Hårdare straff, varför?
Ni som vill ha hårdare straff i Sverige, varför vill ni det? Är det av allmänpreventiva skäl, av individualpreventiva skäl, hämndmotiv eller annat?
Ni som vill ha hårdare straff i Sverige, varför vill ni det? Är det av allmänpreventiva skäl, av individualpreventiva skäl, hämndmotiv eller annat?
Vår vän under 18 år blev mörad och våldtagen för några år sedan. Han fick 3 år. Medans någon annan kan gå och göra något bidragsfuffens eller något och få över 5 år. Och så vidare... Jag tycker att man borde få ett rejält straff när man gör något sådant obeskrivligt fruktansvärt och inte 3 ynka år för att sedan ränna fritt och leva livet igen så kort tid efter!
Okej, beklagar verkligen sorgen. Vad blev han dömd för om du inte har något emot att jag frågar? Var han väldigt ung? Jag försöker hitta ledtrådar till varför straffet blev så kort.
Okej, jag förstår. Jag tycker också att det låter lite. Men i Sverige har vi ju valt att ha en reglering där man får mycket "rabatt" på straffet innan man fyllt 21. Men jag fattar att ni reagerar starkt, det skulle nog jag också göra i ert ställe.
Jag tycker att straffen är väldigt skumma överlag!
Vilka straff tänker du särskilt på?
Om jag ska vara ärlig så är jag inte så insatt så kan inte svara på det. Men jag vet med mig att jag många gånger reagerat på att folk får väldigt låga straff för fruktansvärda handlingar medans någon som gjort något "lindrigare" kan få minst lika höga straff eller snarlikt.
Man kan ju få en sådan känsla ibland. Men jag läser mycket domar och tycker att jag på det sättet får reda på hur domstolarna bedömer olika brott (inom ramen för de straffskalor som finns).
Tycker straffen är låga bortsett från brott som har med pengar att göra vilket för mig är en gåta.
En man som våldtagit en kvinna eller förgripit sig på ett barn och bara får ynka fyra år är för mig mycket märkligt?
Man kan inte ha de som USA där man får 104 års fängelse men 20-30 år?
Vet inte riktigt vilka ekonomiska brott du tänker på? Våldsbrott har normalt betydligt hårdare straff än ekonomiska brott, men det är svårt att jämföra olika fall utan att veta mer om dem.
puff puff