• EmmAhh

Nån som kan tipsa om nån bra sida med info om reflux eller som själv kan berätta om det?

Jag skulle vilja läsa om reflux hos bebisar/barn. Finns det någon som vet en bra sida om det? Om någon själv har/haft barn/bebis med reflux, berätta gärna vad som är typsikt för reflux och hur ni uppfattade era barn.

• Svar på tråden Nån som kan tipsa om nån bra sida med info om reflux eller som själv kan berätta om det?
  • moruppgren

Jag kan skriva lite vid ett senare tillfälle om hur det var med min dotter och hennes reflux. Sitter just nu vid mobilen med min lilla nyfödda i famnen så blir svårt att komma till datorn.

Men berättar gärna senare. 1177 har bra info också om jag inte är helt ute och cyklar :)

• skogsvitter
    EmmAhh skrev 2012-07-15 19:26:00 följande:
    Tack för sidförslagen.

Hur tidigt kan man på något sätt "behandla" reflux? Hur gammalt måste bebisen/barnet vara?  
    Man kan behandla bebisar redan som nyfödda om det behövs, men först tar man ju reda på eventuella bakomliggande orsaker till problemen. Mjölkproteinallergi har tydliga kopplingar till reflux och är en vanlig anledning hos de allra minsta. Om så är fallet blir ju behandlingen mjölkfri kost och någon ytterligare behandling behövs inte, och mig veterligen är det vad man oftast testar först. Ammar man så äter mamman strikt komjölksproteinfri kost och ger man ersättning så får man utskriven en mjölkfri ersättning.

Om du misstänker att ditt barn har reflux skulle jag omgående testa att ta bort allt mjölkprotein. Använd ersättningsprodukter av havre eller ris. Undvik dock soyaprodukterna eftersom de flesta som är allergiska mot mjölkprotein också är allergiska mot soyaproteinet.
  • moruppgren

Med vår dotter började det tidigt med att hon aldrig var nöjd. Hon sov aldrig och ville inte ligga ner från start. Hon ammande jämt, ca 10-12 timmar om dygnet, skrek och kräktes massor.
    Redan här kände jag att något var fel och försökte få hjälp via BVC med sköterskan och läkaren dumförklarade mig och sa att bebisar skriker mycket och behöver närhet ibland. Som om jag inte visste det.. dom kanske inte skriker jämt.

Vid 4 månaders ålder så blev det bara värre. Hon var så himla ledsen hela tiden. Vi bytte BVC men det var samma visa där. Jag provade att utesluta olika livsmedel i perioder för att se om det var någon allergi, men icke. Ingen skillnad alls.
    Hon kräktes, skrek, ville inte ligga ner och kunde absolut inte sova. 20 minuter lyckades hon sova i sträck bara.
    Visserligen så gick hon upp bra i vikt lillan, vilket jag är glad över.

När hon var 6 månader så hade vi gått över på mestadels mat. Det var då aningen bättre med henne, men fortfarande mest kinkigt och svårt att sova och ligga ner. Här fick jag kontakt med en nyöppnad hälsocentral som skulle starta BVC och äntligen tog någon mig på allvar.
    Viktkurvan började dala, hon kunde inte äta, ligga ner och kräktes. Från hon var 6 månader till hon var 8 månader var jag hos BVC och läkaren 2-3 ggr i veckan för viktkontroll och undersökningar.
    Dom kunde inte komma på vad det var.

När vår BVC-sköterska gick på semester fick vi träffa den andra på BVC istället. Hon reagerade direkt på alla tecken och pratade med läkaren om reflux. Då sattes behandling in med Zantac. Och vilken skillnad! Hon vad nöjd, glad, kunde sova även om hon vaknade 1-2 ggr på natten. Livet vände!

