• YummyMami

Jag tycker att barnsäkerhet och säkerhet har blivit överdrivet

Alla dessa saker som är farligt har blivit för galet, allt är farligt numer!
    Jag kan inte låta bli att undra hur pass farligt är det egentligen med överdriven säkerhet. Visst, till en viss mängd är det bra med säkerhet men när det börjar kännas så som att barn ska minst plastas in i en ballong liknande konstruktion för att undvika vassa kanter och plastballongen skall utrustas med en specialfilter för renare luft. Nu tycker ni att jag överdriver men vänta bara, det är säkert 2015 års modell av barnsäkerhet med tanke på hur det ser ut nu. Kommer/kan barn överhuvud taget utvecklas idag? Ni vet, lära sig av erfarenheter? 

Och att dessa tankar kommer från mig? Hönsmamma nr 1. Ja då är det ILLA!

Vad tror ni, tänker ni kring barnsäkerheten av idag? 

• Svar på tråden Jag tycker att barnsäkerhet och säkerhet har blivit överdrivet
  • Giraff

Jag tänker att det är jättebra att säkerhetstänkandet har utvecklats så mycket att färre barn skadar sig och dör än vad de gjorde förr. 

• Faber

Dagens föräldrar har tappat allt vett och sans, det finns en punkt där säkerheten blir kontraproduktiv när det gäller utveckling och livskvalitet både för föräldrar och barn, den gränsen har passerats med råge.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • YummyMami
    Giraff skrev 2012-07-13 21:17:16 följande:
    Jag tänker att det är jättebra att säkerhetstänkandet har utvecklats så mycket att färre barn skadar sig och dör än vad de gjorde förr. 
    De flesta dog väl av sjukdomar vilka inte var kopplade till själva barnsäkerheten av idag? Barnadödligheten har sjunkit tack vare av olika mediciner och vacciner inte av vadderade hörn på bord. 
  • Loreena

Ja, fast trots att barnsäkerheten har blivit bättre som ni påstår, med diverse "måste-ha" grejer som ska installeras i hemmen, så är det fler barn som skadar sig. Barn som ramlar ner från skötbord och sängar och slår sig hårt, barn som välter te och kaffekoppar över sig etc.
    Det viktigaste att tänka på när det gäller barnsäkerhet tror jag är att själv ha livlig fantasi om vad som kan hända, ha sitt barn under uppsikt och ja... använda sitt sunda förnuft!

• Faber
    Loreena skrev 2012-07-13 22:08:33 följande:
    Ja, fast trots att barnsäkerheten har blivit bättre som ni påstår, med diverse "måste-ha" grejer som ska installeras i hemmen, så är det fler barn som skadar sig. Barn som ramlar ner från skötbord och sängar och slår sig hårt, barn som välter te och kaffekoppar över sig etc.
    Det viktigaste att tänka på när det gäller barnsäkerhet tror jag är att själv ha livlig fantasi om vad som kan hända, ha sitt barn under uppsikt och ja... använda sitt sunda förnuft!
    Kanske barn gör illa sig oftare för att de inte får lära sig tillräckligt ofta och tidigt att vissa saker gör ont.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Pelargonen

TS: Kan du ge några specifika exempel på säkerhetsförslag som du tycker är onödiga/har gått för långt?

• Anonym

Jag tror inte att säkerhets saker i hemmet är något problem de är väl mer alla curling föräldrar som förstör barnen så att dom inte få pröva sig fram.

• Cornellia

Visst i vissa fall så har det gått för långt, tex så vet jag en mamma som inte låter barnet krypa under ett bord själv utan att mamman är där och håller handen så att inte barnet ska slå huvudet och likande.

Men jagkan inte tycka att det är överdrivet att sätta fast tunga möbler i väggen, ha grindar för långa trappor, använda bilbarnstol och sånt är särskilt överdrivet.

• Anonym (Anna)

Jag var på en föreläsning av David Eberhard. Han jobbar på psykiatrin på St Göranssjukhus i Stockholm.
    Han skrev en bok. Läs den!

Han är en helt fanstastiskt underhållande människa, och hans bok handlar just om detta ni talar om här.

Boken heter: I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det narionella paniksyndromet
    av David Eberhard

• Loreena
    Faber skrev 2012-07-13 22:19:32 följande:
    Kanske barn gör illa sig oftare för att de inte får lära sig tillräckligt ofta och tidigt att vissa saker gör ont.
    Men det finns ju faktiskt gränser för vad barn kan lära sig... Man kan inte lära ett spädbarn att det kan slå sig om det vänder sig på skötbordet.. eller låta ett barn dra en kastrull med hetvatten över sig för att lära sig att det som finns på spisen kan brännas.
    Jag har själv träffat ett barn som drog en kastrull med kokande vatten över sig när han var liten, han hade ärr och men för livet som han aldrig skulle bli av med och det var en verklig plåga för honom och hans föräldrar. Hans föräldrar kunde heller aldrig förlåta sig själva för det som skett.
    Barn slår sig, ja, självklart, barn behöver få vara aktiva och nyfikna och få klättra i träd, hoppa, leka, cykla, springa och ramla ibland och få skrapsår. Men det är skillnad på ett skrapsår och en permanent brännskada/svår hjärnskakning och det är vi som vuxna som har ansvar för att barnen inte ska riskera att skada sig för livet.
  • Tygtiiger

Jag låter mitt barn balansera på ett meterhögt räcke väl medveten om att han slår sig när han trillar.

Jag låter inte mitt barn balansera på ett meterhögt räcke intill motorvägen.

Barnsäkerhet är bra. Det dör färre barn i trafiken nu, för de har bälte, stolar och cykelhjälmar. Jag tycker det är jättebra att barnkläder inte får ha långa snoddar och att många huvor sitter med tryckknappar - för jag vill inte att min unge ska strypas när han klättrar i klätterställningar och i skolan. Barnsäkra lock på lampolja, poolrengöringsmedel och propplösare är också jättebra, jag vill inte att mina barn ska ha livslånga ärrbildningar i matstrupen bara för att jag var slarvig och de nyfikna.

Osv.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • camus
    Anonym (Anna) skrev 2012-07-13 22:31:38 följande:
    Jag var på en föreläsning av David Eberhard. Han jobbar på psykiatrin på St Göranssjukhus i Stockholm.
    Han skrev en bok. Läs den!

Han är en helt fanstastiskt underhållande människa, och hans bok handlar just om detta ni talar om här.

Boken heter: I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det narionella paniksyndromet
    av David Eberhard
    Jag har också läst den och håller med. Barnen förlorar på att växa upp helt inbäddade och söndercurlade. David Eberhard skriver att de blir helt oförmögna att a en motgång när de blir vuxna. De söker akut till psyket när partnern gjort slut eller när katten dör. Skrämmande...
Svar på tråden Jag tycker att barnsäkerhet och säkerhet har blivit överdrivet