• Anonym (Undrande)

Får jag för lite i lön?!

Jag arbetar på en Ica butik som butiksbiträde. Har jobbat där i totalt 7 år och tjänar 117:-/timmen. Tyckte det kändes lite så jag kollade upp lägsta löner på handels hemsida där står det att om man är över 18 år och har minst 3 årsverfarenhet ska man tjäna 123.50 kr i timmen! Vad tjänar ni andra som arbetar inom butik? Får jag för lite betalt? Är 26 år...

• Svar på tråden Får jag för lite i lön?!
  • Anonym (Undrande)

Ingen?

• Mixxa

Ja det gör du, ta upp det med kontoret och be och få retroaktivt oxå.

• Anonym (japp)

ja jag tycker du har på tok för lite i lön, för som du säger så har man efter 18 år och 3 års erfarenhet rätt bra betalt jämfört med yngre. Är du med i facket? jag är 24 och har jobbat 2 år och har ca 120:- timmen :/

• Anonym (Undrande)

För hur lång period bakåt kan man begära retroaktivt?

• Anonym (Undrande)

Ja facket är jag med i! Tog upp det här med chefen igår och han sa att han skulle kolla upp det med lönekontoret.

• Mixxa

Jag vet inte men fråga facket. Hoppas det löser sig :)

• Anonym (Undrande)

Ja, ska ringa dit direkt på måndag! Tack, hoppas jag med! Tråkigt om man blivit snuvad på massa pengar i flera års tid!

• Anonym (Ica)

vet inte vad min timlön ligger på just nu men har 280 810kr i årslön. jobbat på ica i fyra år, är 24år gammal. i den lönen ingår ansvarstillägg med 5kr/timmen.

• Anonym

Är du själv medlem i facket (Handels)?. Avtalen gäller i första hand för medlemmar; som ickemedlem förhandlar man (i min sektor åtminstone) för sig själv och då är det upp till dig och arbetsgivaren att komma överens om vilken lön båda tycker är acceptabel, ibland högre än avtal och ibland lägre.

Det gläder mig att se att lönerna verkar kunna vara så pass bra för er i alla fall. Min kompis som är konditor på ICA är 40+ med bra mycket mer än tre års erfarenhet och tjänar ungefär som du utan OB.

• takida
    Anonym (Undrande) skrev 2012-07-14 22:25:43 följande:
    Jag arbetar på en Ica butik som butiksbiträde. Har jobbat där i totalt 7 år och tjänar 117:-/timmen. Tyckte det kändes lite så jag kollade upp lägsta löner på handels hemsida där står det att om man är över 18 år och har minst 3 årsverfarenhet ska man tjäna 123.50 kr i timmen! Vad tjänar ni andra som arbetar inom butik? Får jag för lite betalt? Är 26 år...
    Ja du har för lite betalt. Precis som du själv skriver så ligger du under vad avtalet säger att du ska ha. 
Svar på tråden Får jag för lite i lön?!