• Humsebumsen

Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13

Hade varit kul att höra eran resa till plusset och hur ni mår, vad ni funderar över=)

Själv har jag och min sambo försökt i ca 1 år innan vi sökte hjälp. Visade sig vid undersökning att min sambos spermier inte var så många så vi fick hjälp med IVF på Sahlgrenska. Vi  gjorde första försöket i februari som fick avbrytas innan äggplock för att min kropp inte hade svarat på sprutorna, för låg dos gissade de. Men det var ju standard vilken dos de började med så de kunde ju inte veta.
    I april började nästa försök som blev äggplock och insättning av två ägg. Plussade 26e maj, BF 31 jan -13. VUL på sahlgrenska 21 juni visade ett litte hjärta som slog. Hade varit häftigt att få tvillingar men jag är glad att det funkade över huvudtaget=)

Har mått rätt illa till och ifrån, måste äta hela tiden och brösten ömmar rejält vissa dagar.
    Är nu i vecka 11+1 och min oro är fortfarande att jag skall få missfall även om jag gått såhär långt. Känns rätt overkligt att vara gravid när man kämpat så länge och är där nu...men det är UNDERBART=)

Vi har inte berättat för alla ännu men det blir väl efter nästa helg man kan säga det högt, blir lite nervös när jag tänker på det=)

• Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13
  • Humsebumsen

Hej,

Ingen bebis ännu?

Här rullar det på, herregud snart e det jul och sen är det inte långt kvar för mig=)
    Var på mässa i helgen, Barnmässa i Lisebergshallen. Den var rätt liten men jag hittade lite iaf. Köpte ett "newborn" set med kläder och filt mm så nu har vi köpt det första klädesplagget till bebisen=) Köpte oxå ett par Nova star jeans, mkt bra pris och de var såååå söta=)
    Var på mässan med en kompis och hennes man, min man var ju oxå med såklart (konstigt det känns att skriva min man *haha* man vänjer sig väl=) Min kompis skall oxå ha i januari fast andra barnet, så deras första barn var med och sprang runt och levde rövare=) Allt var ju placerat på golvet så det var bara för lill-pojken att ta för sig=) Kan säga att pappan var rätt svettig efteråt=)

Men vilket skitväder det är rent ut sagt, Imorse hade jag på mig regnbyxor till bussen för det är så rått ute. Och det var såå skönt att inte frysa. Jag fryser så himla lätt och då spänner jag mig och det är inte bra för bebisen känner jag.

Jaha, så du skrev förlossningsbrev med BM. jag trodde oxå att man skulle skriva det själv, men jag har ju aldrig frågat ngn om det så det är bara ngt jag antagit. Jag har väl inte tänkt så mkt på förlossningsbrevet faktikst...än...=) Men det kommer väl!

När jag skulle boka mig på min vattengympa så rekommenderade dem att inte börja innan vecka 25-26. Så eftersom jag inte hittade ngn bra tid på Lundby så tog jag denna tiden och sista gången är 21 jan, liiiite på gränsen men det var faktikst fler som skulle ha runt mig. Jag var dock först som skulle ha, de efter mig skulle ha 4 -5 feb. Sen var det ju några som inte skulle ha förrän i slutet av mars. Väldigt olika magar iaf. Kan säga att jag var inte störst=) Men det var ju med några omföderskor oxå, och de brukar väl säga att an är störr med barn nr 2.

*haha* ja vi bor ju I gbg området så många jobbar såklart på Volvo=) De har bar deals på Volvo bil. Vi köpte ju våran C30 där, ny, och tyckte att vi fick ett kanonpris och att mkt ingick. Men nu när man skall sälja så inser man hur mkt man förlorar på att köpa ny bil. Tur ändå att vi hade så bra rabatt så man inte förlorar ännu mer=) Vi får väl köra våran C30 till förlossningen=) *haha*

Jag har oxå mina känslostormar, de har blivit mer nu på sistone. I lördags blev det för mkt för mig. Jag tänkte på allt vi skulle göra innan bebisen kom och det belv för mkt så jag gick och la mig och lipade över det istället för att göra ngt=) Men nu har vi skrivit en litsa på vad som behöver göras och får försöka ta ngt varje helg som kommer. Det känns bra. 

