Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Måste ta bort kattmamman! När kan jag skilja dem?

niagara skrev 2012-07-14 11:22:25 följande:
    Ok. 1.Skaffa p-piller till katten. 2. Skaffa en kattlucka så hon kan gå som hon vill. 3. Skaffa en feliway och sätt i kontakten. Gör detta som en sista chans för henne. Kastrera henne sen när hon inte diar de små. Ger hon sig inte efter detta så ta bort henne.

Är hon trefärgad?
    Varför vill du veta om hon är trefärgad?

Det finns massor av fördomar om sköldpaddsfärgade katter, det gör mig ledsen. Så vitt jag vet finns ingen forskning som visar att trefärgade katter skulle ha något annat lynne än andra katter.

Jag har själv en liten padda som är världens raraste.
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 12:19:35 följande:
    Sköldpaddafärgade har ett annorlunda lynne. Det är inte i negativ betingelse och inte heller huruvida de är rara eller inte. Sköldpaddafärgade är oftast känsligare mot förändringar, visar tydligt att de är stressade ex genom att kissa. Det är behagliga katter med mycket personlighet men som man måste behandla med mycket respekt.
    ....och då vill jag naturligtvis ha en hänvisning till de vetenskapliga undersökningar som gjorts på ämnet.
  • PumpkinQueen
    ForReal skrev 2012-07-16 13:06:20 följande:
    Det du just beskrev kan ju gälla vilken katt som helst. Jag har aldrig hört talas om att paddor skulle vara mer benägna att kissa inne. Vart finns den infon? Har själv en padda som aldrig kissat inne, men det säger ju heller inte att alla paddor för den skull aldrig har gjort det. Kan inte se något samband.
    Jag tror att de sköldpaddsfärgade katternas dåliga rykte beror på att det till största del är honor som är sköldpaddsfärgade. Men det är bara en teori som jag har.

Jag var hos en veterinär en gång, som anklagade min padda för att vara en "knäppis", bara för att hon var "tricolor". Hmpf! Jag har nog träffat fler knäppa veterinärer än vad jag träffat knäppa sköldpaddsfärgade katter...men det kunde jag ju inte säga till henne, så klart. Solig
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 13:47:57 följande:
    Dra in klorna nu kattvänner och slappna av. Er inställning till sköldspaddsfärgade är verkligen 'taggarna ut'. Jag och många seriösa kattmänniskor (inom avel) har denna erfarenhet. Ingen regel utan undantag självklart!
    Jag tror säkert att du har denna erfarenhet. Jag skulle vilja att du länkade till någon vetenskaplig artikel som bevisar att dina åsikter är något annat än bara fördomar.

Annars känns det som sagt inte vidare seriöst.
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 14:45:20 följande:
    Det är stor skillnad mellan egen erfarenhet och fördomar.
    Nej, inte speciellt. Fördomar bygger ofta på egna erfarenheter.
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 15:01:52 följande:
    Håller inte med alls. Tyvärr är de allra flesta fördomar baserade på andras erfarenheter.
    Egna erfarenheter är inte det samma som fakta som man kan lita på. Man kan ju till exempel ha haft en utekatt som blivt 20 år gammal och inte blivit överkörd. Betyder det att utekatter aldrig blir överkörda? Nej.

Men allt detta är ju egentligen OT.
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 15:24:14 följande:
    Oerhört OT. Min fråga kvarstår: är TS katt trefärgad?
    Som sagt, vad spelar det för roll? Det finns inga vetenskapliga bevis för att en trefärgad katt beter sig annorlunda än en tvåfärgad eller en enfärgad.
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 15:40:43 följande:
    Jag har förklarat för dig vad det spelar för roll. Och ja, det är erfarenhetsbaserat. Det får du stå ut med.
    Men det spelar ju ingen roll. Katten kan vara känslig även om den inte är trefärgad. Framförallt finns det risk att den kissar inne om den är OKASTRERAD, vilket den ju verkar vara.
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 15:47:51 följande:
    Det spelar ingen roll för dig. Det gör det för mig, därför ställer jag den frågan. Kan du klara av det?
    Vadå "klara av det"? Klart du får ha galna fördomar om du vill, men försök inte hävda att de på något vis har med verkligheten att göra.
  • PumpkinQueen
    Insatt skrev 2012-07-16 15:57:52 följande:
    Hahahaha! /Har haft en innepinkande sköldpaddsfärgad/tricolor/trefärgad perser som fick leva tills hon gick bort av hög ålder 17 år gammal.
    Och alltså pinkar alla perserkatter inne och lever tills de är 17 år? Obestämd
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 16:15:56 följande:
    Jag tycker det är oerhört otrevligt att kalla mina erfarenheter av katter för 'galna fördomar'. De är verklighetsbaserade för mig. Detta är ett forum där erfarenheter och tankar kan ventileras. Inte där fakta ska presenteras, strikt med bifogad forskningsrapport.

