• babychillan

Övertrött eller bara dålig på att sova?? 6 månader.

Hej.
    Jag har en dotter på 6 månader som jag tycker sover för lite på dagarna. Hon har sen hon var ca 2 mån sovit dåligt dagtid, inte sova själv bara i famn, vagn, sele, sjal.

Nu har hon börjat bli jättesvår sövde. De tar hur lång tid som helst innan hon somnar och hon sover oftast bara korta stunder. T ex igår sov hon 30 min på förmiddan, 30 min vid ca 13,30 och 40 min på kvällen efter över en timmes sövande..Så hon är vaken 3 timmer eller mer innan hon sover igen vilket hon aldrig har varit tidigare..

Är detta normalt för en 6 mån eller börjar hon få "sömnbrist"??

Hon är inte gnällig och så, men de känns som att hon borde sova lite mer. Hon sover dock sen hela natten.

En vanlig dag ca:
    30-60 min på förmiddagen, oftast 30 min.
    1-2 timmar efter lunch,
    30-40 min vid ca 17.

En fas eller?? Hoppas ni förstår och orkar läsa mitt inlägg och kan råda mig!                   

LUKAS 1/7-10 TOVE 4/1-12
  • Svar på tråden Övertrött eller bara dålig på att sova?? 6 månader.
  • lövet2

Jag får mest en känsla av att du har orealistiska förväntningar på hennes sömn. Att du antagligen lägger ner en himla massa tid och möda på att försöka söva ett piggt barn som inte behöver sova just då ...

• ModestyBlaze

Hur länge sover hon på natten på det? En 6 mån sover oftast mycket mera oroligt än innan, men brukar kunna sova bättre om de får mera mat på dagen. Mata på fortare och mera än du tror är möjligt är mitt råd.

Cirka sömnbehov för en 6 mån är 15 tim/dygn. Så 12+30+2+30 är helt på sin rätt. 

• babychillan

Jo de gör jag kanske men oftast är hon trött men vill inte komma till ro. Hon får säkert den sömn hon behöver de bara känns för lite. Kanske för att min äldsta sov mycket mer. Jag hoppas att hon får in en bra rutin snart för just nu är den lite oförutsägbar. Men som sagt hon är inte så gammal än.

LUKAS 1/7-10 TOVE 4/1-12
  • Natulcien

Fullt normalt. Vår son sov också ca 3x30 min i den åldern. På dagen, alltså. Sen sov han 12 timmars obruten sömn på natten.

• Michiyo

min dotter hade 2x 1timme om dagen sen sov hon 10 timmar på natten vid 6 månader.. strax efter att hon blivit 1 slutade hon sova alls på dagarna.  väldigt individuellt det där.

• Tygtiiger

Om hon sover hela natten så är mitt råd: gråt av glädje och skit i hur hon sover på dagen.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Plutten120301

Instämmer med Tygtiiger, min dotter på 5 mån sover exakt så på dagen, 3 pass, allt från 20 min till 1 h per gång. Innan sov hon mycket mer så hon har nu börjat sova mindre på dagen. MEN hon sover inga 12 timmar på natten som din gör. Hon vaknar just nu ca 10 gånger per natt och äter 3-4 av dessa. Läs boken "att växa och upptäcka världen" eller appen "Wonder weeks" där förklaras en fas som börjar vid 5 1/2 mån där de sover mindre. Lycka till!

mamma till T - 120229
  • tutubi

Min dotter sov mindre än din dotter gör vi 6 månader och mår prima. Hon vill inte heller sova själv eller har aldrig somnat själv heller för den delen.  Jag tror att det är ganska så normalt och vanligt. Det är alldeles säkert en fas och snart kommer säkert en annan fas då hon ännu en gång kommer att ändra sitt sömnmönster. Bebisars sömnvanor brukar hinna ändras flera gånger om under det första året.

Svar på tråden Övertrött eller bara dålig på att sova?? 6 månader.