• Anonym

Herpes och rakning.

Jag har fått herpes typ 1 i underlivet och det har just blivit bra och det känns som normalt nu. Jag har läst att vissa med herpes inte kan raka sig där nere eftersom de får herpes då. Jag tycker det låter konstigt att rakning skulle kunna göra det. Förstår att man inte ska raka sig vid ett utbrott eftersom det då kan sprida sig.
    Ni som har herpes kan ni dela med er av hur det brukar vara för er. Jag skulle känna mig väldigt ledsen om jag inte kunde raka mig.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Herpes och rakning.
  • Anonym (Inga problem)

Hej! Har Herpes typ 2 och har alltid kunnat raka mig (när jag inte har utbrott). Tycker inte det är några som helst problem :)

• Anonym

Tack för ditt svar! Va skönt att höra, att det inte gäller alla då! Någon annan som har något problem med detta?

• Anonym

Jag har typ två och kan INTE raka mig, jag får utbrott som brev på posten.

• Anonym

Är det någon som vet vad det beror på att man inte kan??

• Anonym

Och du som inte kan, kommer det ganska omgående??

• Anonym

Det kommer ganska omgående, några dagar efter. Jag vet inte varför det blir så.

• Anonym

Har inga problem att raka mig, men däremot har jag ofta funderat på om jag var mer mottaglig för herpes just för att jag rakat mig?? Rakningen är ju egentligen en mängd småsår och sår är ju mottagliga för allehanda virus eller?
    Konstigt egentligen att ingen gjort kopplingen till att herpes ökar?

• Anonym (En till anonym..)

Jag vet faktiskt inte vilken typ av herpes jag har, har inte fått det beskedet och jag har inte heller brytt mig om att fråga. Det var tillräckligt jobbigt att få veta att man hade fått herpes... Jag har aldrig haft problem med att raka mig, det har varken gjort från eller till. Dock har jag undvikit att raka under utbrott... Jag har herpes både i underlivet och runt munnen... Har ni också det? Tänkte lite på er som plockar hår i ansiktet, är det samma sak då som att raka, att det kanske blir värre när man plockar i ansiktet? För mig har det i alla fall inte gjort någon skillnad... Blev lite nyfiken bara... 

Jag fick herpes för ca 5 år sedan, tror jag, och hade 2 stora utbrott i början, sen hade jag "bara" små och nu har jag inte haft utbrott på väldigt väldigt länge, vilket jag är otroligt glad över :) Hur länge tror ni att ni haft herpes och hur fick ni reda på det? 

• Anonym

Det finns ju sätt att ta bort hår som inte innebär massa småsår, det är kanske bäst att göra så om man har herpes och vill ha bort håret, man behöver ju inte just raka?

• Biggan02

Jag får också Herpes redan dagen efter jag rakat mig i ljumskarna. Jag blir jättesjuk! Hur kan det bli så!? Är det nån som vet?

Svar på tråden Herpes och rakning.