• Planon

Barn som masserar föräldrar och morföräldrar

Om barn from 4 års ålder och uppåt uppmuntras att massera släktingar och föräldrars ryggar, fötter och borsta deras hår, göra fotbad och fila förhårdnader för att föräldrar och släkt njuter av det och ger positiv feedback, beröm, "duktig stämpel" mm. Vad tänker du?

• Svar på tråden Barn som masserar föräldrar och morföräldrar
  • Philippa

Jag tänker ingenting... vad tänker du?

• Planon

Lite slavigt, ofräscht på något vis... Tycker barnen ska ha en mer villkorslös relation till dom.

• Natulcien

Att få beröm och en "duktigstämpel" är inget som gagnar barnet och dess självkänsla. Tvärtom.

• Esco

Eh va?

När jag var liten och sa till min pappa att jag ville ha något, exempelvis godis, så kunde han säga. "Om du kliar mig på ryggen i 5 minuter så får du godis". Inget konstigt med det tycker jag?! Snarare så att han lärde mig att man måste jobba för att få saker vilket bara är positivt enligt min mening. Ingenting är ju gratis här i världen.

Kan tillägga att jag ALDRIG var den som tjatade eller bad om saker.

Nu var jag kanske inte fyra år men 6 - 7 år.

• Meland

Jag brukar be mina barn att trampa på min. Rygg och de tycker om att göra det, men jag skulle ALDRIG låta dem massera mina fötter eller göra annat med den, fyyyjj!! Och om de nu någon gång har borstat mitt hår så var det för att de själva ville det då de ville göra mig fin i håret med tottar och så

• Fanny b

Om detta sker i ett socialt samspel mellan båda parter. Med detta menar jag att barnet masserar den vuxne, som sedan masserar barnet, ser jag inget fel i det. Under förutsättning att båda parter känner att de kan säga ifrån till en inbjudan att bli masserad/massera. T ex om barnet vill bli masserad men den vuxne inte vill massera vid ett visst tillfälle så ska barnet acceptera att det inte blir någon massage. Och samma sak om barnet inte vill massera, men den vuxne vill ha ha massage.

Jag tror inte det är bra att säga till barnet att den är duktig i sådana här tillfällen. Dels för att barnet kan ett samband mellan "jag gör vad andra människor säger jag ska göra= jag är duktig". Och dels för att jag tycker det är viktigt att barn lär sig att inte göra saker de inte vill även om motparten säger att det t ex skön att få massage. Vill barnet inte massera ska det inte känna sig tvunget att göra det av den anledningen. 

• KimPossible

Jag tänker ingenting.

Så länge barnet tycker det är kul och blir glad ser jag inget fel alls i det. Handlar det om någon slags utpressning är det ju däremot inte bra. Fast jag kan tycka att "kliar du mig på foten, snälla, så gör vi chokladbollar sen" är helt ok också, även om det kanske kan betraktas som muta.
    Drömmer *autentiskt exempel*

• RosaBabyfilt

I min familj har vi alltid givit och tagit. Vi syskon har gett våra föräldrar massage ofta och våra föräldrar har gett oss massage tillbaka. Ser det som ett tecken på ömhet och kärlek och inte arbete. Masserar ofta min dotter vilket hon gillar och kommer uppmuntra till sådana handlingar när hon är äldre också :)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • bodimit

Jag ber aldrig min dotter att massera mig men ibland kan hon börja massera min rygg när jag står o lagar mat och hon knådar verkligen fettet! =P Jag har stora lovehandles

• Alexi

Jag ser inte problemet. Jag och min mamma utbytte ofta massager och fotvård på varandra.

• Fanny b
    Alexi skrev 2012-08-21 21:29:03 följande:
    Jag ser inte problemet. Jag och min mamma utbytte ofta massager och fotvård på varandra.

Så länge båda parter känner att de kan säga ifrån när den andra efterfrågar massage så ser jag inget problem i detta. Men om den vuxne ofta säger till barnet är denne är duktig när denne masserar ser jag en risk att barn som egentligen inte vill massera vid något tillfälle ändå gör det, då denne strävar efter att få höra att denne är duktig.
  • Alexi
    Fanny b skrev 2012-08-21 22:22:51 följande:

Så länge båda parter känner att de kan säga ifrån när den andra efterfrågar massage så ser jag inget problem i detta. Men om den vuxne ofta säger till barnet är denne är duktig när denne masserar ser jag en risk att barn som egentligen inte vill massera vid något tillfälle ändå gör det, då denne strävar efter att få höra att denne är duktig.
    Fast då tycker jag nog det finns värre saker att använda duktig på. Klart jag masserade mina föräldrar för att jag visste att de uppskattade det mycket och jag fick inte alltid i gengäld just då.
  • Fanny b
    Alexi skrev 2012-08-21 22:28:03 följande:
    Fast då tycker jag nog det finns värre saker att använda duktig på. Klart jag masserade mina föräldrar för att jag visste att de uppskattade det mycket och jag fick inte alltid i gengäld just då.
     Barn uppfattar sådant här på olika sätt. För vissa barn är detta ett icke-problem medan andra barn kan lära sig att de måste sträva efter att vara duktiga genom att göra saker för andra. Och ibland göra saker som de inte vill men om personen ifråga säga, "du kan väl göra x för mig, då är du snäll och duktig etc, så gör de denna sak, för de vill vara "snälla" och "duktiga"

Det jag tycker är viktigt är att barn lär sig att de inte behövera massera någon för att vara duktigt, eller för att personen ifråga vill ha massage. Utan de lär sig att man kan säga nej till att massera någon om man för stunden inte vill massera denna person.  
  • Heisan
    Meland skrev 2012-07-15 21:52:18 följande:
    Jag brukar be mina barn att trampa på min. Rygg och de tycker om att göra det, men jag skulle ALDRIG låta dem massera mina fötter eller göra annat med den, fyyyjj!! Och om de nu någon gång har borstat mitt hår så var det för att de själva ville det då de ville göra mig fin i håret med tottar och så
    Haha, det gör mina barn också. Skönt att jag inte är ensam..
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Alexi
    Fanny b skrev 2012-08-22 16:57:44 följande:
     Barn uppfattar sådant här på olika sätt. För vissa barn är detta ett icke-problem medan andra barn kan lära sig att de måste sträva efter att vara duktiga genom att göra saker för andra. Och ibland göra saker som de inte vill men om personen ifråga säga, "du kan väl göra x för mig, då är du snäll och duktig etc, så gör de denna sak, för de vill vara "snälla" och "duktiga"

Det jag tycker är viktigt är att barn lär sig att de inte behövera massera någon för att vara duktigt, eller för att personen ifråga vill ha massage. Utan de lär sig att man kan säga nej till att massera någon om man för stunden inte vill massera denna person.  
    Fast det där är ju ett problem generellt, om barnet uppfattar att det alltid måste prestera för att få beröm och uppskattning. Men det är ju inte ett extra stort problem gällande just massage tycker jag.
Svar på tråden Barn som masserar föräldrar och morföräldrar