• Dunlaoghaire

Hej!

Nej, ingen bebis i sikte än. Är i v 38+2 idag men känns som att den kommer att vilja stanna kvar där inne fram till BF iallafall. Har haft lite ökad molvärk och ilningar men inget som hållt i sig någon längre tid.

Var hos BM igår och bebis var fortfarande ruckbar, BM sa att det är möjligt att den fortsätter att vara det tills det sätter igång. Lite orolig för att det skulle bero på att mitt bäcken är för litet för huvudet eller något sådant, men det trodde inte BM. Såg på ett avsnitt av Barnmorskorna -Norge som går på SVT nu och där skickade de iväg en tjej att mäta bäckenet med en gång när bebisen inte var fixerad i v 37. Dessutom sa den läkaren att förlossningarna med de "ofixerade" bebisarna kan bli långdragna, kul att höra...
    Har BM börjat känna efter huvudet på din bebis? Med mig började hon i v 30.

Igår var jag på Rusta och köpte de sista julsakerna, en stjärna att ha i fönstret, en julgransmatta och en ljusslinga till altanen. Efter det var jag hos BM och sedan var jag och handlade på ICA,. När jag kom hem var jag tvungen att sova i 2 h, inte klokt vad lite energi jag har! Hur går det för dig att jobba hela dagar? Börjar du känna dig tung än?

Nu har jag även fått pli på TENS-apparaten jag hyrt så jag vet hur jag ska ställa in den, skönt! Den funkar även väldigt bra om man har ont i ryggen så jag kan börja använda den redan nu.

Har köpt alla julklappar redan så nu ska jag bara vila och ta det lugnt (med lite julpyssel emellanåt) fram tills det är dags.

Hoppas att allt är bra med dig och bebis!

• Humsebumsen

Allt är bra med mig och bebis:)

Igår var jag på vattengympa igen. Det är verkligen otroligt skönt att hoppa i plurret! SEn att man skall gympa å så, det får väl vara ok. Blir lite frustrerad dock för jag kan ju inte hålla takten alls till musiken. Man är så van att gå på vanliga gympa pass på friskis där man lätt håller takten. Nu kan man inte hålla takten pga vattnet och att man inte kan/ vill ta i för mkt. E lite rädd för det här med att ta i, tänk om det sätter igång ngt! Det skall väl inte vara ngn fara men jag känner ändå lite oro.

Idag var vi på info möte på Östra. Som vanligt när man skall passa en tid och åker med västtrafik (som jag gör dagligen utan problem) kommer bussen sent och kör fel väg...suck. Men jag hann precis, det är bara det att det är pinsamt att klampa in sent på sådant!

Jo, förra gången könde BM var huvet var och konstaterade att bebisen ej lagt sig rätt ännu. Tydligen var det ingen fara än, men om den inte låg rätt vid nästa gång jag är där skulle man försöka vända den, HUA, låter inte kul! 
    Usch det lät inte roligt, har oxå kollat på Barnmorskorna i Norge men då har det varit trevliga förossningar. Man vill ju gärna se sådana program för att förbereda sig men samtidigt dyker det upp massa frågor och kanske lite otrevliga upplevelser.

Jag vill oxå köpa en ny julljusstake men har inte orkat mig ut. Förstår att du blev trött av dina eskapader=) Jag kan säga att jag oxå är trött men mår väldigt bra och lägger jag mig bara i tid så funkar det på jobbet. Jag har ett stillasittande jobb framför datorn med lite småpyssel. Nu har jag lämnat över till min ersättare så jag sitter lite som support bakom och hjälper till när det blir mycket. Håller på att uppdatera lite mallar osv. Så det är rätt gött på jobbet! Imon skall jag på föreläsning i stan så då blir det sovmorgon, GÖTT=)

Känner mig inte så farligt tung fakrikst. Skall nog vara glad att jag inte gått upp så mkt. Har en tjej på jobbet som skal ha när jag skall ha. Hon har varit sjukskriven för trötthet och hon är mkt större än vad jag är. Om man skall ta upp de "typiska" magarna så har hon en tjejmage (rund runtom och lagt på sig i ansiktet) och jag en killmagen (stor kula på magen)=)
    Jag är förvånad att jag inte har mer ont i ryggen, för jag har verkligen haft problem med ryggen innan efter en ridolycka. Så peppar peppar=)

Ta det lugnt och kolla film eller pyssla!
    Till helgen skall vi baka pepparkakor och julgodis! MUMS! 

