• Africa

Hur klarar ni skolloven med äldre barn?

Ni som har funktionshindrade barn över 10 år (dvs. inga F-dagar eller fritids) som inte klarar att vara hemma ensamma eller kan gå på kollo, läger osv. som andra barn, hur löser ni det med alla lov? Sammanlagt är det 15 veckor ledigt på ett år, det går liksom inte ihop hur man än vänder och vrider på det!

Vi har löst det med lillasysters F-dagar hittills, men nu är hon över 8 år och jag har redan ångest över nästa sommarlov! Funderar på om det kan finnas några specialaktiviteter som ett barn med NPF kan gå på eller om det blir till att försöka ta tjänstledigt (om det beviljas av arbetsgivaren, det är ju inte alls säkert).

• Svar på tråden Hur klarar ni skolloven med äldre barn?
  • Alvi

Kan inte korttids fungera som fritids i den äldre åldern?

• Nyfiken gul

har ni kontakt med habiliteringen? Dom brukar kunna ordna olika former av dagaktiviteter/kollos osv som barnen kan åka på.. Då är det personal med på dessa aktiviteter också.

kolla med ditt landsting och hör vad dom har att erbjuda 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anna Paulita

Kollo? Korttis? Har inte fritids någon typ att ha öppet på iaf påsk, sport- lov? Samt delar av jul och sommarlov. Inte har de väl helt stängt i 15 veckor per år?

• molnen

Om ert barn behöver tillsyn får ni väll fritids (specilella fritids) även om barnet är äldre.

• Africa

Fritids för åk 1-3 har öppet på loven, men inte eftermiddagsverksamheten för åk 4-6. Vi har inte "korttids", men jag ska kolla med Habiliteringen om de har några tips. Det vore bra för mitt barn att komma iväg på något, åtminstone en vecka eller två, men det är jättesvårt. Det måste vara tillrättalagt och anpassat om det ska kunna fungera. Mormor och morfar kanske kan hjälpa till en vecka också.

• molnen

Jobbar med funktionshindrade ungdomar (gymnasiet 16-21år) och de som behöver har fitids (som har öppet på lov och studiedagar mm). Kolla med habiliteringen . Vissa har även utökat kortids på loven .

• Anna Paulita

Jag har jobbat på korttis i 10 år och alla barn hade fritids på skollovet förutom 4-5 veckor på sommaren och röda dagar. Våra ungdomar var i åldern 7-21.

Tycker det är jättemärkligt att de inte erbjuder något efter 4:an.

Svar på tråden Hur klarar ni skolloven med äldre barn?