• vill bli mamma 2009

Lära en 2-åring att gå... (hitta lusten att träna)

Min 2-åring kan ännu inte stå eller gå utan stöd, bla. beroende på överrörlighet i lederna och plattfot. Han har specialgjutna ortopedskor och rollator och vi lindar knäna, men han vill sällan träna. En tvååring kan vara väldigt försiktig och medveten om risker, jämfört med en ettåring, och överrörliga barn är tydligen alltid försiktiga.

Så hur ska jag få honom att VILJA gå-träna? Först och främst vill jag få honom att STÅ utan stöd, men så fort jag släpper hans händer så sätter han sig på rumpan.

Vi kommer att bli inskrivna på Habiliteringen till hösten, men jag vill passa på att träna när vi har en massa ledig tid tillsammans nu på sommaren...

Alla tips och idéer välkomna, tack på förhand!

• Svar på tråden Lära en 2-åring att gå... (hitta lusten att träna)
  • HejAlice

Oj det är ju jätte svårt att ge tips på. Det enda jag kan komma på är att göra det med jätte mycket glädje och skratt och inte se det som träning.

• Mosaik

När vi försökte lära vår tvååring att gå använde vi bla en rockring, han fick stå inne i den och hålla sig i ringen, i andra änden höll vi så att ringen känndes stabil. Funkade sådär för oss men kanske bättre lycka för er?

Ett annat tips är att hen får något att ha i handen som ersätter dina händer, nått att greppa runt bara.

För w släppte gången efter att han fick sin rullator, den

blev för jobbig att dra med sig så han traskade iväg utan

• vill bli mamma 2009
    HejAlice skrev 2012-07-15 22:00:40 följande:
    Oj det är ju jätte svårt att ge tips på. Det enda jag kan komma på är att göra det med jätte mycket glädje och skratt och inte se det som träning.
    Det gör vi absolut. Men ofta blir sonen ledsen så fort han ska stå upp och sedan är det svårt att få honom positiv.
  • vill bli mamma 2009
    Mosaik skrev 2012-07-15 22:12:08 följande:
    När vi försökte lära vår tvååring att gå använde vi bla en rockring, han fick stå inne i den och hålla sig i ringen, i andra änden höll vi så att ringen känndes stabil. Funkade sådär för oss men kanske bättre lycka för er?
    Ett annat tips är att hen får något att ha i handen som ersätter dina händer, nått att greppa runt bara.
    För w släppte gången efter att han fick sin rullator, den
    blev för jobbig att dra med sig så han traskade iväg utan
    Vi kanske skulle skaffa en rockring, tack för tipset.

Att ge något annat att hålla i fungerar tyvärr inte. Sonen genomskådar det direkt. Han blir bervös utan våra händer som stöd. Hur lyckades ni? Hur vågade ert barn släppa greppet och stå själv? Tyckte han om sin rollator?
  • mclo

Min son brukar inte vilja gå eller stå en liten stund men vi försöker träna varje dag med att få han att gå bara några få steg. 
    Vi har musik på som sonen älskar och sen står jag och mannen några få steg ifrån varandra och har händerna utsträckta så får sonen gå med stöd en bit och sen har vi kanske ett/två steg utan stöd.

• mclo

Glömde skriva att sonen är 3 år, har rullator och är mjuk i lederna och ska få ortoser mm till hösten.
    Sonen ville inte röra sig en millimeter innan men nu går det bättre och bättre

• vill bli mamma 2009
    mclo skrev 2012-07-15 23:31:29 följande:
    Glömde skriva att sonen är 3 år, har rullator och är mjuk i lederna och ska få ortoser mm till hösten.
    Sonen ville inte röra sig en millimeter innan men nu går det bättre och bättre
    Tack för tipset om musik. Hur lyckades ni få honom att för det första STÅ utan stöd?
  • mclo
    vill bli mamma 2009 skrev 2012-07-15 23:43:03 följande:
    Tack för tipset om musik. Hur lyckades ni få honom att för det första STÅ utan stöd?
    Vi busar en massa innan och fortsätter sen med det när vi försöker få han att gå oftast tror han ju då när han är helt inne i leken att vi håller i han.
    Han faller ofta ner direkt och sätter sig på knäna, men vi försöker avbryta hans tänkande på det och bara säga oj då med en glad röst busar och ställer han upp så är han på hugget igen.
    Men direkt när vi ser att han inte vill så avbryter vi.
  • t0va

Funkar det att så eller röra sig i vatten? För det är många barn med rörelsehinder som trivs att ståträna när man får ett helt annat stöd än på ett golv.

• justamami

vi köpte en liten el-motorcykel på biltema. Då han inte kunde sitta och gasa med sina ortoser, kom han själv på att han kunde gasa om han ställde sig upp. Så "ståtränade" han många timmar varje dag. Det blev grunden till gången. Vi bor så han kunde köra runt runt hemma. Han fick motorcykeln på två-årsdagen, på treårsdagen gick han utan stöd (med ortoser).

Svar på tråden Lära en 2-åring att gå... (hitta lusten att träna)