• Dunlaoghaire

Hej!

Ingen bebis än men de senaste dagarna har jag kännt ett ökat tryck nedåt och molvärk från och till så jag hoppas att bebisen har fixerat sig nu iallafall. Får se på onsdag.

Precis så kände jag på första vattengympa passet också, var helt omöjligt att hålla samma tempo som ledaren men så arbetar ju hon i luft och vi i vatten så det blir ju lite olika motstånd =).

Hur var det på Östra? Fick ni se hur rummen såg ut mm? Vad det som du hade tänkt dig?

Jag har också en "killmage" enligt veta-sig-påarna i min omgivning, dessutom så har jag en känsla av att det e en pöjk så ska bli spännande att se om det stämmer.

Usch, ridolycka. Var det allvarligt? Skönt att du slipper ryggontet, är ju rena helvetet när det molar på och man liksom inte kommer undan vad man än gör. Som tur är får jag bara ont då och då.

Skulle egentligen iväg och handlat mat idag men så började ju det fina snöfallet och jag kände mig inte sugen att bli strandad nedanför backen (bor högt upp på ett ganska brant berg). Som tur var kom mannen hem tidigt så vi åkte tillsammans och handlade, blir stressad om inte min "comfort food" finns hemma (yoghurt, risgrynsgröt, kokt skinka, mjölk, gott bröd... Ja, jag är en frukost människa =). Tyvärr har jag slutatmed min absoluta favorit O'boy eftersom jag gått upp så mycket, kändes inte värt att sätta i  sig 5 sockerbitar om dagen eller vad det nu kan rymmas i ett glas.. men det är ju så gott!!!

Hur var julbaket? Jag och mina syskon med våra respektive var hemma hos mamma&pappa och bakade pepparkakor och lussekatter i går, mysigt! Mådde illa hela dagen dock och hade fruktansvärd halsbränna, lever på Rennies för tillfället.

• Humsebumsen

Hejsan,

Skulle du till BM idag? Hur gick det?

Jag skulle egentligen på vattengympan idag, men sitter här hemma och är vröl-förkyld (som man säger på Götöborska). Detta är orsaken av helgens bak. Syster var förkyld och såklart så smittade det oss. Så vi sitter båda här hemma och snörvlar nu.
    Systers barn var inte på toppenhumör i lördags när vi var där så jag var helt slut efter den dan. Sov  jättegott till söndagen=)

På Östra var det bara en samling i en lokal där en BM pratade om hur det går till på förlossningen. Det var bra tycker jag. Känner sig lite mer förberedd nu.

Nja, jag trillade av hästen och tryckte till bäckenet så jag blev sne. Detta upptäcktes inte förrän några år senare när jag gick till kiropraktorn. Efter kiropraktorn har bäckenet ibland gått tillbaka och då får jag jäkligt ont. Kiropraktorn får då käcka tillbaka mig och s är det bra ett tag, lite olika, kan vara flera år. Just nu måste jag dock klaga för idag har jag haft ont i ryggen ordentligt. Dock har jag jobbat över både måndag o tisdag och s är man ju inte så kry heller så då kommer det väl. Så det var synd att jag inte kunde gå på vattengympan idag, det hade behövts!

Åhh, det lät såå gott med risgrynsgröt. Får skriva upp det på listan inför nästa handling. Gör du eget eller köper en sådan där korv???

Jag har inte ahft halsbränna innan, men nu när jag blev förkyld har det kännts som halsbränna, fast det kan ju vara en kombination med halsont oxå, inte roligt!!!

Nu måste jag sova!!!       

• Dunlaoghaire

Köper risgrynsgröt på korv, den som är blå och vit *orkar inte gå till kylen och kolla* =) smakar precis som hemmagjord. Mums!

