Vad kan vara fel när en bebis inte sover? Reflux?
I tisdags var jag på 5-mån läkarkontroll på BVC med min lilla flicka. De frågar hon nätterna är, hur hon sover. JAg svarar ärligt att de bra nätterna vaknar hon ca 7ggr/natt och de sämre vaknar hon 20ggr/natt. Alltså hon vaknar alltid ofta! Läkaren tittar på BVC-sköterskan och frågar henne om hon tror det kan vara nåt? Min BVC-sköterska säger att hon inte tror det är nåt utan att det bara handlar om min dotters temperament. Men vad skulle det kunna bero på?
Ofta tycker jag hon kan böka väldigt mycket i x antal minuter för att sedan få uppstötningar, och sedan kan hon oftast somna om igen. Jag är rädd för att då ggr hon äter mycket på natten så tycks hon böka mer... kan det vara reflux? Från vilken ålder gör man något åt det i så fall? Min BVC-sköterska har tidigare sagt att man inte gör något åt det på bebisar.
Jag måste tillägga att jag upplevde att min son var likadan som bebis, och han bökar fortfarande som 2-åring mycket på nätterna. Sova en hel natt väntar jag fortfarande på att det ska hända...