• Angelica77

Lillfinger och ringfinger domnar om natten - träningsrelaterat?

Blir lite smått galen snart av min ena hand som somnar om nätterna/tidig morgon och känns alldeles avdomnad. Det är lillfinger och ringfinger som känns mest och det går väldigt lätt att "väcka" handen genom att skaka lite på den - och vips så är det borta. Det tar alltså inte alls lika lång tid som med en tex somnad fot.

Kan även känna av lite småsomningar under dagarna i min vänstra fot när jag sitter still.

Detta har kommit sedan ett par månader tillbaka. Kan det ha nåt med träningen att göra?
    Googlade på det lite och fann gamla trådar i ett kroppsforum där nån skrev om träning av bröstmuskulatur mm.
    Jag har börjat träna ca 2-4 ggr i veckan och enbart styrka med mkt nacke/bröst/rygg/rumpa.

Nån som hört talas om detta??? Har tagit en massa blodprover och allt ser bra ut, ingen B12-brist!           

• Svar på tråden Lillfinger och ringfinger domnar om natten - träningsrelaterat?
  • N3NN3

Tror på : mammatill6. Jag fick skenor som jag skulle ha under natten som hjälpte mig. Man kan även få genomgå en operation.

• taquine
    mammatill6 skrev 2012-07-14 11:33:45 följande:
    Låter som karpaltunnelsyndrom
    Ja eller ulnarisnerven, om man har otur kan man behöva operera eller få ta sprutor. Men för det mesta brukar det gå över av sig själv. Hade likadant och det är jäkligt obehagligt , släppte efter ca 1 år.
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Angelica77
    mammatill6 skrev 2012-07-14 11:33:45 följande:
    Låter som karpaltunnelsyndrom

Men jag känner inget i tummen. Är det inte där karpaltunnel sitter??
  • Bright Eyes

Jag har likadant, det blir ett tryck på ulnarisnerven i armbågen så att ring- och lillfinger domnar av. Det blir bättre om man försöker sova med rak arm, som någon skrev kan man få skenor för det. Det går att operera också.

• MissMe83

Karpaltunnelstndrom sätter sig i stort sätt alltid i Lill och ring finger, så det låter onekligen som det du har. Det är ett syndrom som enbart drabbar kvinnor

• IsDimma
    MissMe83 skrev 2012-07-14 13:35:57 följande:
    Karpaltunnelstndrom sätter sig i stort sätt alltid i Lill och ring finger, så det låter onekligen som det du har. Det är ett syndrom som enbart drabbar kvinnor

Nej. Det sitter framförallt i tummen, pek- och långfinger och möjligen i ringfingret. Inte i lillfingret. Och visst är det vanligare bland kvinnor men även män drabbas.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • trollunge86

Gå till en Naprapat el kiropraktor! Kan sitta en låsning i nacken! Så var det för mig.

• carro30

Är lillfingret involverat så låter det som en inklämning på ulnarisnerven. Inklämningen kan sitta både i armbågen och i handleden. En arbetsterapeut kan hjälpa dig med detta. Vet du inte var du ska vända dig, be husläkaren skriva en remiss till en arbetsterapeut. Så länge, undvik att böja armbåge och handled.

• Dr Mupp

Ulnarisnerven i kläm. Vanligast är det i armbågen för man sover med böjd arm. Jag hade det problemet när jag sov med latexkudde, (sover med armen under huvudet), blev bättre när jag bytte till vanlig kudde.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Coyote

Ulnarisnerven, inte karpaltunnelsyndrom.

• Angelica77

Kommit på att jag ofta sover med böjda handleder. Alltså böjer handen inåt!
    Har provat att linda armbågen innan men fick nån domning iallafall. Provade sedan att sova med sonens inlinesskydd till handleden och vips...ingen känning!

Tror att jag lider lite av musarm i den armen oxå. Känner mig uttröttad i fingrarna - speciellt efter mkt datortid.    

Svar på tråden Lillfinger och ringfinger domnar om natten - träningsrelaterat?