Dock blev det värre igen när hon var 10-11 månader. Hon kunde inte äta alls. Det såg ut som hon skulle kvävas när hon skulle svälja och hon kastade upp maten igen. Vi fick remiss till barnkliniken. Då visade det sig att hela strupen blivit inflammerad av all magsyra. Vi fick en annan medicin utskriven, nexium. Och här blev det bra på riktigt.
    Vilken härlig tjej vi fick. Sov hela nätter, åt bra och var nästan aldrig ledsen.

När hon var 15 månader så testade vi att trappa ut medicinen för att se om magmunnen hade mognat. Allt gick jätte bra och vi märkte inte alls av att medicinen togs bort.

Idag är hon 20 månader och är världens gladaste lilla tjej.
    Refluxen ser vi inget av längre.
    Trots att hon haft det så jobbigt så har utvecklingen inte påverkats alls. Hon har varit bökigt tidig med allt, vilket vi varit glada över då allt varit så jobbigt.

Det var allt jag kommer på för tillfället. Fråga gärna om det är något du undrar över :)

• EmmAhh

Tack snälla moruppgren!

Jag har lyckats få två missnöjda barn, trodde inte det var möjligt. Men det du skriver tycker jag stämmer/stämt bra in på båda mina barn. Sonen är nu 2 år, aldrig sovit en hel natt utan uppvak. Jag har till o med en topplista på hur länge han sovit: 1. till 5.40, 2. till 5.10 3. till 4.40 under dessa 2 år. Eftersom det typ aldrig inträffar att han sover så länge så minns jag det så bra, hehe.. Han kräktes till han var 1år o 5 mån, nu hör jag bara många uppstötningar/rapar per dag men inget som märks av via kräkor. Jag undrar om det kan vara reflux han har? Dottern, snart 6 mån, är väldigt lik hur sonen varit. Sover fruktansvärt dåligt. Kräks massor. Ligger ogärna. Sover oftast bara 30-40min i sträck. Vi har övergått till att ge ganska mycket fast föda nu istället för att amma hela tiden, i hopp om att kräkorna skulle minska och det har kanske blivit lite bättre men hon kräks fortfarande massor. Hon kräks efter måltiderna, innan nästan måltid och när som helst helt enkelt.

Ingen av mina barn har haft problem med vikten. Förutom att sonen inte gått upp så mycket nu mellan 1,5års och 2års kollen (lika lång och gått upp ca 250g på ett halvår). Men det var inget som BVC reagerade på eftersom han är en aktiv kille.

För ca 2 veckor sedan tog jag upp detta med dotterns sömnproblem m.m. med läkaren på BVC men hon och bvc-sköterskan kom fram till att det bara var min dotters temperament som gjorde att hon sov dåligt osv. Men jag är så himla fundersom över om det är reflux, så jag känner att jag kommer fundera resten av livet om det är reflux om jag inte kollar upp det. Frågan är om jag ska "kräva" en kontroll av nåt slag när jag ska till bvc nästa gång den 13/8 eller om man kan ringa direkt till hälsocentralen tro..?

• skogsvitter

Menar du att han inte har växt en enda cm på ett helt halvår??? Att ett barn är aktivt ska inte hindra längd-tillväxten! Han måste ju ha sjunkit avsevärt från sin egen kurva? Sjunker de så mycket är det i allra högsta grad skäl för att starta utredning. Vikten är en sak, men om längden avstannar ses det som betydligt allvarligare och ska genast kollas upp ordentligt för bakomliggande faktorer. Det finns riktlinjer för sådant som vården följer. Jag är faktiskt mycket förvånad över att de inte reagerat på en fullkomligt avstannad tillväxt!

Jag tycker du ska kräva utredning för båda barnen, eftersom båda faktiskt har problem. Det är din rättighet! Och om inte BVC bryr sig så vänd dig direkt till barnmottagningen. Man kan ju inte bara sitta och gissa, chansa eller rycka på axlarna och säga att allt är normalt! Det är som därför vi har läkare som kan utreda om något är fel och i så fall exakt vad.

Svar på tråden Nån som kan tipsa om nån bra sida med info om reflux eller som själv kan berätta om det?