• EmmAhh

Vad kan vara fel när en bebis inte sover? Reflux?

I tisdags var jag på 5-mån läkarkontroll på BVC med min lilla flicka. De frågar hon nätterna är, hur hon sover. JAg svarar ärligt att de bra nätterna vaknar hon ca 7ggr/natt och de sämre vaknar hon 20ggr/natt. Alltså hon vaknar alltid ofta! Läkaren tittar på BVC-sköterskan och frågar henne om hon tror det kan vara nåt? Min BVC-sköterska säger att hon inte tror det är nåt utan att det bara handlar om min dotters temperament. Men vad skulle det kunna bero på?

Ofta tycker jag hon kan böka väldigt mycket i x antal minuter för att sedan få uppstötningar, och sedan kan hon oftast somna om igen. Jag är rädd för att då ggr hon äter mycket på natten så tycks hon böka mer... kan det vara reflux? Från vilken ålder gör man något åt det i så fall? Min BVC-sköterska har tidigare sagt att man inte gör något åt det på bebisar.

Jag måste tillägga att jag upplevde att min son var likadan som bebis, och han bökar fortfarande som 2-åring mycket på nätterna. Sova en hel natt väntar jag fortfarande på att det ska hända...

• Svar på tråden Vad kan vara fel när en bebis inte sover? Reflux?
  • lövet2

Om hon inte verkar ha ont, så tycker jag inte inte du ska oroa dig. Vissa barn vaknar ofta på nätterna, men om de somnar om och inte har ont eller är sjuka, så brukar det ordna till sig med tiden.

• EmmAhh

Ibland kan jag tycka att hon verkar ha ont i magen, men oftast är det nog att hon "väntar" på en uppstötning som gör att hon vaknar och ofta blir ledsen/arg. Och oftast somnar hon inte om av sig själv, utan hon kräver att jag "hjälper" henne med närhet/vyssning/amning/nappistoppning osv.

• lövet2
    EmmAhh skrev 2012-07-14 19:59:51 följande:
    Ibland kan jag tycka att hon verkar ha ont i magen, men oftast är det nog att hon "väntar" på en uppstötning som gör att hon vaknar och ofta blir ledsen/arg. Och oftast somnar hon inte om av sig själv, utan hon kräver att jag "hjälper" henne med närhet/vyssning/amning/nappistoppning osv.
    Var sover hon då? Har du prövat att byta sovplats för henne?

Att hon inte somnar om själv, är alldeles normalt för en så liten baby.
  • Doa

Vår son hade mkt problem med reflux när han var bebis. Vi fick medicinera honom och det blev mkt bättre. Han åt medicin i ca 8 månader. Han kräktes jämt och sov mkt oroligt innan vi kom på denna lösning. Idag är han 2,5 och har inga problem. Lycka till!

• EmmAhh

Doa: När började ni medicinera er bebis? Är 5,5 månader för tidigt? Hur gick ni tillväga för att få medicin? Är det nå speciella undersökningar som görs?

Hon somnar alltid i sin spjälsäng på kvällarna, som vi haft i ett annat rum än vårt den senaste veckan för att se om det blir nåt bättre resultat, men det är ingen skillnad på resultatet. Vanligen springer man upp till henne ca 1 gång/timmen och ett tag räcker det oftast att stoppa i nappen men sedan kommer hon inte till ro och man får lägga henne ovanpå mig eller tätt intill mig. Ibland måste man gå med henne också (och hon får alltid uppstötningar då). 

Denna natt var en dålig natt, första gången jag var upp räckte det med att stoppa i nappen. Andra gången bar jag henne i ca 15min innnan jag lyckades lägga ner henne och då både pruttade hon och fick uppstötningar...  3e gången testade jag allt men inget gick. Tog med henne ner och då bajsade hon. Efter blöjbyte lyckades jag få henne att somna om i hennes spjälsäng. Sov knappt en timme och sedan var det igång igen... Mycket bök och missnöje inatt. 

• Doa

Vi sökte till barnmottagningen och fick träffa en barnläkare. Det bedömde reflux efter vår beskrivning av problemet. Hittade inga andra fel. Inga speciella undersökningar. Vi fick prova oss fram med doseringen av medicinen på doktorns inrådan. Läkemedlet hette nexium. Han fick nog det början var 8 månader cirka.

• fuchsian85

Jag skriver från telefonen nu så jag orkar inte skriva något längre inlägg nu. Vår son hade liknande nätter som er dotter. När vi började mer mjölkfri ersättning (pga andra orsaker) så vände nätterna helt och hållet. Nu räcker det oftast med att stoppa in nappen 2-3ggr per natt! Kan ju vara så att hon inte tål mjölk?!

• EmmAhh

Jag får se till att bvc tar mig på allvar med hennes nätter nästa gång vi ska dit i mitten av aug om problemen kvarstår.¨¨

Doa: Hur förstod ni att det var nåt mer problem och inte bara att han sov dåligt? För det känns som om man inte blir tagen på allvar när man säger att ens bebis inte sover. Typ som om man skulle överdriva... och jag överdriver verkligen inte...  

• Doa

Han kräktes så mkt nästan varje gång han åt , hade ont i magen och att han sov så oroligt. Vi försökte läsa på och söka oss fram och tog upp detta med läkaren som vi träffade. Vi kollade även om han inte tålde mjölk ( dvs att jag åt mjölkprodukter ) men testet visade inget speciellt och läkaren sa att han bara var känslig. Jag slutade att äta rena mjölkprodukter och gick över till soya. Han fick mkt mindre ont imagen men kräkningarna kvarstod och dålig sömn. Då blev det magmedicinen också. Idag har han inget problem med varken refluxen eller mjölk.

• mc babe

Min tanke är också mjölkprotein, påminner om hur min son var när han var så liten och han är allergisk mot mjölkprotein.

Svar på tråden Vad kan vara fel när en bebis inte sover? Reflux?