Du gör på som queen victoria du. ( och ja, du kan googla det)
    Jag ställer alltid samma krav på folk, avsett om det är i ett diskussionsforum, i verkliga livet eller på universitetet. Om du kommer med ett påstående så får du backa upp det också. Och nej, personliga erfarenheter gills inte. Annars skulle du ju kunna säga till exempel att alla mörkhyade män är bra på basket, eller att alla finnar bär kniv.
  • PumpkinQueen
    Insatt skrev 2012-07-16 16:28:40 följande:
    Nej, hennes bror blev bara 15. Men sen åt han bara rökt skinka. Dock pissade han inne men var självklart inte skölpaddfärgad. Kan du gissa varför?
    Han var inte sköldpaddsfärgad för att han bara hade EN X-kromosom?
  • PumpkinQueen
    niagara skrev 2012-07-16 16:58:21 följande:
    Fröken drottning: om personliga erfarenheter inte gills på detta forumet så får du diskvalificera 98 % av alla inlägg. Hoppas du har mycket fritid..,
    Personliga erfarenheter räknas så klart. Som PERSONLIGA ERFARENHETER. Typ om du skriver "alla finnar som jag träffat har haft kniv på sig", så kan det ju dra igång en diskussion om huruvida alla finnar faktiskt bär kniv eller inte. Däremot kan du aldrig förvänta dig att någon ska ta dina personliga erfarenheter eller fördomar som fakta.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-19 23:36:47 följande:
    De jag känner som har haft katt med ungar har inte blivit det pga att de inte vill para sig sålänge de diar ungarna.
    Och? Det är ju bara tur att det inte hänt för just den katten. Det betyder ingenting.

När ska folk lära sig att ett enstaka exempel inte är det samma som bevis? Jag blir så himla trött på alla som skriver att "jag gjorde så här, det gick jättebra, alltså är det inte alls farligt att göra så". Kräks
  • PumpkinQueen
    pluvdo skrev 2012-07-20 19:44:03 följande:
    På er låter det ju som att det ALLTID går illa istället. Släpper man ut en katt blir den på-/överkörd. Släpper man ut en mamma som har ungar så blir hon dräktig igen och skiter i de nyfödda ungarna. Jag tror snarare att det är ganska ovanligt.

Jag har haft tre honor som fått sammanlagt minst tio kullar med kattungar och det har aldrig hänt att mamman blivit dräktig igen och övergett sina ungar. Jag har heller aldrig hört talas om att det hänt några katter till vänner och släktingar till mig som fått kattungar. Trots det så låter det alltid på nemo1, dig och co. att det jämt händer. Att det är helt oundvikligt om man väljer att släppa ut en katt som fått ungar.

Likväl så verkar ni tycka att man är dum i huvudet som släpper ut en katt eftersom den kan dö. Risken att en utekatt dör är faktiskt INTE stor utan snarare liten. De flesta katter som går ute dör inte. Visst, om någon väljer att släppa ut sin katt mitt inne i stan så tycker jag att denne är en idiot, men de flesta har faktiskt såpass bra koll att de bara släpper ut sin katt om de anser att det är säkert. Alltså, om de bor relativt långt bort från vägar och om katten verkar hålla sig undan från bilar och dylikt. Men ja... som sagt, återigen så låter det alltid på er som att det är en garanti att en utekatt dör. Inte bara en liten möjlighet, utan en säkerhet.
    Så om det inte händer varje gång behöver man inte ta in det i beräkningen? Jag tycker det är ett så himla konstigt sätt att resonera. Om man VET att olyckor kan inträffa om man gör på ett sätt, men inte inträffar om man gör på ett annat, varför väljer man då att göra på det riskabla sättet?

Om man bryr sig om sina djur så tar man hand om dem och utsätter dem inte för risker i onödan. Det är helt enkelt inte okej, tycker jag.

De flesta som röker får inte lungcancer. Innebär det att det är bra att röka? Självklart inte.
  • PumpkinQueen
    pluvdo skrev 2012-07-21 00:13:47 följande:
    Självklart upplever ni det som vanligt eftersom det är de fallen som ni får ta hand om. Men sett till hur många katter och kattmammor det finns så tror jag knappast att det är så vanligt för då hade det väl hänt någon av mina katter eller åtminstone någon jag känner.
    Fast det fungerar ju inte så, pluvdo. Man kan inte ta sitt eget umgänge och utgå ifrån att det som hänt där är representativt för hur det ser ut i det stora hela. Underlaget är helt enkelt för litet för att det ska bli vetenskapligt relevanta reslutat om man gör så.

Jag känner ingen som blivit påkörd av en rattfull person. Betyder det att rattfulla kör bra och att vi inte behöver lagar mot rattfylleri? Nej. Självklart inte. Man kan inte utgå från bara sina egna erfarenheter.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-24 21:03:52 följande:
    Men hur försiktig ska man vara. Ska man inte gå ut själv heller eftersom det finns en risk att man blir våldtagen, kidnappad, mördad eller dylikt. Man kan inte rulla in hela världen i bubbelplast eller sluta leva.
    Nej, självklart ska man inte behöva linda in sig själv i bubbelplast och aldrig lämna hemmet för att det skulle kunna ske en olycka. Man får göra en avvägning, helt enkelt. Är den eventuella konsekvensen som kan ske värd det? Och hur stor är RISKEN att något händer? Kan jag minska risken på något vis? Just när det gäller katter är det inte så svårt: Det är vanligt att katter förolyckas när de springer ute vind för våg. Alltså låter man dem inte kuta omkring ute på det viset, speciellt inte om katten har ungar som är beroende av den.

Man måste ju liksom inte rulla in sig i blod och hoppa ner i hajbassängen... Obestämd (Om vi nu ska ta extrema exempel, vilket du ju själv gjorde i ditt inlägg.)
Svar på tråden Måste ta bort kattmamman! När kan jag skilja dem?