Hade socker i urinen idag hos BM, +3..vad det nu betyder, men det var tydligen ingen fara. Allt annat var bra, hade inte växt något på sf måttet sen förra veckan men det  var okej, är det fortfarande 38 cm nästa vecka (om jag inte åkt in innan dess) så får jag gå på TUL.

Var inne på Allum (köpcentrum i partille) ett tag innan BM eftersom mamma var tvungen att släppa av mig där en timme innan min tid (jag kör inte längre, känns onödigt i detta vädret), och det var definitivt sista gången jag kommer att gå i affärer innan BF. Tror jag slog världsrekord i att gå långsamt... fick tag i en varm mössa från Polarn och pyret iaf.

Tråkigt att vara sjuk! Min syster blev sjuk efter vårt bak i söndags men jag känner mig ok än så länge iaf.

Ska också bädda ner mig snart!

• Humsebumsen

Var hos BM förra vecakn och hon mätte magen till 30 cm. Vägde mig och vet inte om det är den här sega förkylningen eller vad det är men jag går verkligen inte upp!!! LIgger nu på 72 kg. INet mycket tycker jag, men BM säger inget så jag får väl lita på att de säger till om jag inte går upp ordentligt.

Nu har förkylningen hållit i sig ett tag och jag är hemma från jobbet. Samtidigt som vi har budat hem ett hus och så har jag ju upplärning på jobbet för den som skall ta över efter mig. Så det är totalt kaos nu. Försöker att inte stressa men det är svårt.
    Imon skall vi besiktiga huset, hoppas inga större fel på det. Annars får vi nog tacka nej. Man har ju inte det så fett när man skall vara hemma med bebis så vi har verkligen inte råd att köpa huset och sen renovera för fler tusen! SEn skall vi ju får sålt våran bostadsrätt oxå...shit. Som sagt...mycke nu. Och så går man och blir förkyld, skit helt enkelt. Har haft telefonkontakt med min ersättare ogår och idag, bråda dagar innan jul oxå. Håller ju på med ekonomi så man vill ju få iväg alla fakturor innan julledigheten!!! Men det får väl bli en kaosartad vecka nästa vecka istället, sen skall jag ju vara ledig i mellandagarna och då skall jag verkligen koppla bort obbet helt så jag orkar med de sista veckorna=)

Vad har ni tecknat för gravid-/  barnförsäkring? Vi håller på och kollar och jag blir TOKIG på dessa val, kan inte någon bara komma till oss och berätta vilken som är bästa och så e det bra sen. Orkar inte denna undersökningsdel, blir bara irriterad på allt och alla!

Har du varit på mer kontroller hos BM? Tänkte med tanke på socker i urinen som du skrev?       

• Dunlaoghaire

Grattis till huset! Vart har ni köpt någonstans?

Jobbigt när det blir så mycket på en gång, hoppas att du kan varva ner och låta mannen ta det mesta som inte är bebisrelaterat! Förstår att det är jobbigt att vara sjuk och gravid samtidigt, tursamt nog har jag lyckats vara frisk hela tiden..kommer säkert nu på slutet.. Barnmorskan har säkert stenkoll så det är nog inga problem med vikten så länge magen växer som den ska. Hoppas att du får tillfälle att "äta upp dig" lite närmare förlossningen så att du har tillräckligt med energi, läste någonstans att man förbrukar 500 kalorier i timmen vid förlossningen.

Är nu på BL + 2, var ju beräknad till i måndags. Har haft ökade förvärkar på kvällarna men de försvinner så fort jag går och lägger mig. Hade annars hoppats på att få idag 121212, men det blir nog ingen med det..får vara en jäkligt snabb förlossning isåfall =). Ska till barnmorskan kl 14 och jag hoppas att hon kan göra nån undersökning och se hur det ser ut där nere, vet inte om de gör sådana undersökningar på MVC dock. Iförsig så verkar det som varannan tjej får "hinnsvepning" (vet inte riktigt vad det är, men det måste ju involvera en undersökning där nere iaf? ) på MVC.

