• Flizan30

Söka jobb som skötare outbildad?

Jag undrar om det går att få timanställning/extrajobb som skötare inom psykiatri outbildad? Tänker söka in till Sjuksköterskeprogrammet till våren och vill ha lite erfarenhet inom psykiatrin. Vad är isåfall bäst, att skicka in en spontanansökan, ringa eller dyka upp på arbetsplatsen och prata direkt med chefen? är det svårare att få jobb som tjej?

• Svar på tråden Söka jobb som skötare outbildad?
  • JA77

Nej, du kan inte jobba utan utbildning, om du inte ska vara köksbiträde, alltså hjälpa til i patientköket med disk, ta fram frukost osv. Var inte stressad av att inte ha vårderfarenhet när du läser till ssk, du får erfarenhet med tiden! I hemtjänsten/äldreboende kan du tyvärr jobba utan utbildning.

• MikaelaDuumboO

Jo du kan jobba inom psykiatrin utan utbildning! De beror helt från arbetsplats till arbetsplats! Men prova att maila in ditt cv och personliga brev till flera olika ställen och hoppas på att dom hör av sig :) är inte svårare att få jobb bara för att du är tjej, men även de beror på från arbetsplats till arbetsplats, lycka till! :)

• Furstinna

Beror nog på var. Här måste du vara undersköterska/skötare, ha gått fyra terminer på ssk eller 6 terminer på läkarlinjen.

• Flizan30

Jag kan även tänka mig att jobba i köket om det är så. Men helst som skötare.

• Furstinna

Flizan30: jobbar i psykiatri Skåne.

• Furstinna

Är nog lättare att få jobb i kommunen på boende än i landsting.

• mammashjärtan2

Visst kan du jobba som skörare inom psykiatrin om du är outbildad som (timmis) finns till och med ordinarie personal som ej är utbildade. Så ring till avdelnings chefen samt skicka CV! lycka till :)

• MrsKnapa

Att dyka upp på arbetsplatsen är något du inte ska göra!!
    Hur är du som person? Utan någon som helst erfarenhet lr utbildning kan de nog bli svårt!! Varför vill du jobba inom psykiatrin? Kan du inte utbilda dig?

• Flizan30

Undrade eftersom en killkompis jobbar lite extra inom psyk och han rekommenderade att dyka upp spontant. Men det funkar kanske inte överallt . jag tänker läsa till våren så har en termin att jobba. Jag jobbar redan på Tim inom hemtjänst och har provat på äldre nu. Skulle vilja testa psyk också.

• JA77
    Flizan30 skrev 2012-07-14 13:19:22 följande:
    Undrade eftersom en killkompis jobbar lite extra inom psyk och han rekommenderade att dyka upp spontant. Men det funkar kanske inte överallt . jag tänker läsa till våren så har en termin att jobba. Jag jobbar redan på Tim inom hemtjänst och har provat på äldre nu. Skulle vilja testa psyk också.

Verkligen inte dyka upp spontant! På sjukhuset ska det inte ränna obehöriga, det är sekretess etc. Det är olika i olika landsting (sjukhus sköts av landsting, inte kommuner), och sjukhusen vill för det mesta ha utbildad personal. Så ska det vara.
  • Flizan30

Okej! Självklart kan jag tycka tt all personal skall vara utbildad. Men jag vet också att verkligheten inte alltid ser ut så i sjukvård när det gäller timmar. Iallfall inom hemtjänst värdesätter de ålder och livserfarenhet mycket i brist på uannat. Så der var mer då jag tänkte.. Om det fanns möjlighet. Men självklart skall utbildning värdesättas främst.

Svar på tråden Söka jobb som skötare outbildad?