hær finns det oftast helg tjænster också, så de flesta sykehjem har studenter som jobbar var 3e el var 4e helg och har tjænst på 10-20%.

Norskan ær inte så svår, det beror lite på vart du ringer och vilket dialekt den du pratar med har. Men de allra flesta norrmæn kan svenska bra och førstår du inte så fråga bara om igen.  

Hoppas du hittar något och fråga bara mer om det ær något du undrar :) 

• Flizan30

Ser dock när jag är inne på den norska arbetsförmedlingen , där det är hem som söker helpepleier att de vill ha " norsk auktorisation" . Är det omöjligt som outbildad med bara erfarenhet att få jobb då?

• Nivlar

Ja söker dem hjelpepleier eller helsefagarbeider så får du inte jobb som outbildad, som undersköteska kan du söka autorisasjon här och få jobb som hjelpepleier.

• Ebba Caroline

Assisten är typ som vårdbiträde, dvs du är outbildad. Det krävs inget auktorisation eller utbildning.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Nivlar

Ja assistent eller pleiemedarbeider kan du jobba som om du är outbildad. Sällan du hittar en annons där dem söker det dock, ring runt till sykehjem och fråga om de är i behov av timvikarier istället :)

Svar på tråden Jobba extra i Norge som sjukvårdsbiträde/ mentalvård?