Vi har Trygghansas gravidförsäkring och kommer att ta deras barnförsäkring med, de överlappar varandra barnets första 6 mån men då är barnförsäkringen gratis. Blev tipsade av vår kompis som är läkare och som själv gjort hela grejen med att jämföra alla barnföräkringar hit och dit. Han kom fram till att Trygghansas var klart bäst. Har även hört det från andra håll, så det känns tryggt.
    Var noga med att kolla vilka sjukdomar som ingår i försäkringen, en kompis fick ett barn med barnreumatism vilket inte ingick. Allt sådant går ju att lägga till. Gravidförsäkringen finns både som gratisvariant och en variant som kostar ca 1200 (gäller till barnet är 6 månader, men att få skydd vid vissa sjukdomar måste man ha det överlappande barnförsäkringen så fort barnet är fött, men det är ju som sagt gratis de första 6 mån). Vi betalade, kändes inte som en så stor kostnad och den täckte mycket som kan hända/gå snett på förlossningen som man då kan få pengar för.

Nu är det underbart vacker ute med solen som tittar fram, hade tänkt våga mig ut på en lite promenad men det är nog bäst att jag låter bli. Ska ju orka gå till barnmorskan sedan också.

Ha det fint!

• Humsebumsen

Tack=) Huset ligger i Älvängen (E45 mot Karlstad). Vi är båda från den kommunen så det är ju som i de flesta fall när man blir "vuxen", man flyttar hem igen
    Besiktningen var bra idag. Inget stort som behövde göras, så det var skönt! Nu kan vi lugna ner oss på den fronten och fokusera på att sälja lght.
    Har ni några bra erfarenheter av mäklare här i stan? Vi har haft hemma tre olika, men det är svårt att välja vilken. En har redan gått bort (för dyr och inte så förberedd till vårat möte). SEn har vi fastighetsförmedlingen och Husman Hagberg kvar. Lutar mot Husman Hagberg...men vi får fundera lite till på det tror jag.

Det har nog varit mannen som varit mer uppstressad än jag i detta fallet. Han har det tufft på jobbet oxå, och så skall man vara borta för besiktning (idag) sen är det ju föräldrakursen på fredagar oxå. Som tur var är det bara två fredagar, så det är sista nu på fredag. Men han har blivit litr projektledare på jobbet samtidigt som han skall löra upp en ny på hans uppgift så det har nog varit like körigt för honom som för mig gissar jag...

Men nu när det snart JUL=) Skall bli så himla skönt att få ledigt!

Vi får väl se hur det går för er, hade ju varit coolt med en 121212 men men...kanske blir en  julklapp till Nej, det hoppas jag verkligen inte att du behöver vänta så länge! Fast har man väntat i nio månader så....=)

La ut frågan om gravid och barnförsäkring på en annan tråd som jag följer här med och de sa oxå Trygg Hansa, så det får det nog bli. Tack för hjälpen!

Vad sa BM idag då? Gjorde BM ngn extra underökning som du nämnde?

Ja, härligt bitande kallt idag. Brrr...men jag gillar det. Hellre bitande kallt med snö än rått och kallt och regn=) Skall snart bege mig till vattengympan, och då blir det att ta på sig=)

• Dunlaoghaire

Hej! Börjar bli riktigt uppgiven här, v40+4 idag..och många dagar kvar till "sista datum" men såklart hoppas jag att det sätter igång av sig själv.

Jobbade i Bohus förut så jag har erfarenheter av 45:an, nu var det ett tag jag körde den så jag hoppas att de kommit längre med vägarbetena, var ju rena rallyn att köra där förut =). Har en kusin i Älvängen så vart där några gånger, verkar fint! Kollade precis på en ridskola som ligger där, K ridcenter tror jag den hette, verkade intressant men dyr. Vi använde oss av Erik Olsson när vi sålde vår lägenhet i Bagaregården, de var bra.

Min barnmorska sa att de inte gör några vaginala undersökningar på min MVC eftersom de inte vill vara där nere och "rota runt" i onödan. Förstår det, men hade vart kul att veta om något har hänt överhuvudtaget. Annars var allt bra, ska dit på måndag igen.

Hur mår du?

Svar på tråden Några Gbg:are som är gravida efter IVF? BF slutet -12 början -13