• Anonym

Får man jobba så länge?

Min sambo jobbar inom Lss boende och har jobbat sen 15.00 igår (fredag) och över natten, ska jobba hela dagen idag och över natten och sluta kl. 16.00 imorgon (söndag).
    Dom har sovande mellan 24-06 varje natt men det låter för mycket ändå. Han kommer alltså inte hem något alls utan jobbar detta i sträck. Han kommer inte vara ledig flera dagar efter detta heller enligt schemat.

Får man ens jobba så? 

• Svar på tråden Får man jobba så länge?
  • Anonym

Oj. Han jobbar alltså 2 dygn i sträck? Inom LSS finns är det ju vanligt att man jobbar dygn, alltså 24 h i sträck, det har jag gjort och det är lagligt, men 2 dygn i sträck vet jag inte om man får........ Kan det vara så att nån har blivit sjuk som skulle ha jobbat om din sambo fick ta dennes pass också?

• Anonym (Vårdaren)

Jag jobbar en vecka i sträck och är sedan ledig tre...jobbar med en brukare som nte kan hantera separationer så det är det enda som går för h*n.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-14 10:06:04 följande:
    Oj. Han jobbar alltså 2 dygn i sträck? Inom LSS finns är det ju vanligt att man jobbar dygn, alltså 24 h i sträck, det har jag gjort och det är lagligt, men 2 dygn i sträck vet jag inte om man får........ Kan det vara så att nån har blivit sjuk som skulle ha jobbat om din sambo fick ta dennes pass också?
    Tydligen är det för att andra är borta på annat. Men tycker att dom borde fixa så han kan vara hemma då flera dagar efter men sen fortsätter han med sitt vanliga schema ändå. 
  • Anonym
    Anonym (Vårdaren) skrev 2012-07-14 10:08:49 följande:
    Jag jobbar en vecka i sträck och är sedan ledig tre...jobbar med en brukare som nte kan hantera separationer så det är det enda som går för h*n.
    Jaha, har aldrig hört talas om nån som jobbar så, men där ser man. Hur går det tycker du? måste ju vara skönt att vara helt ledig i  3 veckor sen?
  • Gladskit

Om han får ett sånt monsterpass för att ersätta andra som är borta så hoppas jag verkligen att han får fyllnad eller övertidskompensation för det!
    I övrigt så är det kollektivavtal och lokala avtal som reglerar hur länge man får arbeta i sträck och vilken vila man ska ha osv. Arbetstidslagen är grunden men man får göra undantag.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-14 10:12:33 följande:
    Tydligen är det för att andra är borta på annat. Men tycker att dom borde fixa så han kan vara hemma då flera dagar efter men sen fortsätter han med sitt vanliga schema ändå. 
    när jag jobbade som PA såg schemat ut så här: vecka 1: jobbar dygn månd, onsd, fred, sönd. 4 dygn alltså, varannan dag.
    Vecka 2: HELT LEDIG.
    Vecka 3: Jobbar dygn tisd, torsd, lörd. 3 dygn alltså.
    Vecka 4: HELT LEDIG.
    Så rullar det på hela tiden.
    Det blir totalt 7 dygn på 4 veckor, heltid.
    Oftast jobbar man jättemycket de veckor man jobbar,sen är man långledig som i mitt fall. Bara din sambo inte jobbar mer än heltid på 1 månad så är det säkert ok.
  • Anonym (Vårdaren)
    Anonym skrev 2012-07-14 10:14:16 följande:
    Jaha, har aldrig hört talas om nån som jobbar så, men där ser man. Hur går det tycker du? måste ju vara skönt att vara helt ledig i  3 veckor sen?

Jag älskar det :) första dygnen är dock lite jobbiga då vårdtagaren som sagt har det oerhört jobbigt med personalbytet (h*n försöker gång på gång ta sitt liv eller på andra sätt skada sig själv och det är verkligen punktmarkering DYGNET RUNT) men sen har vi det bara trevligt och att ha tre veckors ledigt en gång i månaden är inte heller helt fel ;)
  • Anonym
    Gladskit skrev 2012-07-14 10:16:33 följande:
    Om han får ett sånt monsterpass för att ersätta andra som är borta så hoppas jag verkligen att han får fyllnad eller övertidskompensation för det!
    I övrigt så är det kollektivavtal och lokala avtal som reglerar hur länge man får arbeta i sträck och vilken vila man ska ha osv. Arbetstidslagen är grunden men man får göra undantag.
    Ja det får man hoppas. Man var orolig för att det ska bli stopp i systemet eftersom han kommer överskrida timmarna men tydligen hade man ordnat detta så att det inte ska bli fel.

Lite tufft för familjen med ett sånt pass bara  =/
  • Anonym
    Anonym (Vårdaren) skrev 2012-07-14 10:18:16 följande:
    Jag älskar det :) första dygnen är dock lite jobbiga då vårdtagaren som sagt har det oerhört jobbigt med personalbytet (h*n försöker gång på gång ta sitt liv eller på andra sätt skada sig själv och det är verkligen punktmarkering DYGNET RUNT) men sen har vi det bara trevligt och att ha tre veckors ledigt en gång i månaden är inte heller helt fel ;)
    Ok, så du måste alltså sitta med honom hela tiden de första dygen så han inte skadar sig själv? Det låter jobbigt. Är ni flera som jobbar med honom samtidigt eller är du själv?
  • Anonym

Man får jobba 27 timmar i sträck men måste efter det ha 11 timmar dygnsvila innan nästa pass och man får inte jobba mer än 6 dagar i sträck utan veckovila.

• Anonym

11h dygnsvila behöver inte vara efter passet utan kan vara före passet med. Sedan är det 11 dagar i strecka man får jobba innan man ska ha 36h dygnsvila.

Svar på tråden Får man jobba så länge?