• Anonym

allergi hårfärg ?

Jag färgade håret med moods (svart) färg i torsdags.
    Jag duschade av färgen tills det inte rann någon färg mer, när jag torkade håret så lossnade det lite svart färg på handduken, jaja ingen big deal tänkte jag .

Sen så har det i 2 dagar kliat lite i hårbotten, lite överallt på skallen.
    Tänkte att min hårbotten blivit torr av färgen, har färgat ganska mycket i många år ( ska sluta med det nu kan jag säga.. och låta håret vara )

Idag kände jag att min knöl bakom örat ( alla har ju som två små knölar ) är större, som en bula.

Jag duschade nyss, och det rann färg i mängder, som att jag inte sköljt alls efter att jag satt i färgen, efter 8 schamponeringar och 3 stora balsamklickar så slutade färgen rinna .

Kan knölen ha uppkommit av hårfärgen ?
    om jag reagerat på den ... smörjt in hårbotten nu o kliar fortfarande lite överallt.. jag är lite av en hypokondriker 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-13 23:00
    ONSDAGS inte torsdags

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-13 23:01
    jag har ju kliat ganska så mycket också kan jag väl tillägga.....

• Svar på tråden allergi hårfärg ?
  • Anonym

någon som vet ?

• April barn

Klart man kan få allergiska reaktioner! Det är ju inte direkt naturlig olja du har på huden, bra att du ska sluta.

• Blackberry

Har en kompis som fick en knöl mitt på huvudet efter att vi satt 7 hårfärger i rad på henne, sårig och läskig var den, den gick dock bort efter ca 1 vecka. Hur ofta färgar du håret? Hårfärg är jäkla giftigt.Obestämd

• Anonym
    Blackberry skrev 2012-07-14 01:49:33 följande:
    Har en kompis som fick en knöl mitt på huvudet efter att vi satt 7 hårfärger i rad på henne, sårig och läskig var den, den gick dock bort efter ca 1 vecka. Hur ofta färgar du håret? Hårfärg är jäkla giftigt.Obestämd
    nu varannan månad en gång kanske, men annars under året har jag blekt , färgat mörkt, blekt and so on...  ska sluta färga nu o stå för mitt råttfärgade hår ett tag !

aldrig vart med om en färg som rinner så mkt när man duschar heller.. var som sagt som att jag inte tvättat det sen jag satte i färgen, det har ju säkert inte varit skonsamt för skallen ! 
  • Blackberry
    Anonym skrev 2012-07-14 01:53:59 följande:
    nu varannan månad en gång kanske, men annars under året har jag blekt , färgat mörkt, blekt and so on...  ska sluta färga nu o stå för mitt råttfärgade hår ett tag !

aldrig vart med om en färg som rinner så mkt när man duschar heller.. var som sagt som att jag inte tvättat det sen jag satte i färgen, det har ju säkert inte varit skonsamt för skallen ! 
    Hur ser knölen ut då?
    Är också lite av en färgmissbrukare, så av egen erfarenhet så brukar det vara svårt att få färg att fästa i håret när man utsatt det för många behandlingar, speciellt blekning. 'Det rinner helt enkelt ur..
  • Anonym
    Blackberry skrev 2012-07-14 02:02:47 följande:
    Hur ser knölen ut då?
    Är också lite av en färgmissbrukare, så av egen erfarenhet så brukar det vara svårt att få färg att fästa i håret när man utsatt det för många behandlingar, speciellt blekning. 'Det rinner helt enkelt ur..
    detta var som sagt en svart färg.. den ser ut som en bula
  • Blackberry

Ja, jag förstår att det var en svart färg.
     I vanliga fall när man färgar sitt hår så luckras fjällskiktet i håret upp, färgen tränger in, fjällskiktet stänger sig och färgen blir kvar. Har man dock använt blekning och annat många gånger innan man färgade, så är håret så pass slitet att fjällskiktet inte stänger sig, därför rinner färgen helt enkelt ur. Förstår du?

Okej, verkar den irriterad? Eller är det bara mer som en fettknöl eller vad?

• Anonym
    Blackberry skrev 2012-07-14 02:34:27 följande:
    Ja, jag förstår att det var en svart färg.
     I vanliga fall när man färgar sitt hår så luckras fjällskiktet i håret upp, färgen tränger in, fjällskiktet stänger sig och färgen blir kvar. Har man dock använt blekning och annat många gånger innan man färgade, så är håret så pass slitet att fjällskiktet inte stänger sig, därför rinner färgen helt enkelt ur. Förstår du?

Okej, verkar den irriterad? Eller är det bara mer som en fettknöl eller vad?
    ah förstår :)

vet inte om den är irriterad har inte sett den , svårt o kika sj ;)
    me ömmar  lite.. kan vara för allt mitt petande .. den är ganska hård,,kliar runt den 
  • Blackberry

Hmm, ett myggbett kanske? Skrattande
    När det kliar så kan det ju vara en slags allergisk reaktion, kanske värt att kolla upp isf, kan ju också vara skönt så du slipper grubbla över vad det kan vara..

• April barn

Utväxten är ofta råttfärgad men när hela håret får växa ut är det ofta en fin brun färg

Svar på tråden allergi hårfärg ?