• Anonym

Studera på annan ort. Pappan vägrar

Har en liten fråga.

Jag kom in på högskolan till hösten. Dock 50 mil ifrån där vi bor.

Jag och pappan till vår 3 åriga son har varit separerade sen sonen var ett år.

Pappan har sonen varannan helg. (När vi separerade hade pappan honom nån dag då och då) Jag tar allt ansvar men vi har ändå delad vårdnad eftersom vi bodde ihop när sonen kom.

Nu vägrar han skriva på flyttanmälan.
    Om jag kontaktar familjerätten. Vem får rätt?
    Pappan har dessutom en anmälan på sig hos socialen. Kan det vara en fördel?

• Svar på tråden Studera på annan ort. Pappan vägrar
  • LazyMama

Hon kanske ska pendla med barnet på helgerna det är ju faktiskt inte omöjligt

• Anonym
    LazyMama skrev 2012-07-13 20:42:11 följande:
    Hon kanske ska pendla med barnet på helgerna det är ju faktiskt inte omöjligt
    Jag gav som förslag en vecka i månaden. Det blir i snitt mer än vad han har sonen idag eftersom han bara har honom i snitt 4 dagar på en månad (varannan helg)
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2012-07-13 20:46:31 följande:
    Jag gav som förslag en vecka i månaden. Det blir i snitt mer än vad han har sonen idag eftersom han bara har honom i snitt 4 dagar på en månad (varannan helg)
    Du tänker att du skall flytta tillbaks innan pojken börjar i skolan?
  • LazyMama

Jag har inget svar på frågan vem som får rätt, men vad är hans anledning till att vägra?

• Anonym

Självklart flyttar du men lämnar barnet hos pappan. Jag fattar inte varför mammor automatiskt anser att de kan flytta barnen hur som helst...
    Flyttar du ändå finns det stor risk att du blir av med boendet och ev vårdnaden helt och hållet, det finns got om sådana exempel.

Så valet du har är egentligen att byta utbildning eller flytta utan sonen. Rätt självklart faktiskt.

• Anonym
    LazyMama skrev 2012-07-13 20:50:08 följande:
    Jag har inget svar på frågan vem som får rätt, men vad är hans anledning till att vägra?
    Han tycker jag är egoistisk och bara tänker på migsjälv. Har försökt komma in på utbildningen i min hemkommun tre ggr utan resultat
  • Barbamamah

Och på vilket sätt är det bästa för barnet att ha outbildade föräldrar som riskerar dålig lön och arbetslöshet??? Ts kan ju erbjuda pappan boendet och flytta. Om han inte vill eller anses lämplig nog som boendeförälder finns det alltid en möjlighet att det bästa för barnet är att följa med mamman istället för att hamna på familjehem.

• LazyMama

Ja det påverkar ju inte pappans umgänge så att han ser barnet mindre, därför borde det ju inte heller vara ngt problem.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-07-13 20:53:38 följande:
    Och på vilket sätt är det bästa för barnet att ha outbildade föräldrar som riskerar dålig lön och arbetslöshet??? Ts kan ju erbjuda pappan boendet och flytta. Om han inte vill eller anses lämplig nog som boendeförälder finns det alltid en möjlighet att det bästa för barnet är att följa med mamman istället för att hamna på familjehem.
    Det där är halmgubbar! Det finns gott om jobb som inte kräver någon utbildning och man kan studera på hemmaplan på distans. Sen att det blir exakt som önskemålen är en annan sak. Men dina argument är inte hållbara i diskussionen.

Sanningen är att TS har all rätt i världen att flytta och utbilda sig men hon har inte rätt att flytta barnet. Om dina halmgubbar stämmer med IRL så kan TS utbilda sig och sen flytta tillbaka till barnet.
    Problem solved.
Svar på tråden Studera på annan ort. Pappan vägrar