• Pssst

I vecka 14+, gör man vul eller ul då?

Hej allihop!

Jag hade redan ett inbokat besök hos min gyn när jag blev gravid så jag ringde och frågade om jag kunde få göra ett ul i stället. Det gick bra Nu undrar jag, gör man vul eller ul i vecka 14+? Och kan man automatiskt göra vanligt ul om mottagningen gör vul?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden I vecka 14+, gör man vul eller ul då?
  • katalysator

När det bara är för att undersöka graviditeten så gör man vanligt ultraljud efter vecka 11. En gynekolog är ju däremot inte en ultraljudsbarnmorska och med vul kan man lättare upptäcka andra problem i underlivet, t.ex. cystor och annat som man kollar hos gynekologen. Så... Det beror på vad du bokat tid för att undersöka, antar jag Glad

• Pssst

Tack för ditt svar!

Jag bokade först tiden för att kolla så allt var ok med MIG men några dagar senare upptäckte jag att jag var gravid Då ringde jag och frågade om jag fick behålla tiden för att tjuvkika på bebis

• marla333

jag hade tid för ett vanligt ul, visste inte hur långt gången jag var, så vi chansade. var i vecka 8+2, och kunde se bebisen fint =)

spännande att se en så liten bebis! 

• Pssst

Oj! Det hade jag ingen aning om ens gick om inte livmodern kravlat sig upp ur bäckenet

Ja, det ska bli så spännande!!

• slemtorsk i din bralla

jättespännande och bebisen ser ut som en bebis redan då, jag gjorde mitt KUB-.test i vecka 13 och då såg bebisen helt "vanlig" ut bortsett från att den i naturlig storlek var ca 7 cm bara *S* Men på skärmen syntes ju inte det för barnmorskan förstorade bilden rejält

• Pssst

Åhhh vad jag längtar nu...(för att inte tala om att jag längtar tills den här förbenade tröttheten bärjar ge med sig i ungefär samma veva...)

• slemtorsk i din bralla
    Pssst skrev 2012-07-16 18:26:35 följande:

Åhhh vad jag längtar nu...(för att inte tala om att jag längtar tills den här förbenade tröttheten bärjar ge med sig i ungefär samma veva...)

ja det är underbart...

Tänkte bara säga att är man överviktig som jag är så får man vara beredd på att det trycks och kläms rätt rejält på magen, barnmorskan hade svårt att se tillräckligt bra så hon fick nästan hänga mot min mage för att platta ut den lite men jag hjälpte till och "höll i en bilring" ha ha ha.. sen tryckte hon ultraljduet ganska hårt mot magen... men det är värt det

Jag gjorde ju ett KUB-test så det var väldigt viktigt att få bra bild på nacken, och det är det ju inte i ditt fall, sen är det ine säkert att barnmorskan har ultraljudsutrustning till annat än just vaginalt ultraljud, alla har inte det men det syns oftast bättre med vanligt ultraljud för det kommer i en annan vinkel så att säga..
  • Sirendes

Där jag var på inskrivning gjorde de också vanligt UL fr o m vecka 11 Glad Gick jättebra att se!

• Pssst

Sirendes, gjorde de ul på mvc?

• Sirendes
    Pssst skrev 2012-07-17 14:16:48 följande:

Sirendes, gjorde de ul på mvc?

Ja, hos barnmorskegruppen i samband med inskrivningen.
  • Pssst
    Sirendes skrev 2012-07-17 14:37:07 följande:
    Ja, hos barnmorskegruppen i samband med inskrivningen.
    Lyckost  Hos oss har de inte ul utan vi får åka till KK i Lund. (Bor i Staffanstorp)
  • Sirendes
    Pssst skrev 2012-07-17 14:56:58 följande:
    Lyckost  Hos oss har de inte ul utan vi får åka till KK i Lund. (Bor i Staffanstorp)
    Jag vet! Bodde i en mindre stad när jag väntade första där man inte kunde välja mellan olika MVC. Jag var så avundsjuk på folk i Stockholm och Göteborg som gjorde UL hit och dit! Men förr eller senare får du se din fina bebis ändå.. Lycka till!
  • Pssst

Ja, nu har jag turen att ha en privat gynekologkontakt i Malmö med, som jag gick till innan jag flyttade hit. Det är dit jag ska
    Tack!

Svar på tråden I vecka 14+, gör man vul eller ul då?